User Tag List

Page 1 of 94 1 2 3 11 51 ... LastLast
Results 1 to 40 of 3737

Thread: [Serie] Game of Thrones

ex-Moderator Lord Vampire's Avatar
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: Lord_Vampire

[Serie] Game of Thrones

A Song of Ice and Fire

Aangezien er heel wat mensen op het forum zijn die deze serie hebben gelezen of aan het lezen zijn is het eens tijd dat hier een thread over komt. George R.R. Martin heeft met zijn serie A Song of Ice and Fire de referentie geschept voor Dark Fantasy. Hier geen weeskind die met zwaard en magie de boze krachten verdrijft, geholpen door dwergen en elven. Dit is een veel realistischer, volwassener en gedetailleerder epos. Het beste kun je het beschrijven als een middeleeuws aanvoelende wereld met een heel klein magisch sausje eroverheen. Het verhaal wordt verteld door middel van karakters. Je hebt dus geen hoofdstukken met titels, maar de titels zijn de hoofdpersonages. Hierdoor wordt het verhaal enerzijds van diverse perspectieven belicht en krijg je ook voor de 'bad guys' wat meer begrip. Anderzijds kan het verhaal hierdoor op verschillende punten tegelijkertijd verteld worden. Het is echt briljant opgezet en in het begin tijdens het eerste boek barst het bijna uit zijn voegen van detail en weet je niet waar dit alles naar toe zal leiden, maar wat je wel weet: heel veel is mogelijk, niemand is zijn leven zeker en niets is heilig.

In feite draait het verhaal om de familie Stark, waar Eddard de vader, zijn vier zonen Robb, Jon, Bran en Rickon, zijn twee dochters Sansa en Arya, en zijn vrouw Catelyn de hoofdrol in spelen. De Starks heersen in het noorden van Westeros of zoals het rijk vaak wordt genoemd The Seven Kingdoms. In het zuiden zijn het vooral de Lannisters en de Baratheons die het voor het zeggen hebben. Eddard Stark heeft vijftien jaar voor aanvang van het verhaal Robert Baratheon geholpen zijn troon veilig te stellen en de "dragonkings" van weleer op de vlucht te slaan. De Lannisters lijken in het verhaal plat gezegd een beetje de "bad guys" en zijn pas op het allerlaatste moment naar de kant van Eddard en Robert gekeerd.

Aldus, Robert komt helemaal naar het koude noorden naar zijn oude vriend om hem te vragen of hij de "Hand of the King" wil worden. De oude Jon Arryn op die positie is overleden en hij wil nu graag Eddard op die plek hebben. Eigenlijk heeft hij daar helemaal geen zin in, om zijn plek in het noorden, Winterfell, te verlaten, maar na beraadslaging besluit hij toch te vertrekken. De hele familie wordt opgesplitst. Zijn dochters gaan mee, Robb en Catelyn blijven in Winterfell, Jon een bastaard van Eddard gaat naar The Wall (een muur om het rijk te verdedigen tegen de "Wildlings in het verre noorden) en Bran breekt zich helemaal op door van een toren te 'vallen'. Onnodig om te zeggen dat het leven van de Starks op zijn kop staat en van dat punt worden de gedachten van de verschillende leden nauw gevolgd door de lezer en erg op de proef gesteld. Ieder kampt met diverse problemen, getekend door zijn of haar karakter. Eddard Stark vermoed dat de Lannisters Jon Arryn hebben vermoord en wil daar achteraan gaan. Hoe dat precies verloopt moet iedereen voor zich meemaken, maar het blijft uiteraard niet bij de vraag in het begin maar leidt door plottwists van hot naar her, van winst naar verlies, van voordeel naar ramp, je moet je nooit zeker van de winst wanen. Verraad loert overal en je vertrouwen geven aan iemand kan je dood zijn. Dit past wederom niet bij de Starks, die eer zo hoog hebben staan.

Ik zal een korte beschrijving geven van de karakters die hoofdstukken hebben in het eerste deel:

Eddard Stark

Lord of Winterfell en hoofd van de familie Stark. Hij heeft samen met Robert, de koning ten tijde van het begin van het verhaal, de "dragonkings" Targaryen omvergeworpen. Hij heeft eer hoog aanstaan en is een moedig en hoog gewaardeerde Lord.

Catelyn Stark

De echtgenote van Eddard Stark. Zij is geboren in Riverun en zus van Lisa Arryn, de echtgenote van de overleden "Hand of the King". Ze lijkt af en toe hard van buiten, maar is eigenlijk vrij kwestbaar. Dit wordt in de loop van de tijd steeds duidelijker en die hardheid verdwijnt later in zijn totaliteit.

Sansa Stark

De oudste dochter van Eddard en Catelyn. Zij is de Lady, de knappe en ijverige dochter. Ze is heel romantisch over liedjes en verhalen en droomt ervan zelf een keer in zo'n verhaal voor te komen.

Arya Stark

Hoe verschillend zussen zijn kunnen bewijst zich hier weer eens. Arya is de brutale, onhandige, maar moedige dochter. In alles in principe een tegenpool van Sansa: niet knap, niet ijverig, geen brave Lady en dromen over grote ridderverhalen doet ze al helemaal niet.

Bran Stark

De jongste zoon van de familie Stark. Hij breekt zich helemaal op in het begin van het verhaal en is voor altijd gehandicapt. Hij heeft altijd gedroomd om een ridder te zijn en het is voor hem moeilijk te verwerken dat dit nu onmogelijk is.

Jon Snow

De bastaard van Eddard. Die laatste wil hier nooit over praten, maar hij voedt Jon net zo op als zijn andere zonen. Voor velen is dit de favoriete karakter, hij is feitelijk normaal, moedig en kan goed met een zwaard opgaan. Doordat hij naar The Wall gaat om het rijk tegen het verre noorden te verdedigen zweert hij alles af: familie, land en kinderen. Dat mag niemand van The Wall bezitten. Dit maakt het voor Jon moeilijk als hij nieuws uit het zuiden te horen krijgt.

Tyrion Lannister

De zoon van Tywin Lannister en broer van Cersei en Jaime. Alledrie familieleden van Tyrion zijn op een bepaalde manier krachtig, maar Tyrion is maar een dwerg. Zijn vader heeft een hekel aan hem omdat zijn moeder stierf toen hij geboren werd. Jaime is de enigste die echt om hem geeft. Dit maakt Tyrion uniek: enorm cynisch en moet tegen alles aanboksen. Soms lijkt hem dat te lukken, soms zit hij aan de rand van de afgrond.

Daenerys Targaryen

De dochter van de laatste "dragonking" en één van de twee overlevenden van de lijn van die familie. Zij is in het begin enorm angstig, maar groeit met de tijd en wordt steeds krachtiger en sterker.

Dan heb je natuurlijk nog Robb, de troonopvolger van Eddard, Rickon, de jongste zoon van de Starks, Cersei, de koningin en dochter van Tywin Lannister, een enorm geslepen vrouw, Jaime Lannister, de Kingslayer en één van de beste ridders, Tywin Lannister, een genadeloze en net zo geslepen man als zijn dochter, Renly en Stannis, de twee broers van de koning, Joffrey, de troonopvolger van Robert, Tommen en Myrcella, de twee overige kinderen van Cersei, Jorah Mormont, de verbanneling die zich bij Daenerys aansluit. Dit kan nog wel enorm doorgaan: Petyr, Varys, Kevan, de Greatjon, Theon, Karstark, Oberyn Martell, Sandor Clégane, Gregor Clégane. Het mag duidelijk zijn: de serie is enorm gedetailleerd.

--

Ik ben nu aan het eind van boek 3A en ben al énorm gespoilered met betrekking tot de dood van Oberyn Martell en de vergiftiging van Joffrey
    . Vreselijk jammer als je bij toeval tegen zoiets aanloopt, maar het is niet anders.

De boeken weten mij zo diep in de wereld te sleuren door a) het hele realistische en middeleeuwse karakters b) een gevoel dat alles mogelijk is en niets veilig, en c) de briljante plottwists, soms lijk je iets aan te zien komen, maar loopt het toch heel anders. De informatie die je krijgt is ook niet te geforceerd, vaak is het bij boeken het geval dat je op een moment iets móet weten en dat wordt er vaak slecht ingebracht. Hier wordt het heel goed verweven in het geheel, dat het enkel de sfeer bevorderd. Dat is denk ik ook de kracht van de serie: de verwevenheid van karakters, plaatsen en gebeurtenissen.

Het zou mooi zijn als iedereen zijn huidige lijst van favoriete karakters, top drie, overigens even post:

1. Jaime Lannister
    2. Eddard Stark
    3. Queen of Thorns
    4. Arya Stark
    5. Tyrion Lannister

Dit kan natuurlijk nog veranderen, aangezien ik nog weinig gelezen heb van Oberyn Martell, die heel erg populair is. Een kleine beschrijving. Jaime Lannister is heerlijk arrogant, een groots ridder en maakt geweldige brutale opmerkingen die hij werkelijk zonder schaamte maakt. Het is een waar genot om hem te haten. Eddard Stark ligt voor de hand: een man met een historie, groot gezag en voorbeeldig karakter. De Queen of Thorns is van de familie Tyrell van Highgarden, wederom een karakter die het geweldig vind om tegen heilige huisjes te trappen, maar deze is meer van de goede kant. Geweldig hoe zij spottend over grootse ridders en Lords praat. Arya Stark is nog maar een meisje, maar heeft zoveel moed, waarmee ze een eind komt. Altijd leuk om met haar op avontuur te gaan. Uiteraard hebben we ten slotte nog Tyrion: als er één is die complex is en veel te verduren heeft is hij het wel. Dat is altijd geweldig om te volgen en natuurlijk zijn de cynische opmerkingen van hem altijd leuk.

A Song of Ice and Fire - wiki

**OP van Rhaegar

Deel 1
    Laatste post:

Quote Originally Posted by Rhaegar,2521438
    Wegsmijten deed ik niet, maar ik werd er wel heul naar van. Het gevoel van ongeloof is wel herkenbaar, het snappen qua narratief en wat Martin dacht dat ie deed deed ik ook niet.

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik zag Vampire posten, dacht dat ie ook was begonnen met lezen.
    I'm on to Cincinnati.

ex-Moderator Lord Vampire's Avatar
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: Lord_Vampire
    Quote Originally Posted by Rhaegar,2521700
    Ik zag Vampire posten, dacht dat ie ook was begonnen met lezen.
    Toen ik de thread aanmaakte dacht ik al: de ironie, wanneer merkt iemand het op? Maar natuurlijk kon het niemand anders zijn dan Rhaegar .

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Lord Vampire,2521702
    Toen ik de thread aanmaakte dacht ik al: de ironie, wanneer merkt iemand het op? Maar natuurlijk kon het niemand anders zijn dan Rhaegar .
    o/o
    I'm on to Cincinnati.

Laughing Madcap Vichan's Avatar
    Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Vichan
    Toevallig, ik ben letterlijk nét klaar met mijn reread van de serie. Ben weer helemaal bij!

Ik ben het nu ook enorm oneens met de mensen die zeggen dat er in AFfC geen fuck gebeurd en dat het een slecht boek is. Het valt idd wel een beetje tegen vergeleken met Storm of Swords maar wat wil je? í‰én week alleen op een onbewoond eiland met Natalie Portman valt nog tegen vergeleken met Storm of Swords!

Ik weet niet of dit al eerder gepost is maar hier is een (enorm korte) review van aDwD te vinden. SPOILERS.
    Women were the reason I became a monk - and, ah, the reason I switched back...

Subtle as flying brick Black's Avatar
    Mentioned
    202 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Crap ik las de spoiler

Overigens gisteren ep 8 gezien. Erg sterk! Arya's gebruik van needle was inderdaad wel wat jammer maar soit Bronn is een held 'You wouldn't know him anyway'

So Say We All! Knorretje's Avatar
    Mentioned
    123 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: knorvocht Steam ID: kn0rvink
    Ben ook begonnen met het eerste boek, ik ben volgens mij nog nooit zo snel door een boek heen geraast(naast de Donald Duck dan ), wat een verslaving zeg! Geweldig.

Member Stefka's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Stefka1
    Ik wil eigenlijk ook weer aan de boeken beginnen, maar er zit een verdomde scriptie in de weg Ben wel erg benieuwd hoe het is om de serie te lezen als je een beter beeld van de personen bij de namen hebt. Overigens net in de stad op zoek geweest naar een Engelse versie van het eerste deel, maar nog niks kunnen vinden in de grote boekwinkels.

All chrome and shiny. Wakkum's Avatar
    Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Wakkum PSN ID: Wakkum Steam ID: Wakkum
    Vandaag episode 8 gekeken, en het was misschien wel de beste episode tot nu toe, op nude Hodor na. Dat was beetje onnodig.

Drogo is een baas.

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Wakkum,2522194
    op nude Hodor na. Dat was beetje onnodig.
    Mja, in het boek had ik ook al zoiets van 'wtf?'

Mentioned
    202 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Stefka,2522052
    Ik wil eigenlijk ook weer aan de boeken beginnen, maar er zit een verdomde scriptie in de weg Ben wel erg benieuwd hoe het is om de serie te lezen als je een beter beeld van de personen bij de namen hebt. Overigens net in de stad op zoek geweest naar een Engelse versie van het eerste deel, maar nog niks kunnen vinden in de grote boekwinkels.
    http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekr...equestid=58515

?

Die wildling in Winterfell (ben dr naam) ff kwijt is trouwens lang zo lelijk nog niet als ik haar in gedachten had ik het boek lol. Ze was toch ook een bekende actrice?

Pretty damn smug RPGer's Avatar
    Mentioned
    694 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Quote Originally Posted by Wakkum,2522194
    Vandaag episode 8 gekeken, en het was misschien wel de beste episode tot nu toe, op nude Hodor na. Dat was beetje onnodig.
    Had ik dus ook, vind het eerlijk gezegd een beetje cheap worden om in elke episode zo'n shock scene erin te gooien, althans zo komt het momenteel op mij een beetje over.
    Ik kan niet wachten

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Black,2522223
    http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekr...equestid=58515

?

Die wildling in Winterfell (ben dr naam) ff kwijt is trouwens lang zo lelijk nog niet als ik haar in gedachten had ik het boek lol. Ze was toch ook een bekende actrice?
    Osha heet ze. Ze is inderdaad niet zo lelijk als in het boek. Zij was als ik het me goed herinner de enige actrice waar GRRM twijfels over had...totdat hij haar auditie zag, daar was hij kennelijk enorm van onder de indruk.

Kennelijk is ze bekend van de Harry Potter films. (I wouldn't know, heb ze nooit gezien! )

Mentioned
    202 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Oh ja ik kon haar al niet meer plaatsen. Ze speelt Nymphadora Tops in Harry Potter. Zo lelijk is ze iig niet

Bann3d Kirov's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    @ OP, bestaat Rickon niet meer als jongste zoon?

ill-tempered Seabass's Avatar
    Mentioned
    402 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: SeabassNL Steam ID: sebasmeer
    Quote Originally Posted by Kirov,2522367
    @ OP, bestaat Rickon niet meer als jongste zoon?
    Afgelopen aflevering was voor het eerst dat ik Rickon opmerkte in de serie als ie bij Bran naar binnen komt lopen.

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Nou heeft Rickon sowieso (nog) geen groot effect op het verhaal.

Anyway,

Senior Member Obsidian's Avatar
    Mentioned
    208 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ArkaineNL PSN ID: ObsidianNL Steam ID: ObsidianNL
    Quote Originally Posted by Seabass,2522373
    Afgelopen aflevering was voor het eerst dat ik Rickon opmerkte in de serie als ie bij Bran naar binnen komt lopen.
    Eerste aflevering zat ie ook in. Dan kijkt ie naar het boogschieten van Bran.

Member zalzaron's Avatar
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik vraag me nog altijd af of GRRM gewoon een fout heeft gemaakt toen hij Rickon schreef of dat Rickon nog een enorme rol gaat spelen waar wij als dwaze lezers geen benul van kunnen hebben.

Ook in de boeken is het een non-karakter die je erg simpel vergeet.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by zalzaron,2522417
    Ik vraag me nog altijd af of GRRM gewoon een fout heeft gemaakt toen hij Rickon schreef of dat Rickon nog een enorme rol gaat spelen waar wij als dwaze lezers geen benul van kunnen hebben.

Spoiler over latere boeken

In de latere boeken gaat hij toch op pad met Bran en de mensen uit het moeras? Dan wordt zijn rol al iets groter (als zeurderig kotertje). Toch?

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by zalzaron,2522417

Mijn persoonlijke theorie:

Rickon en Osha zitten beide ondergedoken bij de Manderly's van White Harbour. Davos is daar heen gegaan om ze over te halen om voor Stannis te vechten. Als Stannis de oorlog wint word Rickon 'the Stark in Winterfell'.

Ik begrijp dat ik het zo allemaal nogal onduidelijk uitleg, ik kan dit soort dingen IRL veel beter vertellen.

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Bran, Hodor, Jojen en Meera gaan naar het noorden toe. Waar Rickon en Osha terechtkomen is nog onbekend.

Member zalzaron's Avatar
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Wakkum,2522423
    Spoiler over latere boeken

In de latere boeken gaat hij toch op pad met Bran en de mensen uit het moeras? Dan wordt zijn rol al iets groter (als zeurderig kotertje). Toch?
    Dat is nu juist het vreemde

Hij gaat helemaal niet met hen mee, hij gaat juist apart een kant op met Osha. Hij heeft geen PoV hoofdstukken, Osha geen PoV hoofdstukken. In principe word hij dus gewoon het verhaal uitgeschreven of in ieder geval een hoek in waar we lange tijd niks meer over hem zullen horen.

De verwarring komt wellicht van de twee andere kinderen die met Bran mee reizen. De zoon en dochter van Howland Reed.

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik hoop dat we Howland Reed een keer te zien krijgen, dat verhaal wat Meera verteld over hoe hij de Starks heeft ontmoet en zijn bijdrage aan het gevecht bij the Tower of Joy maken me alleen maar nieuwsgieriger.

Ik vind het ook cool dat de Crannogmen eigenlijk nog de enigen zijn die nog voor de Starks vechten, de loyaliteit!

Member zalzaron's Avatar
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Afbeelding uit aflevering 9

Tyrion en de hill tribes.

http://winter-is-coming.net/wp-conte...s-1024x576.jpg

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by zalzaron,2523131
    Afbeelding uit aflevering 9

Tyrion en de hill tribes.

http://winter-is-coming.net/wp-conte...s-1024x576.jpg

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Halfman! Halfman!

Yeah, kan niet wachten tot morgenochtend!

Mentioned
    202 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Verdomme, waarom staat deze ep nog niet online

and this too pulsar 2kx's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ffffffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu deze ep 8)8)8)8)

Senior Member Obsidian's Avatar
    Mentioned
    208 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ArkaineNL PSN ID: ObsidianNL Steam ID: ObsidianNL
    Goosebumps bij de scene van Aemon die vertelt over de moord op zijn familie.

Mentioned
    202 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Bronn

Hoeveel boeken komen er nou trouwens? Ik dacht dat A Dance With Dragons de laatste zou zijn?

Vers Vlees Slowghost's Avatar
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Oh he, groot gevecht! .... oh, hij is alweer afgelopen. Zijn we eigenlijk al tegen het einde aan van het eerste boek of moet ik verwachten dat ze nog een seizoen aan Game Of Thrones wijden?

Member Rhaegar's Avatar
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Black,2523308
    Hoeveel boeken komen er nou trouwens? Ik dacht dat A Dance With Dragons de laatste zou zijn?
    Nee joh, er zouden nog twee boeken er na moeten verschijnen. Al heeft Martin aangegeven dat het zo maar een boek meer of minder kan zijn.
    I'm on to Cincinnati.

Bann3d Kirov's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Nu aflevering 8 aan het kijken, even de achterstand in halen

Member marco91's Avatar
    Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    same, was de serie een beetje vergeten [IMG][/IMG]

Mentioned
    202 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Rhaegar,2523315
    Nee joh, er zouden nog twee boeken er na moeten verschijnen. Al heeft Martin aangegeven dat het zo maar een boek meer of minder kan zijn.
    Ooh okay, mooi!

On another note:
    <3

Member marco91's Avatar
    Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Stefka,2522052
    selexyz had weer een lading binnen, maar die was eergister voor een groot gedeelte al weer weg.

Mentioned
    124 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Hilarisch.

Fantastische aflevering, wát een einde zeg.

Ben nog niet echt onder de indruk van Shae maar voor de rest heb ik niks te klagen.

En voor iedereen die Bronn (ook) helemaal 'the shit' vind, you can punch me later!

Member marco91's Avatar
    Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    aw deze week is de laatste episode van dit seizoen [IMG][/IMG]

Rooie reus Dina's Avatar
    Mentioned
    196 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: DinaDani
    Oef, strakke episode zeg. De Lannister scenes bevallen nog het meest.
    Bitches like smiley faces.

Tags for this Thread