User Tag List

Page 5 of 5 FirstFirst ... 3 4 5
Results 161 to 179 of 179

Thread: [Algemeen] Games Discussie Thread

Senior Member Baukereg's Avatar
    Mentioned
    312 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198014917105
    Quote Originally Posted by RPGer View Post
    Games doen je over het algemeen niet nadenken over grotere vraagstukken, of jouw kijk op het leven doen veranderen; Je een verdieping kan geven zoals boeken, films of kunst dat wel kunnen.
    Jij speelt andere games dan ik.
    Great haystacks my destiny!

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    898 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Quote Originally Posted by Baukereg View Post
    Jij speelt andere games dan ik.
    Of ik lees andere boeken
    Ik zal niet zeggen dat het historisch accuraat is , maar ik zal ook niet zeggen dat het niet historisch accuraat is.

Mentioned
    312 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Of ik lees andere boeken
    Oh jee, een intellectueel in ons midden.

Alle gekheid op een drumstokje, ik denk dat er juist meer ruimte is gekomen voor narratieve games die moeilijke onderwerpen aan de kaak stellen. En ook bij mezelf merk ik daarin verandering nu ik ouder ben. Dat is juist de winst van de game industrie van de afgelopen jaren. Games van nu gaan zoveel verder en dieper dan pakweg 10-20 jaar geleden.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1374 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Games doen je over het algemeen niet nadenken over grotere vraagstukken, of jouw kijk op het leven doen veranderen
    Ik ben het hier pertinent niet mee eens, games doen dat naar mijn mening wel degelijk EN kunnen hier juist door jou als persoon centraal te zetten juist meer aan bijdragen. Daarnaast komen games bijvoorbeeld ook weg met dingen als het uitdiepen van een wereld met kleine stukjes text/audio/video (denk Bioshock) iets waar je in boeken al vaak vrij abstracte hoeken moet opzoeken, en een films het nagenoeg onmogelijk is door zowel het medium zelf (je kan je film niet volproppen met dat soort dingen) als de pacing zelf (een film heeft een bovengrens qua lengte).

Het ligt er misschien ook vaan hoe je het speelt. Games zetten mij in het algemeen veel meer aan het denken, en de impact van gebeurtenissen is voor mij zoveel groter dan in een film of serie als er iemand doodgaat oid. Het enige waar de vertaling naar real-life deels stokt is (naar mijn mening dan) dat de worldbuilding in een boek of film veeeeeeel oppervlakkiger is, een concept ga je al snel vertalen naar real-life omdat het concept juist lastig is uit te werken in zo'n beperkt uitgediepte wereld zonder enige mogelijkheid om, als een boek/film het niet uitdiept, hier zelf op aan te sturen zoals een game dat wel mogelijk maakt.

Wat hier ook in meespeelt is denk ik dat mensen die verdieping zoeken op eenzelfde wijze als een film dat doet, maar een game doet dit imho veel subtieler. Ja, de traditionele film/boek-manier voor zulke conceptuele verdieping past niet goed in de interactie. Denk aan hoe games massaal (zoals hierboven genoemd) text/audio/video aka traditionele vertel-mechanismen gebruiken om dit uit te diepen. Ik ben veel meer van games die het interactieve aspect juist gebruiken voor deze concepten om iets anders te bieden dan films, denk een Gone Home (sure, video/tekst/audio maar wel interactief), Papers Please, of This War of Mine.

En boy, don't get me started on andere concepten. Games als Kerbal Space Program, Outer Wilds, simulatie games, en bijv programming games als Shenzhen I/O leren ons real-life concepten (granted, niet de filosofische waar jij op doelt denk ik) op een organische wijze. Dat is echt op een heel ander level dan een Interstellar die duidelijke scenes dedicate om mensen te wowen met deze concepten.

Wel eens dat de focus in een "gemiddelde" game op zulke concepten lager ligt dan een film, waar zelfs een Marvel film nog best filosofische vraagstukken kan neerleggen. Maar dat games die focus massaal missen kan ik echt niet bijkomen. We kunnen het uiteraard wel hebben over wat dan de gemiddelde game is, wat diepgang is en hoevaak er nou echt een diepgaande game langs komt. Denk dat daar ook het meningsverschil hem in zit. Maar ik kan wel een heel scala aan games noemen die voor mij meer impact hebben gehad dan eventuele film counterparts, ook enkel gekeken naar filosofische/morele vraagstukken (en dus niet hard-science).
    Last edited by Liquidje; 16th May 2022 at 16:24.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    898 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Welke games volgens jullie hebben dan impact gehad op onze sociale, politieke, filosofische en religieuze denkbeelden en vinden we dadelijk terug in de geschiedenis van de mensheid als mijlpalen van de menselijke beschaving?

Serieuze vraag.

Quote Originally Posted by Liquidje View Post
    Wat hier ook in meespeelt is denk ik dat mensen die verdieping zoeken op eenzelfde wijze als een film dat doet, maar een game doet dit imho veel subtieler. Ja, de traditionele film/boek-manier voor zulke conceptuele verdieping past niet goed in de interactie. Denk aan hoe games massaal (zoals hierboven genoemd) text/audio/video aka traditionele vertel-mechanismen gebruiken om dit uit te diepen. Ik ben veel meer van games die het interactieve aspect juist gebruiken voor deze concepten om iets anders te bieden dan films, denk een Gone Home (sure, video/tekst/audio maar wel interactief), Papers Please, of This War of Mine.
    Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik zou moeite hebben er 10 op te noemen. Gegeven de hoeveelheden aan uren die ik besteed heb aan games in mijn leven vind ik dat een schokkend laag rendement.
    Last edited by RPGer; 16th May 2022 at 16:43.
    Ik zal niet zeggen dat het historisch accuraat is , maar ik zal ook niet zeggen dat het niet historisch accuraat is.

Mentioned
    312 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Welke games volgens jullie hebben dan impact gehad op onze sociale, politieke, filosofische en religieuze denkbeelden en vinden we dadelijk terug in de geschiedenis van de mensheid als mijlpalen van de menselijke beschaving?
    Wat een scheve vraag is dat nu weer. We hebben het hier over games die je als individu aan het denken zetten en een emotionele impact hebben, en jij maakt dit er in eens van. Alles om je punt te maken. Maar laten we vooral een medium wat nog geen halve eeuw bestaat vergelijken met een medium met duizenden jaren geschiedenis, dafuq. Wat een dooddoener.

Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik zou moeite hebben er 10 op te noemen. Gegeven de hoeveelheden aan uren die ik besteed heb aan games in mijn leven vind ik dat een schokkend laag rendement.
    Nogmaals ik speel andere games dan jij, overduidelijk. Ik kan er makkelijk 10 opnoemen.
    Last edited by Baukereg; 16th May 2022 at 17:20.

No pictures please! Lord Serafin's Avatar
    Mentioned
    327 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Serieuze vraag.
    Ik ben het hierin eens met Baukereg; het vergelijk is een beetje appels met peren. Achterliggende vraag is wel interessant om even over na te denken, maar dan kun je de vraag denk ik beter formuleren als 'Wat hebben videogames in de afgelopen 50 jaar betekent voor...?'
    - Visie op (home-)entertainment
    - Het uitdragen van culturele thema's en waarden (de tijdsgeest)
    - Beleving van een interactieve film
    - Storytelling
    - Gebruik van technologie

Dan weet ik zo een paar titels te noemen:
    - Pong
    - Asteroids
    - Super Mario Bros.
    - Final Fantasy VII
    - Metal Gear Solid
    - Zelda: Ocarina of Time
    - Oni & Shadow of the Collossus
    - Grand Theft Auto
    - Mortal Combat
    - Manhunt & Postal

En denk aan andere wereldberoemde iconen en apparaten:
    - het personage Super Mario
    - het personage Sonic the Hedgehog
    - De portable Nintendo GameBoy
    - the Nintendo Blaster
    - the Occulus/VR
    - de Arcade-kast
    - het gegeven van Controllers
    - Rumble-function
    - Online gaming

Dus ja, ik denk dat de markt en het sociale gebeuren genoeg te vertellen hebben over populaire titels en de impact die ze hebben gehad op de toenmalige cultuur., en hoe ze een reflectie waren van die cultuur. Voetbal heeft ook geen Kerk gesticht, maar ik neem aan dat niemand hier betwist dat het een wezenlijk onderdeel van onze cultuur is.

Hoe groot de impact van een spelervaring is op de belevingswereld van ieder individu is natuurlijk persoonlijk.
    Last edited by Lord Serafin; 16th May 2022 at 18:28.
    "Unfortunately this is beyond your understanding..."
    -- Ulyaoth in Eternal Darkness

Mentioned
    898 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Nou nou ik heb wat losgemaakt geloof ik

Quote Originally Posted by Baukereg View Post
    Wat een scheve vraag is dat nu weer. We hebben het hier over games die je als individu aan het denken zetten en een emotionele impact hebben, en jij maakt dit er in eens van. Alles om je punt te maken. Maar laten we vooral een medium wat nog geen halve eeuw bestaat vergelijken met een medium met duizenden jaren geschiedenis, dafuq. Wat een dooddoener.
    Dus jij beperkt nu ineens de discussie tot waar "we" (volgens mij zijn we hier maar met een paar mensen over aan het praten) het over hebben, dus als ik dit argument inbreng is het ineens een dooddoener? Ik belicht het simpelweg van de buitenkant.

Nogmaals ik speel andere games dan jij, overduidelijk. Ik kan er makkelijk 10 opnoemen.
    Welles nietes lekker puh vind ik niet echt argumenteren. Maar I'll bite, list er eens een paar. Dan vermoed ik wel dat je met een aantal indies aankomt die op zicht vrij aardig en origineel als kunstvorm kunnen doorgaan.
    Maar ik heb persoonlijk nog nooit gehuild bij een game. Emotionele impact? Een handjevol. Silent Hill Shattered Memories, Valiant Hearts: The Great War, Life is Strange.

De grap is dat ik wellicht nog het meest heb "geleerd" van een gameserie als Assassin's Creed.

Maar om nou echt te zeggen dat een game mij een ander perspectief heeft gegeven op het leven zoals een boek van Richard Dawkins of een 1984, mij betoverde als Moby Dick of echt beroerde zoals To Kill a Mockingbird, dat kan ik toch niet helemaal vergelijken met ervaringen in gaming.

Neem zo'n Cyberpunk 2077, dat begon me toch flink tegen te staan vanwege de infantiliteit ervan. Daar voelde ik me nu echt te oud voor, so sue me. En ja ik besef dat mensen daarop triggeren, alsof je een droopy bent als je het wel leuk vind, maar dat is niet mijn punt, ik voel me simpelweg niet aangesproken als doelgroep meer, omdat ik teveel daarin heb gezien en gelezen en ik de kwaliteit niet hoog genoeg vind om me lang genoeg te kunnen boeien. Als jij (de gamer in algemene zin) dat wel vind, all the more power to you.
    Last edited by RPGer; 16th May 2022 at 19:10.

Mentioned
    1374 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Even zonder het zo hard in te zetten als Baukereg, games die de geschiedenis gaan als veranderend voor de mens, nee dat is er niet. NOG niet. Dat komt door tal van dingen, m.n. omdat games een jong medium zijn, oude blanke mannen (jou daargelaten ) gamen niet maar maken wel de wereld, etc. Daarnaast wel eens dat de meer mainstream games (dus met groot publiek) geen gigantische diepgang kennen, maar dat doen de meeste blockbuster films ook niet. Alleen dat iets "de geschiedenis" in moet gaan vind ik een lastige criterium: dat een medium niet gekend of bekend is staat los van de potentie (naast het feit dat de leeftijd van het medium echt wel meespeelt).

En qua voorbeelden heb ik in mijn vorige post al een stuk of 7 games genoemd, maar daar kan ik best op toevegen verder:
    - Silent Hill Shattered Memories
    - Observer
    - Soma
    - The Talos Principle
    - Death Stranding
    - Journey
    - Inside
    - Fallout
    - Days Gone
    - Grand Theft Auto
    - Bioshock
    - Undertale (zelf niet gespeeld)
    - Spec Ops: the Line (zelf niet gespeeld)
    - 9 doors 9 persons 9 hours
    - Persona

Goed, ik kan blijven doorgaan En je zult het ook vast niet met alles eens zijn. En tbh, ik vind boeken als "van Richard Dawkins" wel echt heel moeilijk om hier tegenover te zetten: even daargelaten dat ik de man een vreselijke droeftoeter vind (ik heb al zijn boeken weggedaan een paar maanden terug) vind ik het wel lastig om non-fictie erbij te gaan halen omdat dat voor mijn gevoel weer iets heel anders is. Als non-fictie meetelt, in hoeverre is een game dan niet gewoon software en kan ik er niet een digitale encyclopedie of wikipedia bij slepen?

En lekker makkelijk om Cyberpunk erbij te halen, en dan eindigen met "als jij dat wel vindt" richting een Bauke. Ik kan ook 50 Shades of Grey en Biodome erbij gaan slepen om jouw punt te ontkrachten

Maar zoals je al zei, het is niet dat het niet bestaat, maar het is zeldzaam. Dat kan ik nageven, maar bij boeken is het net zo zeldzaam imho. Dat de een wat meer zeldzaam of minder zeldzaam zijn lijkt mij een stomme discussie, de subjectiviteit en de leeftijd van het genre daargelaten. En ja, leeftijd speelt mee, 3 van de 4 boeken die jij noemt zijn uit 1960 of ouder, pong kwam uit 1972
    Last edited by Liquidje; 17th May 2022 at 10:40.

Mentioned
    898 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

@Liquidje ik reageerde op de video en gaf wat argumenten en gevoelens erover mijner zijde, als het nu ineens een heftige aanval wordt waarbij mensen zich beledigd voelen dat ik gaming op een bepaalde manier aanval (waar ik toch veel meer uren in mijn leven in heb gestopt dan lezen) dan gaat het verhaal de verkeerde kant op.

En lekker makkelijk om Cyberpunk erbij te halen, en dan eindigen met "als jij dat wel vindt" richting een Bauke
    Ik zette er juist bij "de gamer in algemene zin" ging niet over Baukie, immers volgens mij speelt hij niet eens een game als CB77.

Anyway. Ik geef gewoon aan dat interesses veranderen in de loop der jaren, je smaak wordt meer refined wordt en ik merk steeds minder echt boeiend vind qua gaming en probeer dat wat woorden aan te geven. Datzelfde geldt ook wel voor films, beide industrieën hebben last van afvlakking naar mijn idee. We willen met zijn alleen natuurlijk graag dat gamen op een zelfde niveau wordt bekeken als de hogere kunsten, maar ik snap wel waarom dit op dit moment nog niet echt het geval is.

Even snel over je lijst, games als Spec Ops: the Line en Bioshock zijn gebaseerd op bestaande literatuur/cq ideeën (Heart of Darkness & Atlas Shrugged). Zijn beide sterke games, maar dan zou ik eerder een Grim Fandango noemen als origineel concept (al zit daar weer veel Casablanca in). Btw ik vond met name de interactie op de terminals in The Talos Principle reteboeiend, ik zou dit los van de game nog wel eens willen doorlopen.

Mentioned
    1374 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

@Liquidje ik reageerde op de video en gaf wat argumenten en gevoelens erover mijner zijde, als het nu ineens een heftige aanval wordt waarbij mensen zich beledigd voelen dat ik gaming op een bepaalde manier aanval (waar ik toch veel meer uren in mijn leven in heb gestopt dan lezen) dan gaat het verhaal de verkeerde kant op.
    Oh hey, maar zo bedoelde ik het ook niet he Kunnen best beetje koppen stoten af en toe toch? Hoop dat je mijn post ook niet als aanval ziet, ik leef voor dit soort discussie

Ik zette er juist bij "de gamer in algemene zin" ging niet over Baukie, immers volgens mij speelt hij niet eens een game als CB77.
    Mjah, maar dan is de vraag "wat is algemene zin". In hoeverre is 1984 algemene zin, of enkele van de boeken die je noemt, zeker gegeven de grootte van de markt (die van gamen toch wat kleiner is).

Anyway. Ik geef gewoon aan dat interesses veranderen in de loop der jaren, je smaak wordt meer refined wordt
    Als je voelt dat mensen een beetje struikelen over sommige dingen, dan zijn het wel opmerkingen als dit though, ik zeg gewoon "ik kan ook stellen dat je smaak verzuurt" en negeer het gewoon verder, het voegt immers weinig toe right?

en ik merk steeds minder echt boeiend vind qua gaming en probeer dat wat woorden aan te geven. Datzelfde geldt ook wel voor films, beide industrieën hebben last van afvlakking naar mijn idee.
    Ja daar kan ik het wel mee eens zijn, temeer omdat dit voor meer media geldt. Mijn punt zat er vooral in dat gamen dat niet in hogere mate zou hebben.

We willen met zijn alleen natuurlijk graag dat gamen op een zelfde niveau wordt bekeken als de hogere kunsten, maar ik snap wel waarom dit op dit moment nog niet echt het geval is.
    Ik snap wel waarom, maar ik geloof niet dat dat komt door een algeheel gebrek aan diepgang of geen potentie hebben tot diepgang. Maar goed, ik denk dat we beide een hele andere definitie hebben van diepgang en wanneer iets er aan voldoet.

Even snel over je lijst, games als Spec Ops: the Line en Bioshock zijn gebaseerd op bestaande literatuur/cq ideeën (Heart of Darkness & Atlas Shrugged). Zijn beide sterke games, maar dan zou ik eerder een Grim Fandango noemen als origineel concept (al zit daar weer veel Casablanca in).
    En DIT is dus precies een lastig punt. Gebaseerd betekent niet "hetzelfde", en daar komt bij dat het wel heel moeilijk gaat zijn voor iets om niet "gebaseerd op" te zijn of hevig te lenen uit andere media. Ik vind zeggen dat Bioshock gebaseerd is op Atlas Shrugged (voor zover ik bekend ben met de inhoud) wel heel ver gaan, Bioshock is toch wel veel meer dan "ondernemers keren zich terug naar een eigen maatschappij". Daarnaast, zijn ook niet vele succesvolle, invloedrijke films gebaseerd op boeken (sure, niet alle, maar same voor games toch)?

Btw ik vond met name de interactie op de terminals in The Talos Principle reteboeiend, ik zou dit los van de game nog wel eens willen doorlopen.
    Ik vond de aankleding en de glitches er omheen ook wel nice
    Last edited by Liquidje; 17th May 2022 at 12:15.

Symbiotic disharmony Morrigun99's Avatar
    Mentioned
    166 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Even zonder het zo hard in te zetten als Baukereg, games die de geschiedenis gaan als veranderend voor de mens, nee dat is er niet. NOG niet. Dat komt door tal van dingen, m.n. omdat games een jong medium zijn,
    Klein duitje in het zakje:
    Cinema/film was als product van eind 19e eeuw, natuurlijk ook nog jong toen in 1915 Birth of a Nation uitkwam. Een film met diep sociale, maatschappelijke en/of historische voetsporen.
    Ik vraag me daarom af - net zoals RPGer - of het niet aan de aard van het medium (en diens impact/reikwijdte/etc) ligt dat 'gamen' die impact 'nog' niet heeft/had. Ik denk het wel, persoonlijk specifieke uitzonderingen daargelaten.
    "You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic matter as everyone, and we are all part of the same compost pile."

No pictures please! Lord Serafin's Avatar
    Mentioned
    327 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    RPGer,

Je werpt de stelling op 'Videogames raken je niet zoals andere media dat doen'. Ik heb geen argumentatie gevonden in desbetreffende post gevonden waarom je dat vindt. Baukereg is het met je oneens en zegt (met zoveel woorden) 'Dan ervaar jij spellen anders dan ik'. Ik ben het daarin met hem eens, want spellen als Final Fantasy VII en Zelda: OoT hebben echt wel een impact op mijn levensvisie en visie op storytelling gehad. Jij ontkent, en om te onderstrepen dat mensen niet door videogames geraakt worden (vind jij) kom je met een vergelijk een nalatenschap van de afgelopen 50 jaar zich niet kan meten met culturele waarden die al honderden jaren in omloop zijn.

Je zegt daarmee gewoon een losstaand balletje op te werpen, maar je formulatie 'Welke games volgens jullie hebben dan...' suggereert dat je met deze stelling het balletje terugwerpt.

Het wekt de indruk dat je er gewoon niet aan wil dat andere mensen wel geraakt kunnen worden door games, en dat je met deze straffe vergelijking een ontrekkende beweging maakt door te zeggen 'De groep omarmt het niet, dus het geldt ook niet voor het individu'. Aangezien persoonlijke beleving centraal staat in de discussie die 'we' voeren kan het inderdaad gezien worden als een dikke dooddoener. Ik denk dat je daarom tegenwind ervaart.

Neemt niet weg dat je vergelijk, zoals gezegd, interessant was om eens over na te denken.
    "Unfortunately this is beyond your understanding..."
    -- Ulyaoth in Eternal Darkness

Mentioned
    1374 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Morrigun99 View Post
    Klein duitje in het zakje:
    Cinema/film was als product van eind 19e eeuw, natuurlijk ook nog jong toen in 1915 Birth of a Nation uitkwam. Een film met diep sociale, maatschappelijke en/of historische voetsporen.
    Ik vraag me daarom af - net zoals RPGer - of het niet aan de aard van het medium (en diens impact/reikwijdte/etc) ligt dat 'gamen' die impact 'nog' niet heeft/had. Ik denk het wel, persoonlijk specifieke uitzonderingen daargelaten.
    Ik durf dat niet met ja of nee te beantwoorden, maar er zijn imho wel degelijk andere factoren die het vertroebelen. Er is een reden (imho) dat de boeken die genoemnd worden hoofdzakelijk 60+ jaar oud zijn. Hier komt nog eens bij dat het moeilijk is te mindblowen in de moderne tijd: het overgrote deel van de concepten is al eens in een bepaalde vorm langs gekomen, EN daar komt bij dat de wereld in de afgelopen 50 jaar aardig connected is geraakt. Waar mensne in 1915 nog dingen zagen/hoorden die ze nooit hadden gezien/gedacht, ik hoeverre is dat nog echt mogelijk anno 2022? En ja, wat hierin meespeelt is dan ook inderdaad de leeftijd wat RPGer aanhaalde, je hebt het zelf ook allemaal wel een keer gezien.

Wat denk jij dan dat games fundamenteel gezien tegenhoudt om zulke impact te hebben t.o.v. films en boeken? RPGer gaf (als ik zo vrij mag zijn te parafraseren) aan dat het interactieve/fun aspect niet helemaal te rijmen valt met diepgang, ben je dat eens?
    En vraag aan jou en @RPGer beide: jullie ontkennen niet dat er games zijn met (soortgelijke levels) van diepang right, alleen veel minder gangbaar? Hoe hebben die at fundamentele probleem overmeesterd?

Symbiotic disharmony Morrigun99's Avatar
    Mentioned
    166 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik durf dat niet met ja of nee te beantwoorden, maar er zijn imho wel degelijk andere factoren die het vertroebelen. Er is een reden (imho) dat de boeken die genoemnd worden hoofdzakelijk 60+ jaar oud zijn. Hier komt nog eens bij dat het moeilijk is te mindblowen in de moderne tijd: het overgrote deel van de concepten is al eens in een bepaalde vorm langs gekomen, EN daar komt bij dat de wereld in de afgelopen 50 jaar aardig connected is geraakt. Waar mensne in 1915 nog dingen zagen/hoorden die ze nooit hadden gezien/gedacht, ik hoeverre is dat nog echt mogelijk anno 2022? En ja, wat hierin meespeelt is dan ook inderdaad de leeftijd wat RPGer aanhaalde, je hebt het zelf ook allemaal wel een keer gezien.
    Snap ik: dat is een soort informatie-inflatie. Er is nu simpelweg té veel aan binnenkomende informatieprikkels, om nog (snel) onderscheidend te zijn. Ook de filmindustrie 'kampt' daar natuurlijk mee.

Wat denk jij dan dat games fundamenteel gezien tegenhoudt om zulke impact te hebben t.o.v. films en boeken? RPGer gaf (als ik zo vrij mag zijn te parafraseren) aan dat het interactieve/fun aspect niet helemaal te rijmen valt met diepgang, ben je dat eens?
    Ja, volledig eens met RPGer. Ik snap dat games dergelijke diepgang kunnen hebben. Maar ik denk te zien/lezen - als beperkte gamer - dat juist het interactieve karakter van een game 'eiste' om de entertainmentwaarde voorop te stellen. Méér dan een/dé boodschap. Simpelweg, omdat anders de gebruiker het niet accepteert. Voorbeeld: massa's mensen gingen Schindler's List in de bioscoop bekijken om door bijna 4 uur ellende heen te worstelen, waar oorlogsgames de nadruk leggen op de adrenaline/fun-kick die het met zich meebrengt. En niet: 4 uur lang in een interactieve game, joden vergassen, gezinnen uit elkaar rukken en concentratiekampje managen.

En vraag aan jou en @RPGer beide: jullie ontkennen niet dat er games zijn met (soortgelijke levels) van diepang right, alleen veel minder gangbaar? Hoe hebben die at fundamentele probleem overmeesterd?
    In mijn ogen: daar heeft een vertaalslag plaatsgevonden van een zwaar/dieper thema náár entertainment. Maar dan raak je m.i. de spijker op de kop: in games is die vertaalslag nodig, vanwege de interactie-/fun-values. De game-industrie gamificeert zware thema's om tóch ook wat 'platter' entertainment aan te bieden. Kijk bv. naar Braid dat zware thema's aansnijdt, maar ook gewoon een leuk platform spelletje is. En Hellblade en/of Limbo lijken ook primair te zijn ontworpen om 'te vermaken' door game-elementen, weliswaar met zware, onderliggende thema's.
    In films of boeken kun je nog ongefilterde ellende voorschotelen, waarbij 'de gebruiker' dat daadwerkelijk accepteert. Ik vond bv. Idi i smotri echt nergens 'entertaining'.
    Last edited by Morrigun99; 17th May 2022 at 14:11.
    "You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic matter as everyone, and we are all part of the same compost pile."

Mentioned
    1374 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Ja, volledig eens met RPGer. Ik snap dat games dergelijke diepgang kunnen hebben. Maar ik denk te zien/lezen - als beperkte gamer - dat juist het interactieve karakter van een game 'eiste' om de entertainmentwaarde voorop te stellen. Méér dan een/dé boodschap. Simpelweg, omdat anders de gebruiker het niet accepteert. Voorbeeld: massa's mensen gingen Schindler's List in de bioscoop bekijken om door bijna 4 uur ellende heen te worstelen, waar oorlogsgames de nadruk leggen op de adrenaline/fun-kick die het met zich meebrengt. En niet: 4 uur lang in een interactieve game, joden vergassen, gezinnen uit elkaar rukken en concentratiekampje managen.
    Maar is de eis om te entertainen ook niet een eis die je zelf oplegt? Er zijn imho zat games die niet perse fun zijn (of iig niet zo worden gezien door het gros), zoals een Snowrunners, Papers Please of wat meer een avant garde Super Columbine Massacre RPG (welke haast eenzelfde filosofie er op nahield, maar als indie game). Imho is het lastig om te stellen dat games "entertaining moeten zijn", maar voor films mag het ineens wel ellendig zijn en staat entertainment niet hoog?

Begrijp mij goed hoor, ik snap jullie punt wel en dat de interactiviteit de diepgang in de weg kan staan. Maar ook dat voelt voor mij meer een vooroordeel van een elementaire eigenschap van games, dat ze entertaining moeten zijn

In mijn ogen: daar heeft een vertaalslag plaatsgevonden van een zwaar/dieper thema náár entertainment. Maar dan raak je m.i. de spijker op de kop: in games is die vertaalslag nodig, vanwege de interactie-/fun-values. De game-industrie gamificeert zware thema's om tóch ook wat 'platter' entertainment aan te bieden. Kijk bv. naar Braid dat zware thema's aansnijdt, maar ook gewoon een leuk platform spelletje is.
    In films of boeken kun je nog ongefilterde ellende voorschotelen, waarbij 'de gebruiker' dat daadwerkelijk accepteert. Ik vond bv. Idi i smotri echt nergens 'entertaining'.
    Thanks, ik snap je punt en gedachtegang iig. Thanks voor de antwoorden

Mentioned
    898 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Imho is het lastig om te stellen dat games "entertaining moeten zijn", maar voor films mag het ineens wel ellendig zijn en staat entertainment niet hoog?
    Ik denk niet dat dat lastig is te stellen. Om uberhaubt je game op de markt te brengen MOET het wel entertaining zijn, het een GAME, geen informatievoorziening, anders pakt geen studio het op. Dan is het een interactieve ervaring, misschien moeten we daar ook nog een onderscheid in maken. Immers, ik heb ook zat interactieve tentoonstellingen en kunstwerken in Musea gezien, plus op scholen zijn er interactieve leerboeken....maar zijn dat echt games? Is Dear Esther een game? I beg to differ.

In het verlengde daarvan kan je de vraag stellen: ligt dit aan de consument, of aan het medium ansich. Is de markt zo onvolwassen dat elke game die iets probeert in die richting nooit succesvol kan zijn, of is het medium simpelweg niet in staat is dergelijke diepgang te tackelen vanwege wat @Morrigun99 hierboven schetst.

Om even op het oorlogsthema door te gaan, This War of Mine en Valiant Hearts: The Great War zijn echt uitzonderingen hier, die wmb de flinterdunne lijn bewandelen van leuk om te spelen en de oorlogservaring echt mee te maken zonder perverse adrenaline prikkel. Maaar...het is geen Schindler's List of Oorlog en Vrede als je begrijpt wat ik bedoel.

Mentioned
    1374 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik denk niet dat dat lastig is te stellen. Om uberhaubt je game op de markt te brengen MOET het wel entertaining zijn, het een GAME, geen informatievoorziening, anders pakt geen studio het op.
    Interesting, maar Indie heeft hier toch ook grotendeels een stokje voor gestoken? Dat investeerders dit als eis hebben, en hierdoor de markt beinvloed wordt, is toch geen intrinsiek aspect van gamen?

Dan is het een interactieve ervaring, misschien moeten we daar ook nog een onderscheid in maken. Immers, ik heb ook zat interactieve tentoonstellingen en kunstwerken in Musea gezien, plus op scholen zijn er interactieve leerboeken....maar zijn dat echt games? Is Dear Esther een game? I beg to differ.
    klopt, haalde ik ook al aan wanneer is het een game of niet. Ik vind Dear Esther geen game noemen wel ver gaan, want wat is het dan precies?

In het verlengde daarvan kan je de vraag stellen: ligt dit aan de consument, of aan het medium ansich. Is de markt zo onvolwassen dat elke game die iets probeert in die richting nooit succesvol kan zijn, of is het medium simpelweg niet in staat is dergelijke diepgang te tackelen vanwege wat @Morrigun99 hierboven schetst.
    Exact!

Om even op het oorlogsthema door te gaan, This War of Mine en Valiant Hearts: The Great War zijn echt uitzonderingen hier, die wmb de flinterdunne lijn bewandelen van leuk om te spelen en de oorlogservaring echt mee te maken zonder perverse adrenaline prikkel. Maaar...het is geen Schindler's List of Oorlog en Vrede als je begrijpt wat ik bedoel.
    Ik snap wat je bedoelt, maar ik vraag mij af in hoeverre dat ook niet simpelweg een invulling/aanname van jezelf kan zijn dat een game dat uberhaupt niet kan. Wil ook niet invullen voor je verder, maar als jij Schindler's List hebt gekeken in je vormende jaren in de jaren 80 toen games niet verder kwamen dan Atari level graphics, tja, is dat dan te vergelijken?

Het is jammer dat we geen echt jonge mensen hier hebben, ik vraag mij af hoe een 16 of 18-jarige hier precies tegenaan kijkt, zij gaan bepalen over een paar jaar hoe de tijd van nu wordt gezien ofc. Heb je jouw koters al eens gevraagd?

Mentioned
    898 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Interesting, maar Indie heeft hier toch ook grotendeels een stokje voor gestoken? Dat investeerders dit als eis hebben, en hierdoor de markt beinvloed wordt, is toch geen intrinsiek aspect van gamen?
    Mja Indie games hebben absoluut de markt verbreed, of ze ook kunnen voorkomen dat mensen hun interesse in games kwijtraken op latere leeftijd? - Want daar begon de discussie mee. Eens dat ze wel de potentie hebben iets revolutionairs neer te zetten met de kanttekeningen die ik steeds maak..

Het is jammer dat we geen echt jonge mensen hier hebben, ik vraag mij af hoe een 16 of 18-jarige hier precies tegenaan kijkt, zij gaan bepalen over een paar jaar hoe de tijd van nu wordt gezien ofc. Heb je jouw koters al eens gevraagd?
    De grap is dat mijn oudste best veel van die cheap ass en early access indie games speelt, maar zijn nog te jong om echt kunstvormen te waarderen. Hun referentiekader is veel te beperkt. Ik zou het eerder aan studenten early 20 vragen.