User Tag List

Page 45 of 46 FirstFirst ... 35 43 44 45 46 LastLast
Results 1,761 to 1,800 of 1819

Thread: Welk boek lees je nu?

Milieu onbewust Ries's Avatar
    Mentioned
    342 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Met 1984 begonnen, veel te laat. Echt bizar hoe de eerste paar hoofdstukken aankomen in relatie tot onze huidige realiteit. Hierna heb ik ook nog animal farm liggen, lijkt mij ook een leuke te worden. Leuke boeken om weer eens na jaren "het lezen" weer op te pakken.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1320 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Quote Originally Posted by Ries View Post
    Met 1984 begonnen, veel te laat. Echt bizar hoe de eerste paar hoofdstukken aankomen in relatie tot onze huidige realiteit.
    Het hele boek voelt zo aan. Niet lang geleden ook nog eens gelezen. Echt indrukwekkend.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

We're all Africans *NERAZZURRI*'s Avatar
    Mentioned
    148 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: NERAZZURRI_NL
    Geweldig boek.
    'A world without utopias, inevitably looks back' - Enzo Traverso

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Hotel Europa al uit @martha1989 ?
    Ik kan niet wachten

Member martha1989's Avatar
    Mentioned
    304 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Met 1984 begonnen, veel te laat. Echt bizar hoe de eerste paar hoofdstukken aankomen in relatie tot onze huidige realiteit. Hierna heb ik ook nog animal farm liggen, lijkt mij ook een leuke te worden. Leuke boeken om weer eens na jaren "het lezen" weer op te pakken.
    Briljant boek. Een der all time favos

@RPGer nee joh haha ik ben een rustige lezer! Lees misschien 20 min per dag

Maar op het moment wel iets meer, want ik geniet er met volle teugen van:-) De man kan schrijven. Briljante afwisseling tussen pretentieuze anekdotes of geschiedschrijvingen aan de ene kant en geile verhalen aan de andere kant.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1187 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Quote Originally Posted by martha1989 View Post
    Briljant boek. Een der all time favos
    Wat vind jij van de laatste 30% dat we alles lezen vanuit een of andere droge uiteenzetting van de wereld en hoe de war nodig is om de maatschappij draaiende te houden?. I dunno, ik vond 1984 echt tof de eerste helft met hele sprekende gebeurtenissen etc, maar de rest en m.n. dat laatste stuk vond ik dusdanig slecht gedaan dat overall ik het boek indrukwekkend vind als wat het is qua inspiratie voor zoveel, maar ook niet bepaald een aanrader omdat de stijl zo plat gaat voor mij in de 2e helft. Ook moet ik zeggen dat hoe erg de eerste helft herkenbaar is voor vandaag de dag, ik de tweede helft ook een stuk minder een representatie vind van vandaag de dag.

Ik vind het lastig te zeggen dwat ik echt van het boek vind. Ik merk dat ik wat terughoudend ben hem aan te raden. Dat komt misschien ook omdat het boek anno 2019 een karikatuur van zichzelf is geworden doordat de concepten zo zijn uitgemolken in andere media (wat juist te prijzen is aan het boek, maar helaas onder de streep vandaag de dag niet zo bijzonder overkomt), en je hem wel met de tijdgeest van toen moet lezen. Ik vind het ook zeker geen slecht boek en bepaalde stijlkeuzes in m.n. de eerste helft van Orwell kan ik echt gigantisch van genieten, m.n. hoe hij de wereld zo extreem kan versimpelen zonder afbreuk te doen aan de essentie van het geheel. Maar ik vraag mij hardop af wat mensen van bovenstaande vinden m.b.t. 1984.

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik haalde juist hele andere dingen uit 1984. Ik hoorde het altijd in de context van afluisteren en privacy, maar vond het een prachtig boek over het proberen te vernietigen van kritisch denken, de het kapot maken van het individu terwille van de groep. Het toont hoe vrije geesten altijd een bedreiging zullen zijn voor restrictieve regimes, of dit nu overheden, religies of internet bubbels/extreem gedachtegoed zijn.
    Ik kan niet wachten

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1187 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Quote Originally Posted by RPGer View Post
    Ik haalde juist hele andere dingen uit 1984. Ik hoorde het altijd in de context van afluisteren en privacy, maar vond het een prachtig boek over het proberen te vernietigen van kritisch denken, de het kapot maken van het individu terwille van de groep. Het toont hoe vrije geesten altijd een bedreiging zullen zijn voor restrictieve regimes, of dit nu overheden, religies of internet bubbels/extreem gedachtegoed zijn.
    Ehm, zo'n bijzondere kijk heb je toch niet op 1984? Ik ben vooral benieuwd wat mensen van de stijl vonden van m.n. de laatste 1/3e van het boek.

Overigens, als je dat specifiek boeiend vindt kan ik je Brave New World 100% aanraden. Ook nog eens een kort boekje

Senior Member
    Mentioned
    6 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Illuv View Post
    Ik raad je ook keihard Blood Meridian in audiobook formaat aan. Één van mijn favo boeken en door een uitstekende voice actor werkt het in dit formaat ook uitstekend.
    Deze heb ik toevallig laatst uitgelezen. Bij een eerdere leesbeurt kwam ik er totaal niet doorheen en heeft ie een paar jaar stof lopen happen op de plank, maar de tweede keer zat ik er gelijk een stuk beter in. Het zal nooit een van mijn favoriete boeken worden, maar ik snap wel waarom dit wordt gezien als een moderne klassieker uit de Amerikaanse literatuur. Ik denk dat er maar weinig boeken zijn met zo'n angstaanjagende villain als deze. Gezien de verdorven wereld die door McCarthy wordt geschapen snap ik de parallellen die getrokken worden met het werk van Dante ook heel goed. Wat mij betreft zeker een aanrader, maar ook zeker niet voor iedereen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Mentioned
    304 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Liquidje View Post
    Wat vind jij van de laatste 30% dat we alles lezen vanuit een of andere droge uiteenzetting van de wereld en hoe de war nodig is om de maatschappij draaiende te houden?. I dunno, ik vond 1984 echt tof de eerste helft met hele sprekende gebeurtenissen etc, maar de rest en m.n. dat laatste stuk vond ik dusdanig slecht gedaan dat overall ik het boek indrukwekkend vind als wat het is qua inspiratie voor zoveel, maar ook niet bepaald een aanrader omdat de stijl zo plat gaat voor mij in de 2e helft. Ook moet ik zeggen dat hoe erg de eerste helft herkenbaar is voor vandaag de dag, ik de tweede helft ook een stuk minder een representatie vind van vandaag de dag.

Ik vind het lastig te zeggen dwat ik echt van het boek vind. Ik merk dat ik wat terughoudend ben hem aan te raden. Dat komt misschien ook omdat het boek anno 2019 een karikatuur van zichzelf is geworden doordat de concepten zo zijn uitgemolken in andere media (wat juist te prijzen is aan het boek, maar helaas onder de streep vandaag de dag niet zo bijzonder overkomt), en je hem wel met de tijdgeest van toen moet lezen. Ik vind het ook zeker geen slecht boek en bepaalde stijlkeuzes in m.n. de eerste helft van Orwell kan ik echt gigantisch van genieten, m.n. hoe hij de wereld zo extreem kan versimpelen zonder afbreuk te doen aan de essentie van het geheel. Maar ik vraag mij hardop af wat mensen van bovenstaande vinden m.b.t. 1984.
    Hmm ik kan me op zich wel vinden in je verhaal, vond de eerste helft ook sterker. In die zin vind ik animal farm een "ronder" en constanter verhaal. Ik zie de overeenkomste met nu misschien wat symbolischer dan heel letterlijk. Het is bijna schrikbarend dat er letterlijke overeenkomsten in het boek voorkomen, maar ik vind de Big Brother is watching you vibe niet 1-1 te vertalen naar nu.. Tenzij je corporate bedrijven ook als big brothers ziet.

Vind Orwel ook gewoon een hele goede schrijver, even los van het hele toekomstbeeld dat hij schetst.

Wil me ook wel eens aan brave new world wagen na jouw verhalen, maar eerst Grand Hotel Europa:-)

Senior Member Eerendil's Avatar
    Mentioned
    96 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Eerendil
    Zoo, vakantie! Eigenlijk eraan toe gekomen om deze uit te lezen:

Navigators of Dune

De meningen zijn erover verdeeld, maar ik geniet echt van al die prequels. Inmiddels boek 19 uit de serie. Toch maar eens op zoek naar de short stories..

Is there anything that we associate more closely with intelligence than curiosity? Every intelligent species on Earth is attracted by the unknown. Our mythologies are full of riddles and mysteries and divine knowledge. Even the word apocalypse... Even the word apocalypse means revelation. It seems like our ancestors always imagined that even at the very end we would solve one last mystery.

Symbiotic disharmony Morrigun99's Avatar
    Mentioned
    94 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    19 boeken alweer. Jeetje.

Ben zelf aan Joe Speedboot begonnen. Nog niks van Wieringa gelezen nl.
    Op vakantie nog wel Reis naar het Middelpunt der Aarde (Jules Verne) en The Dead Zone (Stephen king) gelezen. Die tweede vond ik overigens een van SK's betere boeken: hij omschrijft ontzettend realistisch wat een coma-patiënt lijkt door te maken.

Mentioned
    342 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik ben het eens met Liquidje, het laatste stuk van 1984 vond ik ook niet zo indrukwekkend als het begin. Nadat Smith wordt betrapt neemt de spanning sterk af en loopt het een beetje dood richting het einde. Nog steeds een goed boek maar geen puntje van je stoel einde.

Hierna heb ik Animal Farm gelezen, was iets korter maar veel vermakelijker. Naar het einde toe voorspelbaar, maar blijft naar het einde toe erg leuk om te lezen.

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik kon de man eigenlijk alleen over de ophef over de Duivelsversen, maar hij blijkt een hele sterke magisch realistische schrijver te zijn. Alsof je een wat zwaardere versie van sprookjes van 1001 nachten leest.
    Ik kan niet wachten

Historian Overlord Das Tentakel's Avatar
    Mentioned
    142 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Ik kon de man eigenlijk alleen over de ophef over de Duivelsversen, maar hij blijkt een hele sterke magisch realistische schrijver te zijn. Alsof je een wat zwaardere versie van sprookjes van 1001 nachten leest.
    Noted. Wijlen Ursula K. Le Guin was buitengewoon te spreken over dit boek. On da List

The real uses of enchantment: Salman Rushdie's sumptuous mixture of history and fable in The Enchantress of Florence is magnificent, says Ursula K Le Guin
    'Freude ist nur ein Mangel an Information'

Subtle as flying brick Black's Avatar
    Mentioned
    222 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ben nu bezig met Name of the Wind boek 2 van Patrick Rothfuss na deel 1 verslonden te hebben. Meer van dit!

Member NightOwl's Avatar
    Mentioned
    48 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Razgriz_ghost86
    Nausicaä of the Valley of the Wind

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

Wat een fenomenaal boek. Zonder twijfel een van de beste comics/boeken/manga die ik ooit heb gelezen. Ruim 1050 pagina's aan meesterwerk. Als je de anime mooi vind moet je deze niet overslaan.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1320 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Oh tof! Nooit geweten dat dit bestond.

Mentioned
    142 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by NightOwl View Post
    Nausicaä of the Valley of the Wind
    Yay for the reminder! Wil deze inderdaad nog een keer aanschaffen.

Zelf net hier doorheen geraasd:

Dread Empire’s Fall trilogie, Walter Jon Williams
    (en aansluitend: de novella ‘Investments’, de roman ‘Impersonations’ en het eerste deel van de tweede trilogie, The Accidental War. Hij heeft vorige maand het manuscript voor het tweede deel ingeleverd).

Walter Jon Williams (1953-) is een veteraan van de SF scene en één van zeg maar de middelzware sterren; geen Banks of Hamilton of McMaster Bujold dus, maar meer op het niveau van George RR Martin voordat hij doorbrak met Game of Thrones. Sterker nog, Williams is een maatje van Martin. En op zijn leeftijd nog steeds een gamer (Witcher III, Horizon Zero Dawn etc. Hij lijkt een voorkeur te hebben voor RPG’s).

In één ruk doorgelezen en gewoon lekker verteerbare space opera. Het is qua sfeer en diepgang wat zwaarder dan bijvoorbeeld de Honor Harrington reeks van David Weber, maar het is geen Vorkosigan saga en al helemaal geen Banks. Een solide tussendoortje dus voor als je een regenachtige vrije week hebt.

Plot in vogelvlucht: het Dread Empire van de titel is het Shaa imperium, een multiraciaal interstellair imperium gesticht door de Shaa, onsterfelijke aliens die een aantal intelligente rassen hebben onderworpen waaronder de Mensheid. De Shaa zijn strenge meesters die met antimateriebom, zweep en foltermes de onderhorige rassen reorganiseren volgens de voorschriften van de Praxis, een ideologie die de nadruk legt op onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en een duidelijke sociale en politieke hiërarchie. Het gevolg is een statische, aarts-conservatieve en intens hiërarchische interstellaire samenleving met de Shaa on top.
    De in principe onsterfelijke Shaa hebben na meer dan tienduizend jaar heerschappij echter geen lol meer in hun imperium en de een na de ander pleegt zelfmoord. Tsja, ook immortal Godlike aliens worden het uiteindelijk wel eens zat.
    De trilogie begint met de dood van de laatste Shaa, wat leidt tot een machtsstrijd tussen de Naxids, het eerste door de Shaa onderworpen ras en de rest. In essentie volgen de romans de avonturen van twee briljante jonge officieren in de ruimtevloot, Gareth Martinez en Caroline Sula, die tijdens de burgeroorlog op basis van hun bewezen talent en inzet snel promotie maken, daarbij hun aartsconservatieve meerderen tegen het hoofd stotend.

Zo op het oog zou je denken dat dit een soort Hornblower in Space is, net zoals de Honor Harrington reeks. Dat is echter niet het geval; in het eerste deel gebruikt Williams namelijk diverse historische inspiratiebronnen, waarvan de marine circa 1800 er maar één van is. Militaire technologie en ruimtegevechten zijn Hard SF, dus raketten met antimaterie-explosieven, point defense lasers, ‘realistische’ fysica met high-G acceleratie en bijbehorende lichamelijke problemen etc. Mostly good stuff!

Helaas ook de nodige kritiek:
    Kwam het eerste deel nog redelijk vers over en gebruikte Williams, een echte histonerd, nog meerdere historische inspiratiebronnen voor zijn plot en setting (van Shang en Ch’in China tot Rome, Regency Engeland en de Amerikaanse burgeroorlog), in het tweede deel wordt duidelijk dat de setting, het plot en de personages grotendeels op één hele specifieke historische inspiratiebron zijn gaan leunen. Als je Webers Honor Harrington romans (met name de vroege) kunt omschrijven als ‘99% vrouwelijke Horatio Hornblower in Space’, ontpopt Dread Empire’s Fall zich in deel II en III als ‘90% beroemde historische personage A en B tijdens turbulente periode Y in beroemde historische samenleving Z’. Die ontwikkeling lijkt zich in de tweede trilogie door te zetten.
    Dat is erg jammer, want dat maakt de reeks – als je eenmaal zaken herkent wat, toegegeven, wel wat historische kennis vereist, zij het niet veel – in grote lijnen en zelfs op detailniveau voorspelbaar. Bovendien heeft Williams de neiging zijn plot-puzzelstukjes wel heel erg duidelijk van tevoren neer te leggen waardoor je bepaalde ontwikkelingen die eens niet ontleend zijn aan de historische inspiratiebron ook al mijlenver van tevoren ziet aankomen.

En lullig maar waar: au fond is de setting en de plotlijn het typische product van een ervaren veelschrijver en histonerd die snel even een oppervlakkig, historisch geïnspireerd universumpje er uit kakt met dito plotlijn. De beide hoofdpersonages zijn gelaagd en gedenkwaardig, met name Caroline Sula, maar de rest van de cast kan ik alleen maar omschrijven als ‘functionele schaduwen’ met weinig of geen kraak of smaak. Hoger geplaatste officieren zijn meestal stijve en alleen maar als stupide te omschrijven conservatieve traditionalisten, sidekicks hebben meestal maar één eigenschap, er zijn eigenlijk geen echte antagonisten en in feite zijn bijna alle personages naast Martinez en Sula onderling uitwisselbaar.
    Dat geldt ook voor de aliens die qua fysieke beschrijving cliché zijn en qua psychologie (voorzover je daar iets van merkt) niet te onderscheiden zijn van mensen. Het is zelfs zo dat je alleen merkt dat een alien character wordt beschreven als dit expliciet vermeld wordt.

Uiteindelijk is het very much de ‘Martinez en Sula Save the Day’ show. De reeks moet het dan ook vooral hebben van de beide hoofdpersonages, de militaire conflicten die ze moeten uitvechten en de politieke intriges die ze moeten overleven. Gelukkig doet Williams dat over het algemeen vrij goed.
    Heb je weinig ervaring met space opera, dan zou ik eerlijk gezegd eerder toegrijpen naar de klassiekers (Dune, Poul Andersons Dominic Flandry verhalen) of recenter werk van Banks, Hamilton en Lois McMaster Bujold.

Eindoordeel:
    12 out of 10 Honor Harrington points
    7 out of 10 Dominic Flandry & Miles Vorkosigan points.
    Last edited by Das Tentakel; 8th November 2019 at 14:49.

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Wat zou jij dan aanraden voor een goede SF space opera @Das Tentakel ? Ik ben er te lang uit en ken niet de namen aan het begin van je betoog.
    Ik kan niet wachten

Member NightOwl's Avatar
    Mentioned
    48 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Razgriz_ghost86
    Wat zou jij dan aanraden voor een goede SF space opera @Das Tentakel ? Ik ben er te lang uit en ken niet de namen aan het begin van je betoog.
    The Expanse. Met al 9 (mainline) boeken wellicht wat intimiderend maar een van mijn favoriete series.

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by NightOwl View Post
    The Expanse. Met al 9 (mainline) boeken wellicht wat intimiderend maar een van mijn favoriete series.
    Jamaar ben de serie aan het kijken
    Ik kan niet wachten

Mentioned
    142 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Jamaar ben de serie aan het kijken
    Zou die ook rustig blijven kijken en de boeken laten liggen totdat die 'af' zijn én met een tevredenstellend einde. Seizoen III van de TV serie was naar mijn mening sowieso een stuk beter dan de boeken; de laatste zijn in mijn ogen vrij slecht als het gaat om de villains en de politieke aspecten en die werken in de TV serie voor mij aanzienlijk beter. Verder ben ik na deel 5 gestopt omdat wel een heel erg luid 'Wheel of Time / Game of Thrones' alarmsignaal in mijn bovenkamer afging. Hopelijk heb ik ongelijk, maar het is aan de beide schrijvers van de Expanse om die vrees weg te nemen
    Afijn, volgende maand seizoen 4!

Wat betreft aanraders, tsja, tegenwoordig lees ik minder SF dan vroeger (nu meest non-fictie) maar ik heb nog wel cyclisch buien waarin ik 'bij probeer te blijven' en ook nog wel eens wat oude klassiekers verschalk.

Afijn, wellicht dat anderen hier ook iets aan hebben: eerst wat klassiekers.

Iedereen zal Dune en de Foundation wel kennen, maar ik wil toch wel even de volgende onder de aandacht brengen:

Gordon Dickson: Dorsai reeks (ook bekend als de 'Childe Cycle'), voor de titels zie: Dorsai!

Poul Anderson: Technic Universe setting, met name de David Falkayn / Nicholas van Rijn en Dominic Flandry verhalen. Zie de Technic Universe sectie in de Poul Anderson bibliography op wikipedia. En vergeet daarbij 'The People of the Wind' niet! De meeste van Andersons romans en verhalen in deze setting kun je los van elkaar lezen.

Modern stuff:

Iain M. Banks
    . Banks is helaas in 2013 overleden, maar hij laat een aanzienlijk oeuvre na. De meeste van zijn romans spelen zich af in het 'Culture' universe, een geavanceerde 'post-scarcity' humanitair-socialistische Galactische menselijke beschaving die in wezen gerund wordt door (goedaardige) AIs.
    Apart detail: de Culture is een confederatie van meerdere menselijke ondersoorten, die blijkbaar 'spontaan' op meerdere werelden zijn ontstaan. De Aarde is een relatief primitieve planeet en komt in een van de korte verhalen voor en er wordt geïmpliceerd dat de Aarde later wordt geassimileerd in de Culture, maar speelt verder eigenlijk geen rol in de romans.
    Banks heeft ook enkele niet-Culture romans geschreven, die zijn ook allemaal de moeite waard (van deze is 'Against a dark Background' mijn favoriet).
    Een opsomming kun je hier vinden: Iain Banks Ik zou beginnen met Consider Phlebas, hoewel de romans allemaal op zichzelf staan kun je, door het in volgorde te lezen, wel volgen hoe het Culture universum vorm heeft gekregen in zijn werk.
    Banks' werk is wat meerlagiger en serieuzer dan de meeste SF space operas, hij heeft ook een aantal 'literaire' mainstream romans geschreven. Ik kwam Consider Phlebas eerst op de middelbare school tegen, maar heb het uiteindelijk pas op de Uni uitgelezen. Was wel wat steviger kost dan Jack Vance of Heinlein

Peter Hamilton, net als Banks een Brit. Hamilton is meer ‘pulpy’ dan Banks (die ook ‘mainstream’ literaire romans schreef), maar het zijn wel goede ‘doorstopper space operas’ voor regenachtige weekeindes en korte vakanties.
    De twee series die ik heb uitgelezen en die ik gewoon 'vet' vond zijn The Night's Dawn trilogie en de 'Commonwealth Saga'.
    Ik heb nog niets van zijn 'Void' trilogie gelezen, maar wel recentelijk het eerste deel van zijn nieuwste reeks, Salvation, in sneltreinvaart verorberd en die was best lekker Maar het is afwachten of het geheel ook goed is.

Een aandoenlijke review maar wat mij betreft wel 'right on the money':

Een andere Brit, Neal Asher, heeft een reeks romans geschreven in zijn 'Polity' universe. Laatste heeft wat gelijkenis met Banks' Culture, in de zin dat ze gerund wordt door AIs die geacht worden goedaardig te zijn. Laten we het er maar op houden dat dit voor de meeste inderdaad geldt, maar ze zijn wat...minder eensgezind en toegewijd aan humanitiare principes dan de Culture AIs. Er is een 'hoofdreeks' rondom Earth Security Agent Cormac, zeg maar een soort space James Bond en een aantal nevenreeksen / losstaande romans. Waar de aliens in Banks' Culture universe tegenstanders kunnen zijn maar niet evil per se zijn, kun je Ashers 'Prador' rustig beschouwen als eersteklas interstellaire assholes. En dat maakt ze tof

Lois McMaster Bujold's Vorkosigan reeks. Dit zijn inmiddels een hele zooi romans en korte verhalen, meerdere zijn met Nebula's en Hugo's bekroond. De belangrijkste hoofdpersoon is Miles Naismith Vorkosigan, klein van stuk en met een wankele gezondheid en behept met een hyperactief brein. Bijzondere aan Miles is dat hij een echte karakterontwikkeling doormaakt; de reeks volgt hem eigenlijk van vóór zijn conceptie via zijn avonturen als militair, geheim agent en huurlingenleider tot zijn middelbare leeftijd als echtgenoot, vader en Imperial Auditor (een soort politieke troubleshooter).
    Ander sterk punt of beter gezegd punten: Bujold is erg goed als het gaat om het karakterisering, psychologie, sociale en culturele aspecten, politiek, biologie etc. De reeks moet het niet zozeer hebben van de technologie (Vorkosiverse is geen Hard SF in termen van hardware en doet ook niet echt aan gee-whizz space magic) maar vooral van het geloofwaardig neerzetten van 'humans doing human things for human reasons', inclusief de villains en de gekkies.

De schrijfster heeft zelf een advies voor de ‘leesvolgorde’ geschreven, zie hier: The Vorkosigan saga reading order debate: The Chef recommends

Wat ik zelf erg fijn vind is dat de Vorkosigan reeks nu wel zo'n beetje 'af' lijkt te zijn; de laatste is geschreven in 2015 en de meeste van de laatste romans en verhalen dienden meer om een aantal secundaire personages 'a moment in the sun' te geven. Op dit moment in de reeks zijn Miles en de meeste van zijn (overlevende) vrienden en bondgenoten gesetteld en redelijk happy. Er zijn plenty politieke spanningen maar geen echte crisis en ik heb de indruk dat McMaster Bujold het wel goed vindt zo. Als ze het Vorkosiverse nog eens gaat oppakken, vermoed ik dat dit vooral het feessie wordt van een of meerdere generaties na Miles. De latere romans zijn voor een groot deel ook experimentjes met sociale comedie e.d. die misschien intellectueel niet zwaar zijn maar errug leuk om te lezen. Ik ben momenteel bezig de achterstallige romans in te halen en kon gisteren met moeite in de tram voorkomen dat ik keihard ging giechelen bij het lezen

De meeste covers, om precies te zijn vooral de Amerikaanse, zijn bijna allemaal vreselijk. Goede covers zijn bijna altijd Europees of Japans.
    Ik hoop dat de personen die verantwoordelijk zijn voor de Amerikaanse covers nog eens in een Ronald McDonald pak worden geperst en uit een airlock worden gegooid. Met een Alien Facehugger in hun onderbroek.

Ik voeg later nog wel wat 'secundaire' tips toe. Maar met Banks, Hamilton en McMaster Bujold kan iedereen wel een tijdje vooruit denk ik (Asher is wat meer wisselvallig, hoewel zeker niet verkeerd. Maar ik geef de voorkeur aan bovenstaande drie).

Woef? Fenix's Avatar
    Mentioned
    200 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Terugvindpost.

Om me ooit aan Tentakels mooie lijst te gaan wijden

Senior Member Bakema-NL's Avatar
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Boeken lees ik ook nog altijd....liggen in het verlengde van film/game/comics interesse...dus sf/fantasy/steampunk/historische fictie en dan met name de Middeleeuwen. En ik heb een soort voorliefde voor antropomorfische settings....dieren met menselijk gedrag dus, denk aan de muizen van Redwall bijvoorbeeld.

Nu bezig in onderstaande, deel 2 is net uit of bijna uit.

'The Sixth Sense meets Dune meets Planet of the Apes in a moving science fiction novel set so far in the future, humanity is gone and forgotten

An historian who speaks with the dead is ensnared by the past. A child who feels no pain and who should not exist sees the future. Between them are truths that will shake worlds.

In a distant future, no remnants of human beings remain, but their successors thrive throughout the galaxy. These are the offspring of humanity’s genius—animals uplifted into walking, talking, sentient beings. The Fant are one such species: anthropomorphic elephants ostracized by other races, and long ago exiled to the rainy ghetto world of Barsk. There, they develop medicines upon which all species now depend. The most coveted of these drugs is koph, which allows a small number of users to interact with the recently deceased and learn their secrets.

To break the Fant’s control of koph, an offworld shadow group attempts to force the Fant to surrender their knowledge. Jorl, a Fant Speaker with the dead, is compelled to question his deceased best friend, who years ago mysteriously committed suicide. In so doing, Jorl unearths a secret the powers that be would prefer to keep buried forever. Meanwhile, his dead friend’s son, a physically challenged young Fant named Pizlo, is driven by disturbing visions to take his first unsteady steps toward an uncertain future.'
    Can't live with them....then fuck them! :p

Mentioned
    148 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Dat klinkt best interessant. En die cover is fantastisch.

Member Paralize's Avatar
    Mentioned
    200 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    https://winteriscoming.net/2020/01/0...gust-2nd-2020/

Zou 't dan eindelijk zover zijn in augustus 2020?

Ik denk van niet. Hij verschuift 't wss naar 2021, 2022 en als hij nog leeft naar 2023. /mijn hoop is bijna uit de deur.
    'Toast'

Tetten King Crimson's Avatar
    Mentioned
    178 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: King Kcrimson Steam ID: Belisarius
    Mooie variant op de vraag stellen is het beantwoorden.
    It's not the side-effects of the cocaine.

Sterker door strijd Doc's Avatar
    Mentioned
    290 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Undutchable PSN ID: UndutchableNL
    Begonnen met The Witcher - The Last Wish.
    Want ja, je moet wat als je de serie gaat kijken en de games niet gespeeld hebt.
    Tot nu toe bevalt het goed!

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik kan niet wachten

Mentioned
    148 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik spot een thema.

Is het wat?

Indie kneus Baukereg's Avatar
    Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198014917105
    @RPGer ik heb vorige week dit boek gehaald, mogelijk dat je die ook interessant vind in het verlengde van die twee boeken.

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Baukereg View Post
    @RPGer ik heb vorige week dit boek gehaald, mogelijk dat je die ook interessant vind in het verlengde van die twee boeken.

Allang gelezen

Quote Originally Posted by *NERAZZURRI* View Post
    Ik spot een thema.

Is het wat?
    De twee boeken zijn compleet ongerelateerd aan elkaar, Dick Wittenberg werkt in hetzelfde gebouw als mij en heeft tijdens de nieuwjaarsborrel ons allemaal een exemplaar gegeven, Jonathan Haidt van vriendin te leen, had hem al langer op mijn netvlies. Beide zeker interessant.
    Ik kan niet wachten

Mentioned
    342 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hebben jullie nog tips om goedkoop aan goede boeken te komen? Ik wil geen e-books maar fysieke boeken. 20-25 euro voor recente boeken vind ik wel erg veel, de €0,50 in de kringloopwinkel is wel prima maar daar heb ik echt nog nooit wat leuks gevonden. Iemand nog tips voor webshops of winkels met aanbiedingen?

Monster Hunter Arteroot's Avatar
    Mentioned
    321 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hebben jullie nog tips om goedkoop aan goede boeken te komen? Ik wil geen e-books maar fysieke boeken. 20-25 euro voor recente boeken vind ik wel erg veel, de €0,50 in de kringloopwinkel is wel prima maar daar heb ik echt nog nooit wat leuks gevonden. Iemand nog tips voor webshops of winkels met aanbiedingen?
    Dan moet je in ieder geval buiten Nederland halen. Nederland hanteert opzettelijk een vaste hoge boekenprijs.
    PS4 - PS Vita - 2DS - Switch - PC
    https://psnprofiles.com/Arteroot-NL

Indie kneus Baukereg's Avatar
    Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198014917105

ill-tempered Seabass's Avatar
    Mentioned
    430 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: SeabassNL Steam ID: sebasmeer
    https://www.bookdepository.com/
    Nieuwe releases voor een eurotje of 7 en free shipping worldwide.

En inderdaad: Dan moet je wel Engels lezen.

Mentioned
    304 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Allang gelezen

De twee boeken zijn compleet ongerelateerd aan elkaar, Dick Wittenberg werkt in hetzelfde gebouw als mij en heeft tijdens de nieuwjaarsborrel ons allemaal een exemplaar gegeven, Jonathan Haidt van vriendin te leen, had hem al langer op mijn netvlies. Beide zeker interessant.
    Deze klinkt wel interessant. Aanrader dus?
    Homo Deus ook al gelezen?

Mentioned
    782 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by martha1989 View Post
    Deze klinkt wel interessant. Aanrader dus?
    Homo Deus ook al gelezen?
    Zeker, heb hem v/h weekend uitgelezen. Het is een leen van een leen, anders had ik hem wel je kant op gedaan.
    De analogie van de olifant en de berijder is van Haidt. Hij gaat er vol in, zet in het boek diverse politieke ideologieën tegen het licht en bekijkt hoe realistisch ze eigenlijk zijn gegeven wij als mensen oerbehoeftes hebben aan bepaalde niet-rationele zaken. Meest interessante zijn de testen die hij en zijn collega's hebben uitgevoerd die hij gedetailleerd beschrijft. Dingen die direct een emotie oproepen, gevolgd door het "zoeken naar redenen" om die emotie te verantwoorden. Ook bij mensen die bv niet gelovig zijn. Waar komt dat vandaan? vb:

Een broer en zus zijn 22 en 23 jaar ze besluiten op een avond eens seks met elkaar te hebben om te kijken hoe het voelt. Om alle zorg tov ongewenste zwangerschap weg te nemen, slikt zij de pil en hij gebruikt een condoom. Na afloop vonden ze het een bijzondere ervaring, maar niet iets wat ze gaan herhalen.

Is dit verwerpelijk?
    Leg eens uit waarom?
    etc.

Homo Deus nog niet gelezen, wel toevallig vorige week Adriaan van Dis interview met Harari zitten kijken over zijn nieuwe boek. Hij zat heel geanimeerd vooral open deuren in te trappen naar mijn idee. Een beetje tegenlicht uitzending verteld me ook niet heel veel anders.
    Ik kan niet wachten

Mentioned
    304 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Zeker, heb hem v/h weekend uitgelezen. Het is een leen van een leen, anders had ik hem wel je kant op gedaan.
    De analogie van de olifant en de berijder is van Haidt. Hij gaat er vol in, zet in het boek diverse politieke ideologieën tegen het licht en bekijkt hoe realistisch ze eigenlijk zijn gegeven wij als mensen oerbehoeftes hebben aan bepaalde niet-rationele zaken. Meest interessante zijn de testen die hij en zijn collega's hebben uitgevoerd die hij gedetailleerd beschrijft. Dingen die direct een emotie oproepen, gevolgd door het "zoeken naar redenen" om die emotie te verantwoorden. Ook bij mensen die bv niet gelovig zijn. Waar komt dat vandaan? vb:

etc.

Homo Deus nog niet gelezen, wel toevallig vorige week Adriaan van Dis interview met Harari zitten kijken over zijn nieuwe boek. Hij zat heel geanimeerd vooral open deuren in te trappen naar mijn idee. Een beetje tegenlicht uitzending verteld me ook niet heel veel anders.
    Vond dit een interview erg kijkbaar en de toon/sfeer die Van Dis neerzet erg prettig, maar uitdagend was het inderdaad op geen moment in zijn vragen. Jammer, maar wellicht het maximum wat de gemiddelde DWDD kijker (7 items per minuut) aan kan.

Maar klinkt interessant! Ik hou het in de gaten.

Zelf gister het gratis "boek" "het water komt" van Rutger Bregman gelezen. Nadat "Gratis geld voor iedereen" als w.m.b. topboek onverwachts commercieel succesvol werd zakte het niveau bij "De meeste mensen deugen" al redelijk door de ondergrens. Geschreven om te scoren i.p.v. een toevalstreffer. Wetenschap voor domoren. Deze open brief is daar nog een verlengstuk van. Er zijn 7 wetenschappers geinterviewd maar waarom, dat wordt nauwelijks duidelijk. Informatie wordt ook nauwelijks gebruikt. Een leuk verhaaltje over een belangrijke Nederlander. Het heeft mijn interesse in de Deltawerken wel aangewakkerd. Maar inhoudelijk écht onder de maat. In samenwerking met de staatsloterij en dat zie je goed terug in het niveau van onderbouwing in deze brief.

Het lijkt of Bregman een verandering van tacktiek pakt. Nu wetenschappelijk bewijs rondom klimaatverandering keer op keer van tafel geveegd wordt, speelt hij recht in op het sentiment. Een interessante tacktiek, maar mij doet het weinig.

Tags for this Thread