Rescue Rangers the Movie a.k.a. de Gevoelens van Knabbel & Babbel [Disney+]
Jongens, een aantal van jullie zeiden al dat het een bijzondere ervaring is, en dat was het ook, want ik heb serieus in jaren niet
ZO'N SLECHTE (animatie)film gezien! Ik heb niet een keer gelachen, me eigenlijk aan een stuk door lopen ergeren aan 'de kwaliteit', en ik heb de film onbewust
vier keer gepauzeerd om te kijken hoe lang het nog duurde voordat ik van deze marteling verlost werd. De eerste keer was na de break-up scene, toen ik (geen grapje) het gevoel had dat de film al een uur bezig was en bleek dat ik er pas 18 minuten in zat.
En die break-up scene is een goed voorbeeld van wat er mis is met deze film: knabbel en babbel staan met gewone stemmen een welles-nietes discussie te voeren over hun gevoelentjes. Probleem is meteen dat Knabbel, en met name Babbel, de meest irritante personages in de film zijn. Eerstgenoemde is een saaie stuck-up die niet geeft om plezier, Knabbel is een hyperactief, oppervlakkig leeghoofd dat mee wil doen met de internetrage; dames en heren, ik presenteer u, de doelgroep van deze ellende. 80% van de film bestaat uit oeverloos gewauwel over 'me me me me!!!'. Los daarvan krijgt Disney het met de luie en inspiratieloze animatie voor elkaar om zelfs
tekenfilmfiguren als een stel houten klaazen op je scherm te toveren. Montray Jack ziet er al helemaal niet uit. En dat is het geñante achter het opwekken uit de dood van deze beproefde franchise: de animatie van 30 jaar geleden steekt deze kant-en-klaar-troep volledig naar de kroon.
De animatie vloeit hier niet, en er spreekt totaal geen plezier of warmte uit. Komt bij dat in
Roger Rabbit sprake was van een bepaalde dynamiek van de tekenfilmfiguurtjes met de acteurs en de achtergronden: hier zijn het gewoon duidelijk losse twee panelen in hetzelfde scherm. Maar dat is niet alleen het probleem van de animatie, want de rol van Bob Hoskins is hier vertegenwoordigd door een politiek correcte jongedame, en die zo uit het niets kwam en een beetje naast de cartoonfiguren bungelde dat ik moest denken aan die SouthPark aflevering waar ze dat jongetje aan het eind vragen 'Dude...who the fuck ARE you!?'. Voor de rest spreekt men over easter-eggs, ik vond de film bij vlagen gewoon een schaamteloze reclamestunt.
Mijn advies als je deze film wilt zien: kijk
Who framed Roger Rabbit? uit 1988, en let op de animatie, de interactie met de achtergrond, het voice-acting van de tekenfilmpersonages, de split van Jessica Rabbit als ze uit die auto vliegt, en het algehele tempo en plot van de film. Kijk daarna Rescue Rangers 2022; binnen tien minuten snap je mijn punt. Ik vind het ook schandalig dat een meesterwerk als
Roger Rabbit met deze bak stront (ja sorry, dat vind ik het) vergeleken wordt.
Een animatiefilm waartegenover de 30 jaar oude bron-animatie het nog met gemak wint, het is gewoonweg niet te geloven...
So.....what's for lunch?