User Tag List

Page 1 of 7 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 40 of 270

Thread: [Algemeen] De grote Apple-thread

????? AsHo's Avatar
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

[Algemeen] De grote Apple-thread

De Apple thread is niet meegekomen met de verhuizing en ik miste hem eigenlijk een beetje.

Voor de één overpriced stuff, de ander wil nooit meer iets anders!

Je kan in de thread je vragen kwijt over iPhones, iPods, iMacs, Macbooks en noem het maar op. Of pronk hier met je nieuwste Apple aanwinsten en deel de leukste apps met je forum genoten.

Kortom een hele algemene Apple thread!
    Attached Images Attached Images
    Last edited by Doc; 14th December 2014 at 00:55. Reason: Imgs tags zijn niet meer nodig

????? AsHo's Avatar
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik zal in mijn eigen thread de spits af bijten.

Zelf ooit begonnen met de eerste iPad waar ik ontzettend tevreden mee was.
    Omdat ik zo tevreden was heb ik na het verschijnen van de iPad 2 deze maar meteen gehaald. Ik gebruik hem nog dagelijks om o.a. het forum in de gaten te houden.

In de loop van de jaren heb ik allerlei telefoons uitgeprobeerd waarvan de één na laatste een Samsung S2 was. Prima telefoon maar omdat de iPad mij zo goed beviel bij een volgend abonnement toch maar gekozen voor een iPhone 5C.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

De 5C is misschien wel het instap model te noemen van de iPhone. Maar ik ben meer dan tevreden. Qua snelheid is hij eigenlijk ook niet heel veel minder dan de 'normale' 5.
    Het merk Apple is in verhouding vrij prijzig te noemen maar ik verbaas me er soms over hoe Apple de afgelopen jaren stukje bij beetje mijn gadget hart heeft gewonnen 8)

Op een dusdanige manier dat ik inmiddels al denk aan een volgende stap in de Apple familie. Ik wil in de toekomst een MacBook!!

Ik twijfel, naast de prijs, nog wel of ik voor de MacBook Air of de MacBook pro ga.
    Misschien kan iemand op het forum mij van enig advies voorzien.

Waarom de Air of waarom de Pro?

Ik ga hem o.a. gebruiken (voor):

- Thuis, misschien een paar keer per jaar tijdens vakantie
    - Internet
    - Websites maken
    - Fotobewerking (Op heel kleinschalig niveau)
    - Videobewerking (Ondanks ik een desktop PC heb wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn voor het bewerken van vakantiefilms op de MacBook)
    - Games (Uiteraard niet de laatste high end games, slechts voor het kleine vermaak en gewoon wat er voorradig is in App store)

Opslag maakt me niet heel veel uit. Het plan is de meeste bestanden uiteindelijk op een Time Capsule o.i.d. te gaan zetten.

En ja ik weet dat ik voor het bedrag van een MacBook een supersonische laptop van ieder ander merk heb. Maar zoals hierboven beschreven ben ik toe aan een volgende stap in de Apple-familie.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.
    Last edited by AsHo; 16th December 2014 at 14:41.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1235 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Goede, de hardwarehokken hebben we inderdaad niet meegenomen.
    Verder niks te melden, want ik heb nada met Apple.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Met stille trom
    Mentioned
    222 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by AsHo View Post
    Op een dusdanige manier dat ik inmiddels al denk aan een volgende stap in de Apple familie. Ik wil in de toekomst een MacBook!!
    Goede keuze! Mijn eerste laptop zeven jaar geleden was een Macbook Pro en ik heb nooit behoefte gehad aan iets anders.

Waarom de Air of waarom de Pro?

Ik ga hem o.a. gebruiken (voor):

- Thuis, misschien een paar keer per jaar tijdens vakantie
    - Internet
    - Websites maken
    - Fotobewerking (Op heel kleinschalig niveau)
    - Videobewerking (Ondanks ik een desktop PC heb wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn voor het bewerken van vakantiefilms op de MacBook)
    - Games (Uiteraard niet de laatste high end games, slechts voor het kleine vermaak en gewoon wat er voorradig is in App store)
    Als ik het zo lees, heb je weinig baat bij een Macbook Pro model anno 2014. De Pro modellen zijn echt bedoeld voor mensen die de hele dag intensieve mediabewerking doen of andere veeleisende taken uitvoeren (e.g., bewerken van grote data sets). Oftewel, de professionals.

Je noemt kleinschalige fotobewerking en sporadisch een video. Dan denk ik dat je evenveel uit een nieuwe Macbook Air (of bijvoorbeeld ouder, minder krachtig en goedkoper Macbook Pro model) haalt als een nieuwe Macbook Pro. Beiden laden ze webpagina's even snel. Dat beetje video renderen dat je doet, kan ook niet veel winst opgemaakt worden.

Als ik het zo lees, denk ik dat je met een Macbook Air beter af bent. Investeer het geld dan liever in een SSD kaart. Daar zal je veel meer snelheid en werkgemak uit halen.

Member Marc's Avatar
    Mentioned
    213 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: iamgiven
    Quote Originally Posted by Tostigroover View Post
    Investeer het geld dan liever in een SSD kaart. Daar zal je veel meer snelheid en werkgemak uit halen.
    Dit is sowieso een goede tip. Beste investering die ik ooit gedaan heb in mijn MacBook Pro In een MacBook Air zit deze natuurlijk standaard Tosti, die zijn ermee begonnen

Zelf werk ik sinds 2008 op een MacBook Pro. Ik heb ook twee jaar part-time bij een Premium Reseller in Eindhoven gewerkt, dus aardig wat Macjes verkocht. Ben inmiddels aan mijn 2e MacBook Pro (15 inch, 2011 model) begonnen en heb daar later zelf een SSD ingezet. Snelheidsverschil is gigantisch en de prijs zeker waard.

@AsHo : ik sluit me deels aan bij @Tostigroover . De huidige MacBook Pro modellen zijn inderdaad zware jongens, zeker de 15 inch modellen, en voor de wensen die jij omschrijft kun je zowel met een MacBook Air als een (instap) MacBook Pro uit de voeten. Waar je wellicht wel naar wilt kijken is het formaat (is 11 of 13 inch groot genoeg voor jou?) en de toekomst. Met de komst van de Retina modellen is het volgens mij niet meer mogelijk om bijvoorbeeld zelf RAM bij te prikken. Bij een 13 inch Air zit je dus vast aan 4Gb RAM, of je moet dit bij je bestelling direct upgraden naar 8Gb voor € 100 extra.

Als ik de instap 13 inch Air (€ 1029) naast de instap (non-retina) 13 inch Pro (€ 1129) zet dan denk ik dat je met de Pro meer waar voor je geld krijgt. Betere processor en de mogelijkheid om zelf tegen een veel betere prijs extra RAM of een SSD in te bouwen. Een Mac is zeker duurder in de aanschaf, maar zoals je inmiddels weet van je iPad en iPhone krijg je daar ook hoogwaardig materiaal voor. Bovendien houdt een Mac heel lang zijn waarde (ik kreeg via Marktplaats nog € 600 voor mijn 4 jaar oude MacBook Pro waarvan ik de achterkant zelf aan elkaar had moeten lijmen na een ongelukje) en gaan ze over het algemeen langer mee dan andere laptops.

Een ding durf ik je te beloven: als je eenmaal de stap zet wil je nooit meer terug! Mocht je nog studeren (of een student kennen op wiens naam je hem kunt kopen), dan krijg je sowieso 8% korting. Zakelijk kopen kan ivm de BTW ook interessant zijn, maar houd er dan rekening mee dat je maar een jaar garantie hebt.
    Last edited by Marc; 16th December 2014 at 16:19.

aka PjotrStroganov Cloud's Avatar
    Mentioned
    156 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Pjotrstroganov PSN ID: Pjotrstroganov Steam ID: Pjotrstroganov
    Heb trouwens een Ipad Air Mini 2. Jailbroken. Dus als iemand iets hierover wat wil weten, heb ik misschien een antwoord.
    De volgende post hier onder plaatsen aub.

????? AsHo's Avatar
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Bedankt Tosti & Marcvos voor de tips.
    Ik schat in dat ik aan de Air genoeg heb (zeker de huidige generatie)
    Wel vanaf het begin 8Gb erin is denk ik wel raadzaam.
    Hoeveel Gb neemt het besturingssysteem ongeveer in? Want de volgende vraag is natuurlijk of 256Gb SSD genoeg is.
    Persoonlijk ben ik op digitaal gebied niet zo bewaarderig en zoals ik eerder al beschreef ben ik van plan in de toekomst de bestanden op een time capsule te zetten.

Iemand hier ervaring mee? (Time capsule)

@ Cloud: die van mij is niet jailbroken. Jij kan dus vrijwel alle apps voor niks halen? Ik heb me daar eerlijk gezegd nog nooit echt in verdiept. Gaat het downloaden dan wel via de store?

Sterker door strijd Doc's Avatar
    Mentioned
    269 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Undutchable PSN ID: Undutchabled
    In 2012 was ik op vakantie in Florida en heb ik een iPhone 4s 16Gb gekocht. Scheelde 250 euro met de prijs hier in Nederland.
    Daarvoor had ik een HTC Desire, die me prima beviel, maar het grootste probleem bij dat toestel was het gebrek aan interne opslag (148mb, lolwut?). Ook begon hij steeds vaker willekeurig uit te vallen.
    Ik ben super tevreden met mijn iPhone, op één ding na... een goede wekker app, die ook op de achtergrond fatsoenlijk werkt en veel instellingsmogelijkheden heeft. De standaard wekker app vind ik kut namelijk...
    Een half jaar geleden heb ik hem per ongeluk laten vallen en toen was het scherm aan puin. Gelukkig heb ik via de verzekering een nieuw scherm kunnen laten monteren, maar achteraf kwam ik erachter dat het geen officieel Apple scherm was, en dat bleek ongeveer een maand geleden des te meer. Aan de linkerkant van het scherm is er een strook van 5mm die niet meer reageert op touch. Ik kan dus de Q en de letters daaronder niet meer gebruiken, tenzij ik mijn telefoon een kwartslag draai.... wat dus niet bij alle apps mogelijk is. En dat is behoorlijk lastig als je een wachtwoord hebt waar onder andere een q en een 1 in zit.
    Daarom heb ik twee weken terug via Marktplaats, voor 160 euro een iPhone 4s 32gb gekocht, en die doet het prima dus ik kan weer een tijdje vooruit!

Verder heeft mijn vrouw via haar werk van haar persoonlijk budget een iPad4 aangeschaft die dagelijks gebruikt wordt.

Tegenwoordig ben ik steeds meer de programmeerkant op aan het gaan in mijn werk, en dan merk je ineens dat een Unix of Linux omgeving een stuk beter werkt dan Windows, vanwege de Terminal/Command Line Interface.
    Daarom zou ik in de toekomst ook wel willen investeren in een Macbook (Pro). Helaas zijn die dingen dermate prijzig dat dat er voorlopig even niet in zit, en heb ik de oude Toshiba laptop (uit 2007) van mijn vrouw maar geupgrade met Ubuntu 14.04.

Member Marc's Avatar
    Mentioned
    213 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Hoeveel Gb neemt het besturingssysteem ongeveer in? Want de volgende vraag is natuurlijk of 256Gb SSD genoeg is.
    Geen idee hoeveel OSX precies inneemt. Ik heb zelf ook een 256 Gb, heb ongeveer 23 Gb aan documenten/foto's op staan en nog 161 Gb over. Dat betekent dat er dus zo'n 72 Gb wordt ingenomen door OSX, programma's (en die heb ik wel extra geïnstalleerd) en instellingen.

Wat betreft de Time Capsule, daar heb ik zelf geen ervaringen mee. Destijds in de winkel kwamen er wel vaak mensen mee terug, omdat ze het niet aan de praat kregen. Maar dat lag natuurlijk aan hen

Met stille trom
    Mentioned
    222 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by marcvos View Post
    Met de komst van de Retina modellen is het volgens mij niet meer mogelijk om bijvoorbeeld zelf RAM bij te prikken. Bij een 13 inch Air zit je dus vast aan 4Gb RAM, of je moet dit bij je bestelling direct upgraden naar 8Gb voor € 100 extra.
    Precies. Mijn reden om die Retina-modellen te boycotten. Ik vind het zo absurd dat ik van Apple niet mijn geheugen later mag upgraden als ik er geld voor (over) heb of een betere deal heb gevonden.

Als ik de instap 13 inch Air (€ 1029) naast de instap (non-retina) 13 inch Pro (€ 1129) zet dan denk ik dat je met de Pro meer waar voor je geld krijgt. Betere processor en de mogelijkheid om zelf tegen een veel betere prijs extra RAM of een SSD in te bouwen.
    Dit vind ik een hele goede suggestie, vooral omdat je dan inderdaad geen Retina-model hebt. Je merkt dat ik een bloedhekel aan Apple's afbakening van de Retina Macbook Pro's heb. Je staat dus vrij om compatibele upgrades uit te (laten) voeren zoals geheugen, harde schijf of zelfs je disc driver vervangen door een tweede harde schijf. Dat laatste is mijn plan voor de laptop van mijn vriendin: primaire SSD en secundaire (hybrid?) HDD.

Mentioned
    269 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Say what? Waarom is dat niet mogelijk met die retina apparaten? Zijn dat die uni-body dingen?

Member Marc's Avatar
    Mentioned
    213 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Doc View Post
    Say what? Waarom is dat niet mogelijk met die retina apparaten? Zijn dat die uni-body dingen?
    Niet perse, alle MacBooks zijn op dit moment unibody. Bij de Retina modellen zit het RAM (meen ik) vastgelijmd op het moederbord. Omdat de MacBook zo dun is, is alles op een speciale manier bevestigd waardoor je als gebruiker niets meer zelf kunt aanpassen of toevoegen. Wat dat betreft zijn de 'oude' (non-Retina) MBP's veel flexibeler!

Cammeh? Elvanera's Avatar
    Mentioned
    98 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Elvanera
    Na 2,5 jaar een iPhone 4 32GB te hebben gehad, heb ik nu een iPhone 5c 16GB, lekker in het roze Mijn enige Apple product ook eigenlijk. Hiervoor nog twee HTC's gehad, een Legend en een Desire S, allebei een jaartje. Op één of andere manier vind ik een iPhone minder snel vervelen dan een Andriod, waarbij ik al veel sneller merk dat ie slomer wordt. Dit had ik met mijn iPhone 4 dus nu pas na 2,5 jaar..
    Last edited by Elvanera; 17th December 2014 at 05:03.
    [18:43:21] <+DinaDani> IRC is de verzamelplek van ex-forumdictatoren, pedo's, zieke geesten en ander duivelsgebroed. Dit alles onder leiding van Masemium oftewel The Overmind.

aka PjotrStroganov Cloud's Avatar
    Mentioned
    156 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Pjotrstroganov PSN ID: Pjotrstroganov Steam ID: Pjotrstroganov
    Bedankt Tosti & Marcvos voor de tips.
    Ik schat in dat ik aan de Air genoeg heb (zeker de huidige generatie)
    Wel vanaf het begin 8Gb erin is denk ik wel raadzaam.
    Persoonlijk ben ik op digitaal gebied niet zo bewaarderig en zoals ik eerder al beschreef ben ik van plan in de toekomst de bestanden op een time capsule te zetten.

Iemand hier ervaring mee? (Time capsule)

@ Cloud: die van mij is niet jailbroken. Jij kan dus vrijwel alle apps voor niks halen? Ik heb me daar eerlijk gezegd nog nooit echt in verdiept. Gaat het downloaden dan wel via de store?
    Ja, ik kan apps voor niets installeren. Ik vind het echter nogal omslachtig, omdat je dit vaak moet doen via shady websites of apps die nooit de nieuwste versie hebben. Dus ik betaal meestal wel voor die enkele app waar ik wat aan heb.

Het grootste voordeel is echter dat je enorm veel community apps en plugins kunt installeren die niet in de appstore voorkomen. Dit gaat via de cydia app. Erg nuttig als je file managers, browser plugins of andere logische en nuttige functionaliteit wilt toevoegen. Zo kun je ook gewoon flux gebruiken op de ipad. Iets wat officieel niet zou moeten kunnen. Het quickmenu dat je krijgt als je van onder naar boven swiped, is ook geheel met eigen opties aan te passen.

Cammeh? Elvanera's Avatar
    Mentioned
    98 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Elvanera
    Quote Originally Posted by Cloud View Post
    Ja, ik kan apps voor niets installeren. Ik vind het echter nogal omslachtig, omdat je dit vaak moet doen via shady websites of apps die nooit de nieuwste versie hebben. Dus ik betaal meestal wel voor die enkele app waar ik wat aan heb.

Het grootste voordeel is echter dat je enorm veel community apps en plugins kunt installeren die niet in de appstore voorkomen. Dit gaat via de cydia app. Erg nuttig als je file managers, browser plugins of andere logische en nuttige functionaliteit wilt toevoegen. Zo kun je ook gewoon flux gebruiken op de ipad. Iets wat officieel niet zou moeten kunnen. Het quickmenu dat je krijgt als je van onder naar boven swiped, is ook geheel met eigen opties aan te passen.
    Tijdens iOS 6 had ik ook een jailbreak, maar sinds iOS 7 niet meer (ofja wel eventjes toen ie uitkwam, maar mijn 4 werd er te sloom van). Veel irritaties zijn er ook wel uit met iOS 7 en nu ik iOS 8 heb, heb ik nog minder te klagen. De in-app-aankopen tweak vond ik wel echt heel chill. Maar betaalde apps downloaden werd ook alleen maar moeilijker vindbaar of werkten niet.
    Een Jailbreak is inderdaad ook meer interessant voor de tweaks, die eigenlijk gewoon heel logisch zijn, maar Apple standaard niet toe laat. Er is ook een chille tweak die je batterij echt veel langer laat meegaan. 5 icons in je dock, quickmenu en notificatiecenter aanpassen. Maar veel dingen die ik tijdens iOS 6 aanpaste zijn nu wel standaard gelukkig.
    [18:43:21] <+DinaDani> IRC is de verzamelplek van ex-forumdictatoren, pedo's, zieke geesten en ander duivelsgebroed. Dit alles onder leiding van Masemium oftewel The Overmind.

All chrome and shiny. Wakkum's Avatar
    Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Wakkum PSN ID: Wakkum Steam ID: Wakkum
    Sinds vorige week een Macbook Pro 15 Retina. Erg fijn, lekker snel ook. Ben altijd een Windows-mac geweest maar uiteindelijk is OSx ook weer niet zo heel anders. Enige wat me tegenstaat is dat veel keyboard shortcuts nogal random lijken. Soms gebruik je control, soms alt, maar meestal command. Veel willekeuriger dan op Windows.

Member Marc's Avatar
    Mentioned
    213 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

ヽ(。_°)ノ Faure's Avatar
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Wakkum View Post
    Sinds vorige week een Macbook Pro 15 Retina. Erg fijn, lekker snel ook. Ben altijd een Windows-mac geweest maar uiteindelijk is OSx ook weer niet zo heel anders. Enige wat me tegenstaat is dat veel keyboard shortcuts nogal random lijken. Soms gebruik je control, soms alt, maar meestal command. Veel willekeuriger dan op Windows.
    In principe is alles command? Tenzij je een vaag programma hebt wat niet goed geport is... Kan je eens een voorbeeld noemen waarbij je control/alt gebruikt? Behalve dan de accenten, dat vind ik echt kut gedaan tov windows. Hier typ ik gewoon een ' en dan krijg ik een letter met een '. Bij mac willen ze dan dat je een alt+e doet, onder t motto; die doe je meestal daar, of een " met alt+u omdat dat kennelijk voor hen het meest gangbare is...
    (っ◕‿◕)っ ___ (╯°Д°)╯︵~~~~~~~~~~~~ ┻━┻ ヽ(。_°)ノ (。◕‿◕。) ٩(͡๏̯͡๏)۶

Met stille trom
    Mentioned
    222 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Faure View Post
    Behalve dan de accenten, dat vind ik echt kut gedaan tov windows.
    Volledig omgedraaid voor mij: ik kan echt niet overweg met de manier waarop dat in Windows gebeurt. Geef mij de shortcuts in plaats van een toetsenbord dat voor mij gaat inschatten dat ik een accent wil typen.

Member Kikker's Avatar
    Mentioned
    236 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: K1kk3rGNL
    Daar zijn in Windows toch shortcuts als ALT + 130 etc voor.

Member Marc's Avatar
    Mentioned
    213 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Kan je eens een voorbeeld noemen waarbij je control/alt gebruikt?
    Als je meerdere afbeeldingen selecteert in de Finder en met de snelle weergave een slideshow wilt laten zien, gebruik je Alt + spatiebalk. Als je geen secundaire (rechter) muisknop hebt ingesteld gebruik je hiervoor Ctrl + klik. Maar dat zijn ook de enige twee die ik zo snel kan bedenken

ヽ(。_°)ノ Faure's Avatar
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Maar dat zijn twee dingen die je niet in windows hebt, ik ging er vanuit dat Wakkum die vergelijking maakte (plus het zijn niet echt keyboard shortcuts ).

Race Everything OneSixthRoy's Avatar
    Mentioned
    103 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: RoyVisser PSN ID: RoyVisser Steam ID: royvisserares
    Vorig jaar de overstap gemaakt naar Apple op meerdere gebieden. Nog geen moment spijt van gehad. Daarvoor 2jaar een HTC Desire Z android telefoon, die na een jaar gebruik al duidelijk traag begon te voelen en gebruikersporen vertoonde. 5S nu sinds release in bezit, en nog steeds zo snappy als op de eerste dag, en nog steeds als nieuw kwa looks en scherm helderheid. Daarvoor had ik ook geen tablet, en heb tegelijkertijd met de 5s een iPad Air gekocht, wat misschien wel mijn beste aanschaf is op tech gebied ooit. Wat een heerlijkheid kwa gebruik, gebruikte daarvoor de Galaxy Tab 2 van mijn ouders wel eens, en dat voelde allemaal zo traag en vaag aan, ook hier geld weer, na 1 jaar gebruik nog steeds zo goed als dat ik hem voor het eerst aanzette.

5S overigens los gekocht en zelf een simonly abbo afgesloten. 14 euro per maand is toch wel heel relaxed, de initiele uitgave ben ik alweer vergeten.

Daarnaast vorig jaar zomer een Mac Mini gekocht voor mijn hometheater setup, daar draait nu de Plex server op, samen met Plex Home Theater. Tevens is dit mijn DL station, Sabnzbd, Sickbeard en Couchpotato draaien er ook feilloos op. Het was even enorm wennen kwa bedienen, maar eigenlijk moet je veel minder voorruit denken als binnen windows systemen. Het werkt eigenlijk allemaal veel makkelijker als ik had verwacht.

Was even een uitgave van een paar duizend euro aan apple spullen, maar geen moment spijt van. Naast dat het allemaal gewoon doet wat het moet doen, ziet het er ook nog eens mooi strak uit. Vind de iPhone 6 zelfs minder strak als mijn 5s, welke ik de perfecte maat vind hebben voor een smartphone.

Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

In principe is alles command? Tenzij je een vaag programma hebt wat niet goed geport is... Kan je eens een voorbeeld noemen waarbij je control/alt gebruikt? Behalve dan de accenten, dat vind ik echt kut gedaan tov windows. Hier typ ik gewoon een ' en dan krijg ik een letter met een '. Bij mac willen ze dan dat je een alt+e doet, onder t motto; die doe je meestal daar, of een " met alt+u omdat dat kennelijk voor hen het meest gangbare is...
    Beste voorbeeld is cmnd+tab vs ctrl tab. Cmnd tab laat je door de apps gaan maar niet door verschillende schermen van dezelfde app. Heel frustrerend dat ik daarvoor cmd ` moet gebruiken.

ill-tempered Seabass's Avatar
    Mentioned
    413 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: SeabassNL Steam ID: sebasmeer
    Quote Originally Posted by Wakkum View Post
    Beste voorbeeld is cmnd+tab vs ctrl tab. Cmnd tab laat je door de apps gaan maar niet door verschillende schermen van dezelfde app. Heel frustrerend dat ik daarvoor cmd ` moet gebruiken.
    Get used to it. Went snel genoeg.

Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Seabass View Post
    Get used to it. Went snel genoeg.
    Ben er al aan gewend hoor, maakt het niet minder onnatuurlijk.

Sunbather Random Hero's Avatar
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: DeathBy8bits PSN ID: DeathBy8bits Steam ID: DeathBy8bits

Apple

Ons kerstkado dit jaar Rugzak van Incase.

Last edited by Doc; 21st December 2014 at 23:01. Reason: IMGs tags zijn niet meer nodig
    http://psnprofiles.com/DeathBy8bits

Permanently disappointing Wolfwood's Avatar
    Mentioned
    22 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    De linker usb-poort van mijn macbook is stuk gegaan.

Hij laadt dingen nog wel op, maar verder niets. Dus als je een usb stick in steekt gaat het lampje wel branden, maar je ziet geen schijf verschijnen. De rechter doet het nog prima. Binnenkort maar eens naar een winkel brengen. Waarschijnlijk ben ik hem dan een paar weken kwijt en krijg ik een kaal systeem terug?
    I got punched in the face and all I got is this lousy black eye.

Member Marc's Avatar
    Mentioned
    213 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Wolfwood View Post
    De linker usb-poort van mijn macbook is stuk gegaan.
    Heb je al eens geprobeerd om een SMC reset uit te voeren? Dat kan dit soort problemen oplossen!

Permanently disappointing Wolfwood's Avatar
    Mentioned
    22 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by marcvos View Post
    Heb je al eens geprobeerd om een SMC reset uit te voeren? Dat kan dit soort problemen oplossen!
    Ja, maar dat heeft helaas niet geholpen.
    I got punched in the face and all I got is this lousy black eye.

Mentioned
    132 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Twee USB-poorten is btw best weinig

Mentioned
    269 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik heb eventueel de mogelijkheid een (gebruikte?) MacBook Pro te kopen, en heb daarbij de keuze uit de volgende modellen:

Type: MacBook Pro 5.1
    Model: Eind 2008
    Prod. Datum: week 12 2009
    Processor: Intel Core 2 Duo
    Snelheid: 2.4 Ghz
    RAM: 8 Gb
    HDD: 240 Gb
    OSX: 10.10.1
    Prijs: € 480

Type: MacBook Pro 5.4
    Model: Midden 2009
    Prod. Datum: week 46 2009
    Snelheid: 2.53 Ghz
    RAM: 4 Gb
    HDD: 240 Gb
    OSX: 10.6
    Prijs: € 520

Type: MacBook Pro 5.3
    Model: Midden 2009
    Prod. Datum: week 17 2010
    Snelheid: 2.66 Ghz
    RAM: 8 Gb
    HDD: 320 Gb
    OSX: 10.9
    Prijs: € 600

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar die laatste, maar is het nog een beetje een apparaat wat een tijdje mee kan, of kan ik beter voor € 600 een Windows laptop kopen met betere (?) specs?

Mentioned
    413 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Voor dat extra geheugen zou ik ook voor de laatste gaan.

Zelf heb ik thuis een mid 2009 Macbook Pro met 4gb geheugen. Ik gebruik deze nog dagelijks en het is een prima apparaat. De laatste versie OS X draait er prima op.
    Pro tip: zorg dat je voor gebruik even een "permissions repair" draait. Ooit werd mijn macbook wat trager, maar na het repairen van permissions liep hij weer als een zonnetje. Google dit even.

Maar vind ik een macbook pro uit 2009 600 euro waard? Niet echt. Ik zou er tussen de 400-500 euro voor betalen.

ヽ(。_°)ノ Faure's Avatar
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Wow ik sta verbaasd. Ruim 500e voor een MBP 5.4 uit 2009? Ik heb een 8.1 uit 2011 en verwachtte niet dat ik daar meer dan 500 voor had kunnen krijgen. Goed om te weten dat als ik wil vervangen ik dus best 500 kan vragen .

Ik zie ook dat het allemaal Core2Duo's zijn, en geen i5/i7 processors, dat vind ik toch wel ook een beetje ouderwets inmiddels. Weet niet wat je er mee wilt doen?

Mentioned
    413 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Die macbooks blijven het gewoon belachelijk goed doen @Faure . En de waarde is daardoor een stuk vaster ivm andere laptops. Die macbooks zijn niet voor niets zo duur.

Primarily old. Illuv's Avatar
    Mentioned
    322 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: http://steamcommunity.com/id/illuvater
    Staat me nog wel bij dat die core 2 duo's erg warm werden in een Macbook behuizing.
    "His feet are light and nimble. He never sleeps. He says that he will never die. He dances in light and in shadow and he is a great favorite. He never sleeps, the judge. He is dancing, dancing. He says that he will never die."

Mentioned
    269 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik zie ook dat het allemaal Core2Duo's zijn, en geen i5/i7 processors, dat vind ik toch wel ook een beetje ouderwets inmiddels. Weet niet wat je er mee wilt doen?
    Dat is inderdaad ook mijn grootste struikelblok.
    Ik zou hem willen gebruiken voor simpele fotobewerking (CR2 omzetten naar JPG en wat kleurcorrectie) en web development (met name code kloppen).
    Verder zal mijn vrouw hem waarschijnlijk gebruiken voor het maken van fotoboeken via Kruidvat.
    En natuurlijk internet, mail, downloaden streamen van films en series.

Punt is dat zowel mijn ouders, als mijn schoonouders een laptop met Windows 8.1 hebben, en ik dat een draak van een OS vind.
    Ik zou natuurlijk Hackintosh kunnen installeren op een nieuwe laptop, maar ik weet niet hoe soepel dat draait.

Met stille trom
    Mentioned
    222 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hackintosh op een laptop is echt deksels moeilijk. Hackintosh heeft echt specifieke componenten nodig en die heb je gewoon niet voor het uitkiezen bij een laptop. Zet dan je eigen desktop in elkaar.

Verder draaide mijn Macbook Pro (late 2007 model) met 4 GB geheugen en Intel Core Duo 2 ontzettend goed nadat ik daar een SSD in had gezet. Helaas had die last van een bekend probleem dat het scherm het niet meer deed. Ik heb 'm laten reflowen maar daarna toch verkocht.

Het verschil tussen dual en quad-core biedt het grootste verschil tussen hoeveel jaar de laptop nog mee kan. Dat gezegd hebbende, draaide mijn dual-core zoals gezegd erg fijn voor de huis, tuin en keuken bezigheden.

ヽ(。_°)ノ Faure's Avatar
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Doc View Post
    Dat is inderdaad ook mijn grootste struikelblok.
    Ik zou hem willen gebruiken voor simpele fotobewerking (CR2 omzetten naar JPG en wat kleurcorrectie) en web development (met name code kloppen).
    Verder zal mijn vrouw hem waarschijnlijk gebruiken voor het maken van fotoboeken via Kruidvat.
    En natuurlijk internet, mail, downloaden streamen van films en series.

Punt is dat zowel mijn ouders, als mijn schoonouders een laptop met Windows 8.1 hebben, en ik dat een draak van een OS vind.
    Ik zou natuurlijk Hackintosh kunnen installeren op een nieuwe laptop, maar ik weet niet hoe soepel dat draait.
    Let op dat streamen van bijv Netflix via hun site, behalve met het allernieuwste OS, niet helemaal soepel werkt. Netflix en vele anderen gebruiken Silverlight als streamer, ivm beveiliging, en dat is alsof je iTunes op windows draait, 100x kut dus en je hebt geen GPU ondersteuning. Als ik nu een Netflix programma in HD wil kijken beginnen mijn fans als een gek te looien omdat de CPU alles moet doen, terwijl ik een HD film met bijv VLC Player zonder enig geluid kan kijken.
    Internet TV van bijv Telfort heeft het zelfde gekut.
    Met het laatste OSX (Yosemite?) kon je geloof ik wel HTML5 gebruiken bij Netflix, maar dat draai ik zelf niet.

Mentioned
    269 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik kijk Netflix via mijn Xbox360
    Was ook meer een grapje want downloaden mag natuurlijk niet!