Formule 1
Het is jammer dat Digitalracing van het forum is verdwenen met hun mooie Formule 1 topics voor elke race, maar toch lijkt het mij leuk om er een (algemeen) topic over te hebben op het forum. Dit jaar lijkt immersenorm spannend te worden en met alle nieuwe regels en sterke teams zullen we hopelijk veel actie te zien krijgen voor het gevecht om het kampioenschap.
De Teams
De coureurs
De Kalender
Banden
De Nieuwe Regels
Na tien jaar eindelijk terug van weggeweest: slicks oftewel groefloze droogweerbanden. Het extra contactoppervlak is goed voor zo"n twintig procent meer mechanische grip. De piloten moeten wel nog steeds de zachte én de superzachte rubbersoort gebruiken tijdens elke race, zodat niemand de wedstrijd kan beí«indigen zonder minstens één keer de pits op te zoeken.De opvallendste wijziging aan de wagen is echter de hertekende aí«rodynamica. Terwijl de slicks voor meer mechanische grip zorgen, wordt het belang van downforce - neerwaartse luchtdruk - afgebouwd. Alle hulpstukken zoals vleugels, flapjes en vinnen die de voorbije jaren in steeds grotere getale op de carrosserie werden ingeplant, zijn vanaf dit seizoen verboden. Maar de belangrijkste ingreep situeert zich aan de voor- en achtervleugel. De voorspoiler is lager en breder en kan tijdens het rijden tot twee maal per ronde door de piloot aangepast worden - bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre. Achteraan werd de vleugel dan weer hoger en smaller, terwijl ook de diffuser onder de wagen minder zuigkracht genereert. Het resultaat is een auto die trager is in de snelle bochten, maar ook minder last ondervindt van de luchtstroom die door een voorligger gegenereerd wordt. Daardoor zouden we dit seizoen veel meer succesvolle inhaalbewegingen moeten zien dan de voorbije jaren.Een evolutie die nog versterkt moet worden door de introductie van KERS (Kinetic Energy Recovery System). Dit systeem recupereert remenergie en slaat het op in de accu, om de piloot bij een druk op de knop gedurende maximaal 6,7 seconden per ronde een boost van 81 pk te geven. Opsparen kan tot een maximum van 13,4 seconden. Ongetwijfeld een technologie die over winst en verlies kan beslissen, te meer omdat niet alle teams hem toepassen. Alleen McLaren-Mercedes en BMW-Sauber zijn al zeker, Ferrari, Williams en Renault twijfelen nog. Waarom? Eerst en voor al is er de relatief hoge kost van de batterijen, die slechts twee races meegaan. Maar nog belangrijker is het feit dat ze zo"n 40 kg wegen, ballast dat anders vrij verspreid kan worden over de auto om een ideale gewichtsverdeling te bekomen. McLaren en BMW bouwen de batterijen in de zijpontons in, zodat ze tenminste geen eigen koelsysteem nodig hebben - een besparing van zo"n 5 kg. Maar daar verstoren ze wel de optimale luchtstroom. Het valt dus nog af te wachten of KERS í¼berhaupt wel enig voordeel oplevert.In deze onzekere tijden moeten ook in de F1 de kosten gedrukt worden en dat betekent in de eerste plaats besparen op het duurste onderdeel van de wagen: de motor. Elke rijder krijgt voortaan nog maar acht blokken ter beschikking voor het hele seizoen (plus vier voor testwerk), wat betekent dat een motor het soms drie races moet uithouden. Om die verhoogde betrouwbaarheid te faciliteren, wordt de begrenzer nu ingesteld op 18.000 in plaats van 19.000 toeren per minuut.(Allemaal van Drivr.be)Nog een grote kostenpost, het testwerk, wordt tijdens het raceseizoen verboden. Verdere ontwikkelingen aan de motor zijn dan ook niet meer toegelaten, testen met wagensetups kan enkel nog tijdens de vrije trainingen. Buiten het seizoen mag men nog maar 15.000 testkilometers rijden en ook het gebruik van de windtunnel wordt aan banden gelegd.
En ten slotte nog een (in mijn ogen slechte) regel die sinds een paar dagen officieel is:Oftewel als Hamilton 5 races wint en 11 keer tweede wordt, en Massa wint 6 races en valt de andere 10 keer uit, is Massa alsnog wereldkampioen, terwijl Hamilton dan meer dan 2 keer zoveel punten heeft. Ik vraag me af of dit wel een goed idee is.De titel van wereldkampioen in de Formule 1 gaat vanaf komend seizoen naar de F1-piloot die het meeste WK-manches op zijn naam weet te schrijven. Dat heeft de Wereldraad van de FIA, de Internationale Automobielfederatie (FIA), dinsdag bekendgemaakt.
Als twee of meer piloten het seizoen met hetzelfde aantal overwinningen beí«indigen, krijgt degene met het meeste punten de wereldtitel. De huidige puntentelling - de eerste acht krijgen respectievelijk 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 punten of 1 punt - blijft wel behouden, maar wordt dus minder beslissend. De rest van het klassement, van de tweede tot de laatste plaats, wordt net als vroeger bepaald door het aantal gesprokkelde punten.
Ik kijk zelf erg uit naar dit seizoen, vooral in de testraces ben ik verbaasd door de snelheid van sommige Teams. Brawn GP was tijdens de tests bijna onverslaanbaar. Ben echt benieuwd hoe het er tijdens de uiteindelijke races uit gaat zien. Ook de andere teams lijken allemaal steeds beter en volgens mij worden de kansen nu veel groter voor de teams om punten of zelfs overwinningen te pakken, in plaats van de vorige jaren waar Ferrari en McLaren domineerden. McLaren lijkt ook totaal niet vooruit te branden dit jaar. Ik kijk er echt naar uit![]()