User Tag List

Page 1 of 38 1 2 3 11 ... LastLast
Results 1 to 40 of 1485

Thread: [Algemeen] Documentaire thread

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny

[Algemeen] Documentaire thread

Geen idee of deze thread enige overlevingskans heeft, maar here goes nothing:

Al tijden ben ik gefascineerd door allerlei documentaires over uiteenlopende onderwerpen, zowel nationaal als internationaal, en vraag me af of die voorliefde hier gedeeld wordt door sommigen.

Denk aan de bekenden zoals Louis Theroux, Michael Moore, Errol Morris, etc. maar ook aan de prachtige documentaires van de NPS, 3Doc, Dokument, Profiel, Andere tijden en Holland Doc.

Wat voorbeeldjes: Van de week heb ik, naar aanleiding van 'Oh Oh Cherso' Donderdag Doc Haagse Sjonnie nog eens terug gekeken en genoten.

Donderdag Doc: Haagse Sjonnie

Populaire documentaire op Youtube gemaakt door Joost van der Valk. Haagse Sjonnie gaat over Sjonnie, het Haagse typetje in levende lijve. Blank, autochtoon en met een onvervalst Haags accent. Vrije jongen, trouwe supporter van ADO Den Haag en met schijt aan alles. Sjonnie, zijn vrouw Yo en de kinderen hebben geen makkelijk leven achter de rug. Maar er is altijd hoop op betere tijden en Sjon heeft nu een droom: een succesvol growshop-imperium opbouwen voor zijn hele familie.
    De documentaire geeft inzicht in het denken en voelen van een rasechte Haagse familie en in Sjonnies wens om voorgoed af te rekenen met het verleden. Filmmaker Joost van der Valk: 'Als kijker krijg je sympathie voor Sjonnie en ga je met je eigen grenzen schuiven. Hij zet je aan het denken over je persoonlijke normen en waarden. Uiteindelijk leer je daardoor niet alleen mensen als Sjonnie, maar ook jezelf beter kennen.'
    bron.

En zojuist deze:

Amsterdamse penose-vrienden in Teledoc: Foute Vrienden

De NTR (voorheen NPS, Teleac en RVU) komt vanavond met de teledoc Foute Vrienden. Hierin worden verbrande Herman, rooie Jos, dikke Bobbie en Jantje van Amsterdam gevolgd door regisseur Roy Dames. De vier zijn geen frisse jongens, het zijn bloedgabbers uit de Amsterdamse penose. Ze proberen uit de criminaliteit te blijven, '˜maar hun bier is altijd weer frisser dan hun zaakjes", aldus de NTR. Een documentaire over hang naar vrijheid, intens leven en vriendschap aan de zelfkant van de samenleving.

Van de vier is Herman de grote man waar tegenopgekeken wordt. Nadat zijn seksclub gesloten wordt, komt hij op de dodenlijst van zijn schuldeisers en collega-criminelen. Hij moet voor hen op de vlucht. Berooid en opgejaagd trekt hij jarenlang van de ene uithoek naar de andere. Met zijn laatste ondernemingslust probeert hij nog eenmaal legaal aan de bak te komen met een winkeltje in tweedehandsspullen.

Met straatvechter Jantje '˜moet je niet fukken". Hij heeft een grote bek en een klein hartje. Zijn heftige haatliefdeverhouding met Hermien komt hem duur te staan. Na een vermeende poging tot doodslag belandt hij in de bak. Rooie Jos, de meest ongrijpbare van het stel, wordt niet zonder gitaar gezien. Hij zit aanvankelijk in '˜de fraude en de vrouwen" maar weet uiteindelijk toch te leven van de muziek.

Roy Dames brengt de vrienden samen in Amsterdam-Oost. Hij volgt ze al sinds de jaren '˜90 dus ze maken inmiddels deel uit van zijn leven. De mannen hebben in die twintig jaar veel verloren, maar de vriendschap en onvervalste humor zijn gebleven.
    Bron.

En van een heel ander kaliber:

'From Russia with Hate'

Korte documentaire van Christof Putzel van de website Current. Hij gaat voor deze reportage naar Rusland om te onderzoek te doen naar de groeiende groep van neo-nazi groeperingen. Het schijnt dat de helft van alle (neo) nazi"s in Rusland wonen. Sinds de val van de Sovjet Unie en de groei van de economie zijn er steeds meer buitenlanders naar Rusland gekomen om daar op zoek te gaan naar een betere toekomst.
    Er worden in Rusland steeds meer videos op internet geplaatst van skindhead/neo-nazis die buitenlanders in elkaar slaan, van de trein gooien, en zelfs die vermoord worden. De dag van Hitlers verjaardag mogen buitenlandse studenten in Moskou zelfs niet naar buiten omdat anders hun leven in gevaar kan komen.
    Bron.

Heb je wat gezien dat de moeite van het kijken waard is -> post maar raak.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Motorsport! TROPIC's Avatar
    Mentioned
    19 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Atm kijken we op school die docu van Michael Moore, maar vind zelf natuurdocumentaires wel interessant. De film: "Earth" rekenen we ook onder de docu's en was ook erg mooi (vooral op groot scherm + HD)
    Zit ook met smart te wachten op die nieuwe film (wat volgensmij meer een film is dan een docu): Oceans.

Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by TROPIC,2443080
    De film: "Earth" rekenen we ook onder de docu's en was ook erg mooi (vooral op groot scherm + HD)
    Die is ook prachtig, meteen mijn eerste Bluray geworden.

Doet me trouwens denken aan Earthlings, iets minder mooi en bijzonder heftig (shockdoc). [IMG][/IMG]

All chrome and shiny. Wakkum's Avatar
    Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Wakkum PSN ID: Wakkum Steam ID: Wakkum
    Nice, goed idee. Ben zelf ook wel fan van docu's, maar kijk eigenlijk geen tv.

Wat ik een hele goede docu vond was Kill The Referee over de scheidsrechters tijdens het EK van 2008. Dit was het EK waarbij Howard Webb met de dood bedreigd werd. Het is heel mooi om te zien onder hoevele druk scheidsrechters wel niet staan,

Hoe groot de druk is die op topscheidsrechters ligt, wordt pijnlijk duidelijk in de documentaire 'Kill the Referee' van de Belgische regisseurs Yves Hinant en Jean Libon. De documentaire wordt woensdag 30 juni om 00.05 uur uitgezonden bij VPRO's Import op Nederland 2 en is vanaf donderdag 1 juli een week lang online te bekijken bij Holland Doc.

Bron

Niet alleen interessant voor voetbalfans/liefhebbers in mijn opinie!

Louis Theroux is voor mij toch wel favoriet, al vind ik de docu's van Ross Kemp ook uitstekend. Zijn vaak op Discovery te zien.

Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Wakkum,2443083
    Niet alleen interessant voor voetbalfans/liefhebbers in mijn opinie!
    Ah mooi, die heb ik gemist.

Louis Theroux is voor mij toch wel favoriet, al vind ik de docu's van Ross Kemp ook uitstekend. Zijn vaak op Discovery te zien.
    Ik kijk ook weinig televisie, maar dat hoeft voor docu's ook niet. Alles is terug te kijken op internet.
    Louis Theroux is bewonderenswaardig omdat hij zo ongelooflijk veel voor mekaar krijgt en er blijkbaar een keiharde wil onder dat zachte uiterlijk zit.

(Een extra waarschuwing voor Earthlings, vooral als je niet tegen dierenleed kunt).

Quote Originally Posted by *NERAZZURRI*,2443086
    Ik kijk regelmatig documentaires online (downloaden of streamen, maar die betreffen vaak complottheorieí«n en zijn erg amateuristisch van opzet) of op televisie
    Dat zijn altijd prettige onderwerpen, maar ik heb ook veel met de docu's die feitelijk nergens over gaan en zichzelf laten leiden door wat er gebeurt. Denk aan Frans Bromet bijvoorbeeld.

@ Parasite: uh oh, dag tijd. ()

We're all Africans *NERAZZURRI*'s Avatar
    Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: NERAZZURRI_NL
    Nice! Ik ben gek op documentaires, alleen het vervelende is dat ik niet zoals bij films een soort permanente biologische database in m'n kop heb zitten met wat ik onlangs heb gezien en wat ik als de top beschouw. Het is allemaal wat minder overzichtelijk en dat maakt het minder makkelijk te behapstukken.

Maar ik heb afgelopen zomer een reeks van de uitzendingen van Theroux gezien (heb me kapot gelachen en verbaasd). Ik kijk regelmatig documentaires online (downloaden of streamen, maar die betreffen vaak complottheorieí«n en zijn erg amateuristisch van opzet) of op televisie (onlangs nog een docu gezien over paranormale zaken die ik erg boeiend en geestverruimend vond: Something Unknown).

En ik ga zo snel mogelijk The Cove kijken over een dolfijnenjacht in Japan, die aangrijpend en schokkend schijnt te zijn.

Zoals gezegd moet ik me aangaande docu's altijd beroepen op m'n korte termijn geheugen en kan ik me nu letterlijk niks voor de geest halen, dus ik plemp alles wat ik (voorbij) zie (komen) maar gewoon hier neer.

Omdat m'n oude computer kaduuk is ben ik trouwens een link kwijtgeraakt met een forum waarop torrents en informatie over allerlei documentaires de ronde deden. Was erg handig, maar ik kan 'm niet meer terugvinden. Als iemand een goeie link in die richting weet hou me ik aanbevolen!
    'A world without utopias, inevitably looks back' - Enzo Traverso

White Bunny darkone55's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Pas was op tv de docu It Might Get Loud. Zó vet!

Gaat over Jimmy Page, The Edge en Jack White, die elk vertellen hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn. Wat ze inspireerde en motiveerde. Verder jammen ze samen wat en praten ze over hoe bepaalde nummers tot stand zijn gekomen. Echte aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje van (rock) muziek houdt.

Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Nog docu met een hedendaags probleem dat steeds groter gaat worden en dan vooral onder jongeren:

3Doc: Alles wat we wilden

Een documentaire van Sarah Mathilde Domogala over jonge ambitieuze mensen en de tol die ze achter de schermen betalen voor een schijnbaar perfect en succesvol leven.

'˜Als je iets doet, dan wil je er toch heel goed in zijn. Als je dat niet bent dan moet je iets vinden waar je beter in bent dan anderen."

2010. The sky is de limit. Iedereen kan een ster zijn én mooi én populair. Waarom ben je dat dan niet? Onze dromen zijn groot, wild en oneindig. In een omgeving van '˜meer is beter", lijkt '˜genoeg" niet meer te bestaan. De documentaire Alles wat we wilden is een visueel tijdsdocument waarin het streven naar het hoogst haalbare in alle facetten van het leven zegeviert, sociale status, perfect uiterlijk, flitsende carrií¨re, de ideale partner en een fantastische smaak.

De film volgt vier jonge, creatieve, ambitieuze mensen die ogenschijnlijk een glanzend en gelukkig leven leiden. Emiel (29) probeert een carrií¨re als reclameregisseur van de grond te krijgen in Londen, wat de nodige stress en teleurstelling met zich meebrengt. Mireille (27) heeft een interessante baan bij een NGO in Brussel, maar blijft de frustratie voelen dat ze eigenlijk haar creatieve talent zou moeten ontwikkelen, maar wat is dan eigenlijk haar talent? Niki (28) is modeontwerpster en stelt hoge eisen aan zichzelf en haar werk. Eisen die ze niet elke dag kan waarmaken tot haar grote verdriet. En Daniel (25) is net afgestudeerd aan de kunstacademie en moet het nu gaan maken in de '˜echte wereld", maar hoe moet dat als niet alles vanzelf gaat?

Gaandeweg wordt zichtbaar wat het van hen vergt om alle ballen in de lucht te houden. Wat eisen ze van zichzelf? Hoe komen ze aan die norm? Willen ze niet gewoon te veel? Langzaam komen hun twijfels en angsten aan het licht. De film biedt een verontrustende blik achter de schermen, hoe groter de illusie van uiterlijk succes, hoe wranger de eenzame uren thuis blijken.

Een film van Sarah Mathilde Domogala.
    Uitzending Gemist.

*sluit Hyves af*

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Wakkum,2443083
    Wat ik een hele goede docu vond was Kill The Referee over de scheidsrechters tijdens het EK van 2008. Dit was het EK waarbij Howard Webb met de dood bedreigd werd. Het is heel mooi om te zien onder hoevele druk scheidsrechters wel niet staan
    Dat vond ik vervelende FIFA propaganda eerlijk gezegd. De enige toegevoegde waarde was de kijk achter de schermen. En dat Busacca een held is werd bevestigd.
    I'm on to Cincinnati.

Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Rhaegar,2443108
    Dat vond ik vervelende FIFA propaganda eerlijk gezegd. De enige toegevoegde waarde was de kijk achter de schermen. En dat Busacca een held is werd bevestigd.
    Vond dat wel meevallen. Enige propaganda waren imo de gesprekken achteraf. Interessantste momenten waren natuurlijk de wedstrijden zelf waarbij je mee kon luisteren. Op de één of andere manier vond ik dat verschrikkelijk intens, omdat je die wedstrijd door hun oren volgt.

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    De hele docu had zoiets van 'kijk die arme schreidsrechtertjes toch, hoe zwaar die het wel niet hebben'. Dat je onder zulke zware druk staat weet je op top niveau. Dat is niks nieuws en hoef je er niet in te rammen. Van die gesprekken achteraf werd ik spontaan misselijk. Maar de kijk achter de schermen was, zoals ik al zei, wel interessant ja.

Overigens, mooie initiatief deze thread. Ik moet wat meer docu's gaan kijken. Die Katrina docu van Spike Lee ga ik eens achteraan binnenkort.
    I'm on to Cincinnati.

Motorsport! TROPIC's Avatar
    Mentioned
    19 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny,2443081

Doet me trouwens denken aan Earthlings, iets minder mooi en bijzonder heftig (shockdoc). [IMG][/IMG]
    Onbegrijpelijk. Dat die mensen dat werk kunnen doen. Je gaat toch niet een dier LEVEND villen!? :@ Ik heb de trailer gekeken die jij eronder zette, maar ik weet niet of ik de hele docu kan kijken, verschrikkelijk.

Member Freaksaus's Avatar
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Louis Theroux heeft inderdaad goede documentaires, vind deze over Vegas erg goed om te zien wat gokken met mensen kan doen.

Member Eufonie's Avatar
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    nvm

Appeltaart BiT's Avatar
    Mentioned
    33 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: BiT
    Ik ga die uit de OP alle drie kijken, en die van Wakkum ook.

Van het weekend maar eens wat Theroux gaan downloaden want daar heb ik imo nog veel te weinig van gezien (aflevering of 5).

Member RoboX's Avatar
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: Snuf_NL
    Goed initiatief LaB.

Uw vriendelijke buurtjap Japperd's Avatar
    Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: xjapperdx
    Ik was zelf een tijd geleden erg onder de indruk van The Corporation

Het gaat eigenlijk over het ontstaan van de corporaties in Amerika en over hoe sommige ontzettend winstgericht zijn ten koste van alles. Hoe mensen in Azií« worden genaaid door bedrijven als Nike. Confrontaties naar CEO's hoe om te gaan met het milieu.
    Het wordt ook allemaal erg duidelijk en op een hap klare manier aan je verteld, wat het ook aangenaam maakt om te kijken.
    Er zitten veel dingen in die zeker niet iedereen zal aanspreken, maar sommige feiten die erin voorkomen ga je toch wel even anders nadenken, voor zover je dat nog niet deed.

Michael Moore komt ook erin voor dus dat geeft wel een beetje de toon denk ik.

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    De nieuwe docu van Scorsese over Elia Kazan klinkt erg boeiend weer.
    Scorsese recalls seeing On the Waterfront when he was a boy growing up in a working-class Italian-American neighbourhood. The film is about corruption in a New York longshoremen's union, and for the first time, the blue-collar characters on screen felt familiar to Scorsese. "It was as if the people I knew mattered," he observes.

He felt just as passionately about East of Eden. Whatever we may feel about James Dean these days, there is no doubt that he was a revelation to film audiences in the 1950s. His intensity, combined with his vulnerability and sense of disaffection were qualities in an actor that felt utterly new.

"I stalked across the city (New York) from theatre to theatre to see that film," Scorsese recalls, making it sound like a religious experience. "And I always saw it alone."

Kazan had blazed a trail through Broadway and Hollywood. He co-founded the Group Theatre in 1932 and the Actors' Studio in 1947, which made him (along with Lee Strasberg) one of the founding fathers of Method acting. He directed the first stage productions of A Streetcar Named Desire and Death of a Salesman. Apart from his three landmark films, he made several more that were first-rate or at least socially sighnificant: Gentlemen's Agreement (1947) was the first Hollywood film to deal with anti-Semitism, while Pinky (1949) dealt with racism against American blacks. A Face in the Crowd (1957) is a waspish story about the corrosive effects of celebrity: a folksy local broadcaster achieves huge popularity and becomes a manipulative egomaniac.

Kazan, born in Istanbul but of Greek origin, cared deeply about social issues, and concentrated his efforts on work that portrayed the world of ordinary people.

But his own world came crashing around his ears in 1952, when he was summoned twice as a 'friendly witness' before the House Un-American Actitivites Committee, which was trying to root out Communism in America. In his second testimony, he admitted he had been a member of the Communist Party for some 18 months in the 1930s. And he named eight colleagues from that period who were Communists.

His left-leaning friends regarded him as a traitor, and he became a pariah. Many of Kazan's former associates never spoke to him again.

In hindsight, it seems like a treacherous act. But In A Letter To Elia (which he co-directed with Kent Jones) Scorsese is careful not to come down on either side of the fence, instead concentrating on Kazan's talents as a director. He points out correctly that Kazan continued to do first-class work in the wake of this traumatic incident -- including On the Waterfront and East of Eden.

Yet the storm about his HUAC testimony always dogged him. He finally received an honorary Oscar in 1999, at the age of 90. Scorsese and Robert de Niro escorted him during the evening. But when he received the award, a substantial portion of the audience refused to stand or applaud him.

Still, in the end A Letter to Elia rises above the controversy. It's an affectionate tribute to an enormous talent. It makes you want to seek out Kazan's films and watch them again. And emerging from the screening, it makes you wonder how many leading figures of films today will be praised in such calm, authoritative terms 50 years from now.
    I'm on to Cincinnati.

Symbiotic disharmony Morrigun99's Avatar
    Mentioned
    90 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik zit nu midden in de reeks:

Seven Ages of Rock
    Vanuit een behoorlijk Brits perspectief, de ontwikkeling van rock muziek bekeken. In iedere aflevering staat een ander type rock muziek centraal (onder meer Heavy Metal, Punk en Grunge).

Verder zou ik - zoals hierboven al gepost - de site van Holland Doc willen aanraden. Een fraaie verzameling aan documentaire materiaal waar ik regelmatig een documentaire van bekijk.

Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Morrigun99,2443271
    Ik zit nu midden in de reeks:

Seven Ages of Rock
    Vanuit een behoorlijk Brits perspectief, de ontwikkeling van rock muziek bekeken. In iedere aflevering staat een ander type rock muziek centraal (onder meer Heavy Metal, Punk en Grunge).
    De moeite waard?

Verder zou ik - zoals hierboven al gepost - de site van Holland Doc willen aanraden. Een fraaie verzameling aan documentaire materiaal waar ik regelmatig een documentaire van bekijk.
    Het is mooi om te zien dat we in Nederland blijkbaar erg sterke documentairemakers hebben.

Foute Jongens is bijvoorbeeld echt een ontroerend portret van de rise en vooral fall van een aantal bekende Amsterdamse criminelen. Het unieke hier is dat de documentairemaker hen over een periode van twinitg jaar gevolgd heeft en niet objectief is kunnen blijven en daar ook mee naar buiten komt, maar daardoor dieper kan gaan dan een ander zou kunnen.

Een andere docu die in Nederland wat stof heeft doen opwaaien is Vel over Probleem (en Vel over Probleem II: De wanhoop nabij) over wat annorexia met jonge mensen doet. Heftig en verhelderend.

Mentioned
    90 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny,2443276
    De moeite waard?
    Jazeker! Het mist af en toe de diepgang die je graag zou zien met betrekking tot bepaalde muzikanten, maar dat is de concessie die je moet doen als je een algemeen beeld wil schetsen. De authentieke beelden en geluidsfragmenten zijn op zich al enorm de moeite waard. Het is een documentaire van de BBC. Dat staat toch wel garant voor kwaliteit, heb ik over de jaren heen geleerd.

Het is mooi om te zien dat we in Nederland blijkbaar erg sterke documentairemakers hebben.
    Nederland heeft vooral véél documentairemakers. En één probleem dat ik veel té vaak zie terugkomen:

Een goede documentairemaker cijfert zichzelf weg en schetst een - min of meer - objectief beeld. Waar ik veel Nederlandse regisseurs op betrap, is dat zij zichzelf te veel op de voorgrond zetten, althans hun eigen beweegredenen tot het maken van de documentaire, te veel terug laten komen. Ik heb het al talloze keren gezien dat een Nederlandse documentaire een mooi onderwerp aansnijdt, om vervolgens te verzanden in een persoonlijke geschiedenis/ervaring ten opzichte van het eerder aangesnede onderwerp. Dat past mijns inziens over het algemeen wel bij de Nederlandse 'kunsthoek': die nemen zichzelf veel te vaak enorm serieus. Als docu-maker vind ik relativeringsvermogen júist belangrijk. Dat komt de objectiviteit ten goede (voor zover mogelijk).

Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Morrigun99,2443293
    Waar ik veel Nederlandse regisseurs op betrap, is dat zij zichzelf te veel op de voorgrond zetten, althans hun eigen beweegredenen tot het maken van de documentaire, te veel terug laten komen.
    Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan niet zeggen dat ik het vaak als storend ervaren hebt eigenlijk.

Alhoewel...bij Vel over Probleem heb ik me er nu ik over nadenk wel enigszins aan gestoord dat de docu-maakster haar eigen achtergrond zo op de voorgrond zet. Dat doet een Jelle Brandt Corstius trouwens ook sterk in Van Moskou tot Moermansk (wel een mooie serie trouwens!), maar een Michael Moore (roots in Detroit) en Louis Theroux (Joodse achtergrond) maken zich daar natuurlijk ook schuldig aan.

Mentioned
    90 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Daar ben ik het volledig mee eens. Maar hun documentaires zijn dan ook verre van objectief. Ik als kijker, weet van tevoren ook precies wat ik kan verwachten ten aanzien van hun werk.

Veel Nederlandse regisseurs doen het overkomen alsof ze zelf volledig objectief handelen, om vervolgens met hun eigen lof-/klaagzang te komen. Je maakt óf een scherp, satirisch & volledig subjectief document (Moore, Theroux) óf je cijfert jezelf weg om objectiviteit te veinzen. Niet dat 'tussen wal en schip' gedoe, waar Nederlandse regisseurs zo goed in zijn geworden.

Ik heb het idee dat er daardoor ook nog nooit echt een grootse documentaire op Neerlandsche bodem is ontstaan.

Member NightOwl's Avatar
    Mentioned
    48 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Razgriz_ghost86
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny,2443081

Earthlings heeft echt een diepe indruk op me achtergelaten. Het heeft mij in ieder geval flink aan het denken gezet over sommige aspecten van onze samenleving.

The Bridge. Docu over de Golden Gate Bridge waar mensen speciaal naartoe komen om een einde te maken aan hun leven. Trailer.

Paragraph 175. Verslag van hoe de Nazi's omgingen met homoseksuelen. Net zo interessant als verschrikkelijk als de overlevenden hun verhaal vertellen. Het zijn van die 'vergeten' aspecten van WWII.

Ook aan te raden, De Oorlog. Laatst op DVD gekocht, zeer goed gemaakt. Gratis te bekijken via de link.

Mentioned
    90 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by DW_Ne0,2443358
    The Bridge. Docu over de Golden Gate Bridge waar mensen speciaal naartoe komen om een einde te maken aan hun leven. Trailer.
    Die heb ik ook gezien inderdaad. Met name - in retroperspectief - indrukwekkend als je over die brug heenloopt (die is écht heel hoog trouwens, toen ik er overheen liep, vloog er een helikopter onder ons door)...

Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Parasite,2443101
    Overigens nog een documentaire die me zo te binnen schiet:

Children of the Secret State

"Children of the Secret State is a documentary on homeless North Korean orphans, released in 2000. It was shot by a UK film duo in conjunction with underground North Korean cameramen."
    Ben begonnen met kijken, en wat blijft NK toch verschrikkelijk intrigerend, echt onvoorstelbaar.

Kwam op GAF net deze docu tegen, ook over Noord-Korea:

Vijf delen, wil hem zelf ook nog kijken

En nog 1:

http://www.c-spanvideo.org/program/292562-1&buy

MOAR MOAR MOAR

http://www.vbs.tv/nl-nl/watch/the-vi...h-korea-1-of-3

Drie delen, uitstekend om te zien.

Vers Vlees Slowghost's Avatar
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hier wat leukers over Noord-Korea:

Game Of Their Lives

Over het Noord-koreaanse team dat meedeed op het WK 1966 en daar een ware sensatie waren. Misschien een tikkeltje propagandistisch, maar wel erg leuk om te kijken.

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

The Bridge heb ik ook gezien, maar niet uitgekeken. Ik zag er geen heilzaam doel in, maar wel sensatie en een nutteloze manier van shockeren. Dat daar ooit toestemming voor gegeven is (volgens mij geeft de maker dat vantevoren aan).

Walgelijk.

Member NightOwl's Avatar
    Mentioned
    48 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by *NERAZZURRI*,2443632
    The Bridge heb ik ook gezien, maar niet uitgekeken. Ik zag er geen heilzaam doel in, maar wel sensatie en een nutteloze manier van shockeren. Dat daar ooit toestemming voor gegeven is (volgens mij geeft de maker dat vantevoren aan).

Walgelijk.
    Mij ontgaat het walgelijke. Dat zou je kunnen zeggen van elke docu die iets laat zien anders dan het 'geaccepteerde', ligt er net aan waar je eigen grenzen liggen imo. Ik vond, en vind, het een enigszins shockerende maar ook interessante docu.

The End of the Line. Als we op deze manier doorgaan zwemmen er in 2050 nauwelijks vissen in de oceanen. Dat is de boodschap. Zeer geloofwaardig aangezien de bergen rapporten van de afgelopen 15 jaar die voor het zelfde waarschuwen.

Salt. Onbekende korte film van Australische documaker die op de zoutvlakte van een opgedroogd meer gaat bivakkeren. Vooral gekeken vanwege de prachtige timelapses van de sterrenhemel.

Man on Wire. Geweldige beschrijving van de stunt die Philippe Petit in 1974 uithaalt door een koord te spannen tussen de twin towers en er ruim 20 minuten op te balanceren. Beste docu van 2008 imo.

Edit: typo

Senior Member Obsidian's Avatar
    Mentioned
    210 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ArkaineNL PSN ID: ObsidianNL Steam ID: ObsidianNL
    The Bridge is shockerend inderdaad. Ik vind het vooral schockerend dat lijkt alsof het de bijstanders het soms niet eens iets doet als er iemand van de brug springt. Het deert ze niet, als het gebeurt dan lopen ze gewoon door met de gedachte "Oh, daar gaat er weer een". Zeer akelige documentaire, brrr.

In Paramaribo heb je de Jules Wijdenboschbrug, van deze brug plegen mensen ook vaak zelfmoord. Daarom hebben ze maatregelen getroffen door telefoontoestellen te plaatsen. Deze telefoons kunnen mensen gebruiken als ze er aan denken om zelfmoord te plegen. Medewerkers proberen dan de mensen om te praten. Soms helpt het, maar vaak weer niet.

Er is toch ook een brug ergens in Amerika waar ze een net onder de brug hebben gespannen?

Mentioned
    1256 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Obsidian,2443672
    The Bridge is shockerend inderdaad. Ik vind het vooral schockerend dat lijkt alsof het de bijstanders het soms niet eens iets doet als er iemand van de brug springt. Het deert ze niet, als het gebeurt dan lopen ze gewoon door met de gedachte "Oh, daar gaat er weer een". Zeer akelige documentaire, brrr.
    Nu begint het toch wel erg interessant te worden. Straks maar even opzoeken.

Senior Member Obsidian's Avatar
    Mentioned
    210 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ArkaineNL PSN ID: ObsidianNL Steam ID: ObsidianNL
    In de documentaire wordt een meisje gered door een man. Echter hielp dit niet want het meisje sprong de volgende dag alsnog van de brug.

Quote uit een interview met Kevin Hines die van de brug is gesprongen maar het overleefd heeft.

Hines stood on the bridge for 40 minutes. No one approached him to ask what was wrong. When a tourist came up and asked whether he could take her photo, Hines said that was the final straw -- clear proof that no one cared.
    En dat is dus wat mij ook zo opviel in de documentaire.

Permanently disappointing Wolfwood's Avatar
    Mentioned
    22 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by DW_Ne0,2443667
    Man on Wire. Geweldige beschrijving van de stunt die Philippe Petit in 1974 uithaalt door een koord te spannen tussen de twin towers en er ruim 20 minuten op te balanceren. Beste docu van 2008 imo.
    Een van de beste docu's ooit wat mij betreft. Ik zat echt op het punt van mijn stoel gedurende bijna de hele film. Gewoon Hitchcock waardig!
    I got punched in the face and all I got is this lousy black eye.

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by DW_Ne0,2443667
    Mij ontgaat het walgelijke. Dat zou je kunnen zeggen van elke docu die iets laat zien anders dan het 'geaccepteerde', ligt er net aan waar je eigen grenzen liggen imo. Ik vond, en vind, het een enigszins shockerende maar ook interessante docu.
    Ik vind het walgelijk om een op het oog doelloze docu te maken van mensen die de dood in springen. Wat is het doel? Alleen informeren? Zo ja, wat leren wij hier van? Het gaat nergens over, het is alleen bedoeld om sensatie te propageren (en te verkopen).

Member NightOwl's Avatar
    Mentioned
    48 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by *NERAZZURRI*,2443700
    Ik vind het walgelijk om een op het oog doelloze docu te maken van mensen die de dood in springen. Wat is het doel? Alleen informeren? Zo ja, wat leren wij hier van? Het gaat nergens over, het is alleen bedoeld om sensatie te propageren (en te verkopen).
    Informeren in de zin van een blik geven op gebeurtenissen waar je wel eens van hoort maar niks van begrijpt. Ik begrijp je bezwaar, ik trek mijn grens echter ergens anders. Ik ben er voor om soms gewoon de harde realiteit te tonen hoe ongemakkelijk ook. Dat helpt relativeren.

Welcome to the family degodvader's Avatar
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Laatst The Obama Deception gezien, toch enigsinds stof tot nadenken.

http://documentairenet.nl/2010/03/th...ondertiteling/

Beetje complottheorie, maar toch.

Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by degodvader,2443770
    Laatst The Obama Deception gezien, toch enigsinds stof tot nadenken.

http://documentairenet.nl/2010/03/th...ondertiteling/

Beetje complottheorie, maar toch.
    Is die niet van Alex Jones?

Member zalzaron's Avatar
    Mentioned
    26 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Wakkum,2443773
    Is die niet van Alex Jones?
    Als het van Alex Jones komt dan moet je het meteen verbranden, verdrinken en in een diep gat begraven.

Die gozer is gewoon gehandicapped en de hoeveelheid mensen die in zijn achterlijke leugens trappen zijn net zo hersendood als hijzelf.

Complot theorien zijn nog tot daar aan toe, maar die idioot van een Alex Jones is echt te erg voor woorden.

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Vanavond 102 Minutes That Changed America op TV. Heeft vier Emmy's gekregen.
    I'm on to Cincinnati.

Mentioned
    133 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Rhaegar,2443792
    Vanavond 102 Minutes That Changed America op TV. Heeft vier Emmy's gekregen.
    Zit ik nu te kijken. Erg indrukwekkende beelden, maar SBS verneukt de complete ervaring met die pleurisreclames.

Tags for this Thread