User Tag List

Page 1 of 7 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 40 of 271

Thread: De Grote Wetenschap Thread

White Bunny darkone55's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Wetenschapsdraadje!

Met Engelse linkjes, omdat die veel vollediger zijn.

Karl Popper was een van de grondleggers van de wetenschappelijke methode. Volgens hem moet je een theorie vormen die voorspellingen doet die testbaar zijn. Op het moment dat een voorspelling niet blijkt te kloppen met expiriment of observatie, is de theorie fout. Dat kan hem in een nuance zitten. Zoals Newton's theorie van de zwaartekracht. Bij hele precieze metingen blijkt deze theorie niet helemaal te kloppen. Einstein's theorie van de zwaartekracht bleek wel te kloppen met deze metingen. Eigenlijk klopt Newton's theorie dus niet, en hij wordt dus ook niet gebruikt wanneer fysici het universum in zijn elementaire vorm beschrijven. Maar hij is nog steeds nuttig wanneer het gaat om alledaagse dingen op aarde.

Een fantastische beschrijving van Richard Feynman:

Dit topic gaat met name over de wetenschappelijke methode en hoe de wetenschap de natuur probeert te omschrijving in zijn meest fundamentele vorm. Op dit moment zijn er twee theorií«n die samen het universum in zijn meest elementaire vorm beschrijven:

Kwantummechanica / Quantum mechanics en het Standaard Model beschrijven het allerkleinste. Maar er is een probleem. Het Standaard Model kan de zwaartekracht niet beschrijven. Daarom zijn er Einstein's relativiteitstheorie en zijn theorie van de zwaartekracht. Wanneer deze 'General Relativity' echter wordt toegepast op quantum-niveau ontstaan er dingen als oneindigheden in de formules. Ergens zijn deze twee dingen dus niet verenigbaar. De zwaarte kracht is zo ontzettend veel zwakker dan de andere drie fundamentele krachten: nucleaire sterke kracht, nucleaire zwakke kracht en electromagnetisme.

De sterke kracht beschrijft de krachten die de nucleus van een atoom bij elkaar houdt (door middel van de gluon). De zwakke kracht beschrijft radioactiviteit van atomen (halveringstijd). Electromagnetisme beschrijft electriciteit en magnetisme. Maar ook waarom je niet door de grond heen valt.

Omdat deze twee werelden niet verenigbaar zijn, zoeken wetenschappers naar een theorie van alles. í‰én van de kandidaten is de snaar-theorie. Deze los het probleem van de zwaartekracht op, omdat de zwaartekracht als het ware opgerold zit in andere dimensies (los van onze bekende drie, of vier, als je tijd ook rekent, dimensies). Dat verklaart waarom de zwaartekracht zo zwak is ten opzichte van de andere fundamentele krachten.

Ik ben al een paar keer ingegaan op kwantummechanica. Wil ik best nog wel eens doen. En ook relativiteit lijkt me leuk om een keer iets over te posten. Ik ben geen expert, maar een amateur die erg geí¯nteresseerd is in wetenschap en natuurkunde. Mede dankzij fantastische vertellers en schrijvers als Brian Cox, Jim Al-Khalili, Richard Feynman en Carl Sagan.

Het lijkt me ook een goed idee om hier wetenschapsgerelateerd nieuws te plaatsen. Zoals het nieuws over de Higgs boson, maar ook uit gebieden als biologie, scheikunde, wiskunde. Misschien zelfs neurologie en psychologie?

Ook YouTube is awesome voor wetenschap. Voor je dagelijkse portie pop-sci.
    http://www.youtube.com/user/sixtysymbols
    http://www.youtube.com/user/Vihart
    http://www.youtube.com/user/1veritasium
    http://www.youtube.com/user/minutephysics
    http://www.youtube.com/user/numberphile
    http://www.youtube.com/user/scishow
    http://www.youtube.com/user/Vsauce
    http://www.youtube.com/user/CGPGrey

Tetten King Crimson's Avatar
    Mentioned
    175 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: King Kcrimson Steam ID: Belisarius
    Popper begon niet met de (moderne) wetenschappelijke methode, hij heeft (met name in deze) het demarcatieprobleem ogenschijnlijk opgelost door de falsificatie-eis te introduceren. Als je het begin van de wetenschappelijke methode wilt nemen dan kun je beter bij David Hume beginnen. Zoals Hume al beweerde in zijn Enquiry:

"When we run over libraries, persuaded of these principles, what havoc must we make? If we take in our hand any volume - of divinity or school metaphyisics, for instance - let us ask, Does it contain any abstract reasoning concerning quantity or number? No. Does it contain any experimental reasoning concercing matter of fact and existence? No. Commit it then to the flames, for it can contain nothing but sophystry and illusion.

Kortom, Hume benadrukte het belang van abstract beredeneren, empiricisme en experimenten om wetenschap mee te bedrijven. Ook een belangrijke 'ontdekking' van Hume is causaliteit. Waar er sprake moet zijn van:

a. Contiguí¯teit
    b. Prioriteit (onderscheid tussen oorzaak en gevolg)
    c. Reproduceerbaarheid

Niet alleen markeert dit het startpunt van de moderne wetenschappelijke methode, maar ook beí¯nvloede Hume hiermee een groot denker als Immanuel Kant, die ook heel veel heeft bijgedragen aan de moderne wetenschappelijke methode.

Om directer bij Popper te staan: waarom Popper als startpunt nemen en niet de Wiener Kreis, waar hij zelf later ook onderdeel van werd? Waarom niet de kritieken van Kuhn of Lakatos op Popper, die een ander beeld laten zien(bij de laatste een wat meer hybride vorm van Kuhn en Popper)?

Om Lakatos aan te halen:

"Is, then, Popper's falsifiability criterion the solution to the problem of demarcating science from pseudoscience? No. For Popper's criterion ignores the remarkable tenacity of scientific theories. Scientists have thick skins. They do not abandon a theory merely because facts contradict it. They normally either invent some rescue hypothesis to explain what they call a mere anomaly or, if they cannot explain the anomaly, they ignore it.

Kortom, Lakatos noemt Popper zelfs te naí¯ef in zijn oplossing van het demarcatieprobleem. Ik wil hier straks wel verder op ingaan, maar ben benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.
    It's not the side-effects of the cocaine.

All chrome and shiny. Wakkum's Avatar
    Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Wakkum PSN ID: Wakkum Steam ID: Wakkum
    Pfff, en dan linken naar Wikipedia!
    trolol

Mentioned
    175 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Wakkum,2680982
    Pfff, en dan linken naar Wikipedia!
    trolol
    Jup, dat is ook wel een beetje een probleem. Hij linkt iig naar de Engelse pagina.

Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hehe. Ik moet ergens beginnen. Hume zou wellicht wat exacter zijn, daar heb je gelijk in. Maar ik haalde Popper aan vanwege de aanleiding in de andere thread. Ik denk ook wel dat het één van de belangrijkste principes in de wetenschap is, falsificatie. Maargoed, prima, mooie aanvulling.

We're all Africans *NERAZZURRI*'s Avatar
    Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: NERAZZURRI_NL
    Sowieso: een theorie 'bewijzen', Crimson? Na het aanhalen van zoveel wetenschappelijk filosofen (met name Popper) mag je dat toch eigenlijk niet zeggen. Kun je een theorie wel bewijzen? Of kan de mate van corroboratie hooguit varií«ren? Zelfs de sterkste theorieí«n mag je imo niet als bewezen beschouwen, ondanks de eventuele wagonladingen aan verifií«rende data en/of het gebrek aan falsificerende data.

My 2 cents. Ik heb een pleurishekel aan wetenschapsfilosofie, dus ik trek me verder weer vrolijk terug
    'A world without utopias, inevitably looks back' - Enzo Traverso

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Voyager 1 betreedt nieuwe regio, is het einde van het zonnestelsel al in zicht?
    Door: Redactie − 04/12/12, 15:14

De ruimtesonde Voyager 1 is onlangs tijdens zijn reis naar de interstellaire ruimte een nieuwe regio binnengedrongen. 'We geloven dat dit het laatste stukje van de reis naar de interstellaire ruimte is', vertelt onderzoeker Edward Stone. Nasa zegt echter al jaren dat de Voyager bijna bij het einde van ons zonnestelsel is.

Voyager 1 werd 35 jaar geleden gelanceerd, 16 dagen na Voyager 2. Voyager 1 is nu op een afstand van zeker 18 miljard kilometer verwijderd van de zon. Die afstand wordt elke seconde 17 kilometer groter. Voyager 2 is enkele miljarden kilometers dichter bij de zon.

'Alhoewel Voyager 1 zich nog steeds in de omgeving van de zon bevindt, krijgen we nu al een voorproefje van hoe het is aan de buitenkant, omdat deeltjes op deze magnetische snelweg naar binnen en naar buiten vliegen', aldus Stone, die vanaf het begin van het project, in 1972, wetenschappelijk projectleider is geweest.

Magnetische snelweg
    Onderzoekers noemen de nieuwe regio dan ook de 'magnetische snelweg voor geladen deeltjes', geladen deeltjes uit de heliosfeer (het gebied waarin de zon zelf geladen deeltjes de ruimte inblaast) dringen de nieuwe regio in en springen daar in het rond.

'We denken dat het waarschijnlijk slechts een paar maanden tot een paar jaar duurt dat Voyager in de interstellaire ruimte belandt', vertelt Stone. 'De nieuwe regio is niet wat we verwacht hadden. Maar daarvoor doen we dit: om het onverwachte te verwachten.'

Volkskrant.nl

Mentioned
    175 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Oh, dit topic. Vorige week behoorlijk ziek geweest en nu nog steeds niet fit, maar ik zal eens verder gaan met m'n repliek.

Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    @Nera, wat tof. Ik kwam deze laatst ook tegen:

Als het dan toch over Voyager 1 gaat, mag ik dan heel even deze kans grijpen om op dit topic te wijzen?
    http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=81282

dbz freak coola's Avatar
    Mentioned
    433 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Misschien dat het hier niet thuis hoort. Maar dan hoor ik vanzelf wel dat ik weer iets verkeerd doe.(zoals altijd op dit forum)

ik was weer eens bezig random lijstjes van listverse.com te lezen en toen kwam ik deze lijst tegen die ik best wel interessant vond 15 fascinating lesser known science facts

waarvan ik vooral nr 13 interessant van vond

13. At this moment, the earth is in the middle of an ice age which began around 2.58 million years ago. We are in an interglacial period which started between 10,000 and 15,000 years ago and may last for a further 50,000 years before global glaciation begins again. Source NASA
    Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan

Terug van weggeweest. Medina's Avatar
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Dit is een heel leuk draadje. Ga hem zeker af en toe volgen. Ondanks dat ik geen verstand heb ik van wetenschap in het algemeen is het altijd leuk wat te leren.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

edit

Member Culloden's Avatar
    Mentioned
    138 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Las vandaag iets in krant over nano techniek om gelekte olie in de zee op te zuigen . Niet digitaal beschikbaar, dus ff van andere site:
    http://www.weet-magazine.nl/home/home/192

Op 12cm2 zitten ong. 10 miljard koolstof nanobuisjes, nice

Proefkonijn Paribus's Avatar
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Even tussendoor, want is toch wel wetenschappelijk en superactueel natuurlijk : hielden de Maya's ook rekening met zomer- en wintertijd toen de kalendercyclus van 5200 jaar werd bepaald? Of hebben wizzkids/wetenschappers en andere geniale geesten dit meegenomen in de omzetting van het einde van de cyclus volgens de maya-kalender naar onze datum en tijd (A.D.)?

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Lijkt me niet, aangezien zomertijd in het leven is geroepen om meer daglicht te hebben = minder energieverspilling.

Mentioned
    175 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Om alvast maar met een klein punt te komen met betrekking tot Popper:

Een van de grootste problemen van de falsificatietheorie van Popper is dat zelfs pseudo-wetenschap falsifieerbare claims kan maken. Het criterium is als zodanig opgesteld dat het juist deze pseudo-wetenschap van de wetenschap moet kunnen onderscheiden.

Men neme als voorbeeld astrologie: onderzoekers van de Kansas City Committee for Skeptical Inquiry hadden de exacte tijdstip, datum en plaats van de geboorte van John Wayne Gacy aan vijf astrologen gegeven. De onderzoekers kregen geen verdere informatie. Ze vertelden dat hij een aardige man was, die goed was in de omgang met kinderen. John Wayne Gacy zat echter op Death Row, omdat hij 33 kinderen had vermoord.

De stelling is klaarblijkelijk fout, maar het toont aan dat astrologie capabel is om falsifieerbare statements te genereren, waardoor het volgens Poppers theorem onder de wetenschap zal vallen. Klaarblijkelijk is de oplossing niet sterk genoeg in dit opzicht.

Bovendien hekelt Popper inductief redeneren, terwijl dit voor bepaalde wetenschappelijke claims noodzakelijk is. Daar kom ik later wel op terug.

Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Vooral je laatste zinnen vind ik eigenlijk interessant.

Is het niet sowieso het geval dat iets in het wetenschappelijk domein valt als het falsificeerbaar is? Dat wil zeggen, het is dus wetenschappelijk te testen of de claims van astrologen kloppen. Blijkbaar niet, en daarmee is dus aangetoond dat ze niet weten waar ze het over hebben. Op deze manier is dus juist een pseudowetenschap te onderscheiden van wetenschap, toch? Iedereen kan falsificeerbare claims maken. De wetenschap test die claims.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik heb een beetje moeite met het aanhouden van een demarcatiecriterium om wetenschap van niet wetenschap te onderschijden. Vind het ouderwets en zinloos, en gebaseerd op het idee dat wetenschap iets is wat verheven is, terwijl het voor mij enkel een middel is om tot kennis te komen of kennis te toetsen. Ik vind een wat praktischere houding toch logischer, en op dat gebied is falsificeren prima: het is de beste manier om kennis van onzin te filteren. Dat kan dus óók astrologie zijn.

Edit: Eigenlijk wat darkone zegt dus.

Mentioned
    175 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by darkone55,2686782
    Vooral je laatste zinnen vind ik eigenlijk interessant.

Is het niet sowieso het geval dat iets in het wetenschappelijk domein valt als het falsificeerbaar is? Dat wil zeggen, het is dus wetenschappelijk te testen of de claims van astrologen kloppen. Blijkbaar niet, en daarmee is dus aangetoond dat ze niet weten waar ze het over hebben.
    Je spreekt jezelf tegen. Je stelt eerst dat 'iets' in het wetenschappelijk domein valt als het falsifieerbaar is (A.), waarna je vervolgt dat een claim, die weerlegt is door het te falsifií«ren(B), opeens geen wetenschap is?
    In deze valt (B) duidelijk onder (A.) maar spreek je of tegen dat (B) niet onder (A.) valt, of dat (A.) andere eigenschappen heeft.

NB. Het gaat hier niet om of het gecorroboreerd wordt, maar puur om het falsifií«ren.

Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Sean Carrol over kwantum mechanica en de 'many worlds interpretation' in het altijd fantastische Sixty Symbols.

Interessant gezien de discussie over die interpretatie een tijd geleden. En wellicht als het gaat over falsificatie.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik zag 'm een tijdje terug al, maar nu toevallig weer voorbij komen op de site van de Volkskrant:

Wauw.......

Member Culloden's Avatar
    Mentioned
    138 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Pff, je zou maar net bezig zijn met je hond uit te laten op zo'n ijsschots

Member Culloden's Avatar
    Mentioned
    138 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Waarom denk je anders dat ik nooit een hond neem [IMG][/IMG]

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1072 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Jammer dat je bij het kijken niet echt een goede idee hebt van de schaal waarop dit gebeurt (ondanks de extra uitleg op het eind), maar damn dat is indrukwekkend! Maar je zou er maar net aan het picknicken zijn zeg.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik had naast het inschatten van de schaal ook erg veel moeite met het perspectief. Waar dingen heen vallen en hoe dat zich verhoudt tot waar het invalt en waar het vanaf breekt. Ik denk dat je daarvoor toch een iets uitgezoomder perspectief nodig hebt gezien de enorme grootte Soms zie je ergens een stuk afbreken en denk je 'okééé, de logica ontgaat me even, maar het ziet er wel bruut uit'.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Een op twaalf Vlaamse onderzoekers fraudeert
    20/03/13, 15:43 − bron: ANP

Een op de 12 medische onderzoekers in Vlaanderen fraudeert. De wetenschappers geven toe data te verzinnen of te 'masseren' om een veronderstelling te doen kloppen. Vlamingen doen het daarmee een stuk slechter dan wetenschappers van uiteenlopende vakgebieden in het buitenland (2 procent).

Bijna de helft van de ondervraagde onderzoekers in Vlaanderen ziet dergelijk bedrog om zich heen gebeuren, zo blijkt uit een anonieme enquíªte door het wetenschappelijk tijdschrift Eos. Wetenschappers zien de grote druk om te publiceren als een van de oorzaken.

Eos koos voor onderzoek bij de medische wetenschap omdat die een grote invloed heeft op ons welzijn, aldus het tijdschrift woensdag. Het gaat om de eerste harde cijfers over wetenschapsfraude in Vlaanderen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...raudeert.dhtml
    Betreft die druk om te publiceren: het blijft imo toch iets vreemds dat artikelen die geen significante resultaten kunnen overleggen totaal genegeerd worden door de wetenschap (pogingen worden soms wel genoemd, maar niet verzameld/gebundeld/geciteerd voor zover ik weet). Toch raar als je bedenkt dat de fundering van de huidige wetenschap bestaat uit falsificatie, eigenlijk.

Anderszijds is het ook wel logisch dat niet alle resultaatloze artikelen worden gepubliceerd omdat daar ongetwijfeld veel troep tussen zit, maar goed uitgevoerde experimenten waarbij de data niet significant blijkt kan soms net zo waardevol zijn als haar significante tegenhangers, lijkt me.

Of denk ik nu iets heel vreemds?

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ruimtesonde Voyager 1 verlaat zonnestelsel
    20/03/13, 17:05 − bron: ANP

Voor het eerst in de geschiedenis heeft een ruimtesonde ons zonnestelsel verlaten. De Voyager 1 blijkt in augustus vorig jaar, 35 jaar na zijn lancering, de eindeloze ruimte tussen de sterren te zijn binnengevlogen. Dat heeft de Amerikaanse Geofysische Unie (AGU) woensdag bekendgemaakt.

De Voyager 1 vliegt op ongeveer 18 miljard kilometer van de aarde en meet daar constant de deeltjes die er zijn. Die gegevens worden teruggestuurd naar de aarde. Afgelopen augustus blijkt de hoeveelheid deeltjes van onze zon in een paar dagen tijd ongeveer 100 keer zo klein te zijn geworden. Straling die van buiten het zonnestelsel komt, is juist enorm gestegen. Dat wijst erop dat de Voyager voorbij de grens van ons zonnestelsel is, in een gebied waar onze zon geen invloed meer heeft.

De metingen staan binnenkort in het wetenschapsblad Geophysical Research Letters. Dat wordt uitgegeven door de AGU.
    De Voyager 1 is in 1977 gelanceerd. Na anderhalf jaar vloog de sonde langs de planeet Jupiter. Weer anderhalf jaar later bereikte het vaartuig de planeet Saturnus. Sindsdien is de Voyager door blijven vliegen. Waarschijnlijk heeft hij nog genoeg stroom om te blijven werken tot 2025, 48 jaar na de lancering. Over ongeveer 40.000 jaar bereikt de Voyager 1 de dichtstbijzijnde ster.

Kort voor de Voyager 1 was zijn tweelingbroer gelanceerd, de Voyager 2. Die staat nu op 15 miljard kilometer van de aarde. Ook de Voyager 2 werkt nog altijd.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/...estelsel.dhtml

Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    "It is the consensus of the Voyager science team that Voyager 1 has not yet left the solar system or reached interstellar space."

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2013-107

In ander nieuws. Er is net een presentatie gegeven over de data die binnen is gekomen van ESA's Planck missie.

Ik heb het niet helemaal goed gevolgd, maar wat ik eruit opmaakte is dat er op de allergrootste schaal teveel oneffenheden zijn ten opzichte van het Standaard Model. Oftewel, een aanwijzing dat de kennis over de natuurkunde niet volledig is, en wellicht een hint voor toekomstig onderzoek.

Live-stream:
    http://spaceinvideos.esa.int/esalive

En nog wat meer updates, die ik tegenkom op Twitter naar aanleiding van deze presentatie. Volgens deze data is ons universum 13,81 miljard jaar oud, met een afwijking van 0,05 miljard jaar. Ietsje ouder dan voorheen gedacht werd (dat was +/- 13,75 miljard jaar).

En over donkere materie (dark matter): "A bit less dark matter than the old result from the new Planck data - now only 68.3% - so less of a problem there ,-)" via Brian Cox. Al weet ik niet wat dat voorheen was.

Achtergrond over de Planck missie. De missie heeft als eerst de volledige 'cosmic microwave radiation background' gemeten. Deze 'CMB' is de temperatuur die over is van de big bang. Het is iets boven het absolute nulpunt, maar de kleine verschillen vertellen over het ontstaan van sterrenstelsels. Iets kouder is waar meer sterrenstelsels worden gevonden. Op kleine schaal (die van sterrenstelsels) kloppen de temperaturen precies met de modellen die er zijn van de big bang. Maar op grote schaal blijkt het af te wijken.

Meer info: http://scienceblogs.com/startswithab...eve-of-planck/

Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Een frontale aanval op de huidige wetenschap. Boeiend.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Planetenspeurder Kepler ontdekt nieuwe super-aarde
    Door: Marc Seijlhouwer − 18/04/13, 20:00

De planeetzoekende satelliet Kepler heeft een nieuwe super-aarde ontdekt met de naam Kepler-69c. De planeet bevat waarschijnlijk veel water en ligt precies op de goede afstand van haar 'zon' om dat water vloeibaar te laten zijn - net als op Aarde.

De ontdekking werd zojuist wereldkundig gemaakt op een persconferentie van NASA. Naast 69c heeft de telescoop nog twee soortgelijke planeten ontdekt, die de namen Kepler-62e en Kepler-62f dragen. Ook deze lijken op de goede afstand van hun ster te staan, maar de ster is veel kleiner.

Het is niet voor het eerst dat Kepler nieuwe planeten ontdekt in de bewoonbare zone van een ster. De telescoop, die vier jaar geleden de ruimte in is gestuurd, is wat dat betreft erg succesvol geweest in zijn missie, in januari stond de teller van ontdekte kandidaat-planeten op 2740.

Dat zijn de planeten die echt geobserveerd zijn. Maar met deze gegevens van Kepler zijn er astronomen die schatten dat het totaal aantal planeten in het universum op z'n minst 17 miljard is.

Met deze nieuwe ontdekking komen er daar drie bij, die elk waarschijnlijk waterplaneten zijn met enorme oceanen van honderden kilometers diep.

Volkskrant.nl

Wij gaan het meemaken

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Dit blijft wat mij betreft toch de meest fascinerende tak van wetenschap, met ook alle implicaties die er uit volgen:

Opperzeikerd Primate Ryan's Avatar
    Mentioned
    35 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: primate_ryan
    Er zweven ook gesprekken tussen Krauss en Dawkins op Youtube die je dan ook wel moet kunnen waarderen. Als je ze nog niet gevonden hebt tenminste.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik zag al een en ander staan in de suggesties, en er werd me al een ander debat aangeraden op een ander forum, dus ik ben locked on.

Opperzeikerd Primate Ryan's Avatar
    Mentioned
    35 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: primate_ryan
    Ik vind die gesprekken persoonlijk wel wat boeiender dan de meeste debatten. Afhankelijk van waar we het over hebben dan, maar in de religiesfeer is de geloofskant vaak met niet veel meer dan woordspelletjes bezig - als niet de standaard baggerargumenten worden aangedragen zoals objectieve moraliteit die van een hogere entiteit zou komen - en het is een droevige god die daarin verscholen moet zitten.

Maar die gesprekken hebben een erg natuurlijke ontwikkeling waarbij veel onderwerpen worden aangesneden. Tyson is ook een held in dergelijke settings trouwens, maar ik neem maar weer aan dat het gros van de mensen daar ook wel wat van gezien heeft.

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik heb van zowel Krauss, Dawkins als Neil DeGrasse T. al flink wat voorbij zien komen. Ik vreet dat allemaal als zoete koek.

Eens betreft de debatten, maar het blijft toch ook fascinerend om te zien in welke bizarre bochten de religieuze hoek zich wringt.

Member Fell Beast's Avatar
    Mentioned
    127 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by *NERAZZURRI*,2720419
    Ik heb van zowel Krauss, Dawkins als Neil DeGrasse T. al flink wat voorbij zien komen. Ik vreet dat allemaal als zoete koek.

Eens betreft de debatten, maar het blijft toch ook fascinerend om te zien in welke bizarre bochten de religieuze hoek zich wringt.
    Volgens mij is het probleem daarmee dat religie veel interpretatie is, zodra er dus een wetenschappelijk feit aan komt zetten wordt het verhaal/interpretatie weer wat anders.

Maar goed toffe thread dit! Wetenschap boeit me heel erg al snap ik er vaak weinig van

Mentioned
    128 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Mooie

Member rageagainstrage's Avatar
    Mentioned
    6 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Had ik maar wat te melden hier. Nu post ik enkel om dit topic in mijn feed te krijgen
    Ja, ik vind die nickname onderhand ook helemaal kut natuurlijk.

Tags for this Thread