User Tag List

Page 35 of 37 FirstFirst ... 25 33 34 35 36 37 LastLast
Results 1,361 to 1,400 of 1472

Thread: [Algemeen] Star Wars thread

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    618 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Over tien minuten begint Rise of Skywalker

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    769 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Quote Originally Posted by Overmind View Post
    Over tien minuten begint Rise of Skywalker
    Over 20 minuten sta je buiten
    Ik kan niet wachten

dbz freak coola's Avatar
    Mentioned
    485 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ben de dag na marathon weer naar The Rise of Skywalker geweest. Geen spijt van gehad.
    Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan

SNAFU? Masemium's Avatar
    Mentioned
    89 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Masemium
    Quote Originally Posted by RPGer View Post
    Over 20 minuten sta je buiten
    Haha zooeen garp wou ik ook maken ja, maar ik weet niet hoe de stemming ondertussen is over desbetreffende film over ruimte pew-pew. Nog steeds wank dan, kennelijk.

Ik blijf het het hele jaar nog komisch vinden hoe sommige van jullie dat omschreven: depressief de bioscoop uitlopen Ik zie het zo voor me. Blij naar binnen met een enorme bak popcorn "dis gun be gud" en dan 2,5 uur later telefoontje GGZ :')
    Your mileage may vary.

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    618 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Pauze, wat een drek..

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    618 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik ga er ook helemaal niets over zeggen. Wat een doffe ellende is dit geworden.

Race Everything OneSixthRoy's Avatar
    Mentioned
    121 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: RoyVisser PSN ID: RoyVisser Steam ID: royvisserares
    Ik ben echt totaal niet ontevreden over RotS, en met mij toch echt wel een aantal van mij Star Wars vrienden. Had het beter kunnen zijn? Jazeker, maar teleurgesteld absoluut niet.

Gelukkig hebben we dan wel weer Ep8 van The Mandalorian die de hele fandom reunite

Producer DjDark's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TakingdjAztec PSN ID: Dip_Snoes Steam ID: takingdjaztec
    Quote Originally Posted by OneSixthRoy View Post
    Ik ben echt totaal niet ontevreden over RotS, en met mij toch echt wel een aantal van mij Star Wars vrienden. Had het beter kunnen zijn? Jazeker, maar teleurgesteld absoluut niet.

Gelukkig hebben we dan wel weer Ep8 van The Mandalorian die de hele fandom reunite
    So, holy shit ja.

dbz freak coola's Avatar
    Mentioned
    485 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

#metoo

Vooral een aantal keuzes hadden wat mij betreft anders gedaan kunnen worden, maar ik ben geen film maker.

Sinds rotten tomatoes dat systeem heeft ingevoerd dat je niet zomaar meer een troll rating ( zowel positief als negatief) kan neer pleuren , neem ik de audience score ( the rise of Skywalker en Godzilla King of the Monsters zijn daar imho een erg goed voorbeeld van) daar weer serieus en die staat voorals nog op 86 %
    Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan

Mentioned
    769 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Dat was dikke awesome, kan Taika niet heel S2 regisseren!

Jon Favreau Confirms Mandalorian Season 2 Coming Fall 2020
    Last edited by RPGer; 28th December 2019 at 10:26.
    Ik kan niet wachten

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    609 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    EP 8 was heerlijk.
    Top serie.
    "As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy

Xenia Onatopp
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Jezus, die prequels zijn zó schraal. Ik ben nou net een halfuurtje geleden begonnen met The Phantom Menace:

- Schip wordt van voren beschoten terwijl het wegvlucht van een planeet. Na welgeteld zo'n 10 seconden wordt één of andere "shield generator" geraakt waardoor het schip geen schild meer heeft tot dit gerepareerd wordt. JA, WTF HEB JE DAN AAN EEN SCHILD ALS JE DIT MET 1 GOED GEMIKT SCHOT OP DE BOVENKANT VAN DE LINKERVLEUGEL KUNT UITSCHAKELEN??
    - Jar Jar Binks
    - CGI, CGI, CGI

Dit wordt echt een zware rit.

Xenia Onatopp
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    + Natalie Portman

Misschien dat het toch nog gaat lukken!

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    618 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Het is ook een film voor jonge tieners, beter dan Rise wel

SNAFU? Masemium's Avatar
    Mentioned
    89 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Overmind View Post
    Het is ook een film franchise voor jonge tieners, beter dan Rise wel
    Your mileage may vary.

Xenia Onatopp
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Touché

Maar dan snap ik alle heisa mbt. de sequel trilogie ook niet echt, de franchise is al decennialang mediocre. Wat ik nou aan het kijken ben is zelfs from the man himself: George Lucas. Maar goed, ik ben benieuwd hoe de rest van deze film en de PT is, daarna ga ik namelijk de OT kijken. Vooral om alles, als buitenstaander, in perspectief te kunnen plaatsen, zowel qua verhaal als algehele kwaliteit.

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    618 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Masemium View Post
    True enough

Maar na TPM gaat het sterk bergafwaarts, voornamelijk qua plot en dialogen. Het is raar hoe groot de franchise is eigenlijk gezien er na Empire eigenlijk grotendeels zwakke tot matige films zijn verschenen met hier en daar een uitschieter. Rise viel me zo tegen dat ik er ook echt wel helemaal gehad heb met Star Wars.

Xenia Onatopp
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Mja, en hoeveel fans laten zich leiden door nostalgie? En hoe goed is de originele trilogie eigenlijk? Nou wil ik hier niet mee zeggen dat het slecht of ondermaats is oid maar de extreem hoge standaarden die men lijkt te hanteren lijken mij ook een beetje overdreven en onterecht.

Overigens denk ik dat het (mini-) serie-format van The Mendalorian voor deze franchise the way forward is. Dan kun je veel meer experimenteren met bepaalde onderwerpen, lore, karakters en etc.
    Last edited by Gaunter O'Dimm; 28th December 2019 at 20:59.

Avatar ruimte te huur Kudeta's Avatar
    Mentioned
    176 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198097124765
    Ik ben bezig met de hele saga!

Quote Originally Posted by Gaunter O'Dimm View Post
    de franchise is al decennialang mediocre.
    En dit is voor mij zeker waar.

Mediocre action movies.

Nooit echt meegesleurd in Star Wars, maar het is zo aanwezig in de cultuur. Ik heb echt veel fragmenten meegekregen zonder de films te hebben gezien. Ik had alleen een kwart van A New Hope gezien om te proberen, maar vond het maar niks en in de bios The Phantom Menace gezien en vond dat ook maar niks.

Omdat ik volgende week door de nog nerderigere mensen(die em al 2+ keer hebben gezien) in mijn omgeving meegesleurd wordt naar The Rise of Skywalker heb ik maar de hele rits gekeken de afgelopen weken. Als deze mensen zo hard aan het soppen zijn over Star Wars, dan moet er toch iets magisch inzitten wat ik heb gemist?

Ik ben ongehinderd door nostalgie de franchise ingestapt. Ik heb helemaal niets meegekregen van hypes en schandalen tussendoor. Ik heb ook geen emotionele investering in deze hele franchise. Ik heb niet meegedaan aan de hype, maar hoopte stiekem dat ik als ik het een echte kans zou geven zou kunnen ontdekken waar de magie zit. Maar in alle eerlijkheid kan ik niet ontdekken wat er nou zo fantastisch aan Star Wars is. Mocht er iemand zijn die me kan vertellen wat ik over het hoofd heb gezien, waar ik op moet letten om er echt van te kunnen genieten; ik hoor het graag.

Ik begrijp dat de OT in de zeitgeist bestaat als meesterwerk. Dat ontken ik niet. Het heeft zeker een plaats en zeker waarde als product van haar tijd. Maar "zo goed" zijn die films kwalitatief niet. Alles is maar meh. Zelfs de worldbuilding valt onwijs tegen, rekening houdende met hoeveel beter het ingevuld had kunnen zijn.

De Prequels zijn ook maar so-so. Zoveel slechter vond ik ze niet, alhoewel de CG in ik denk de tweede serieus C-tier garbage is. Qua karakterontwikkeling zelfs veel beter dan OT en dan nog maar net met de hakken over de sloot een voldoende. Verhaal-wise en plot-wise, pfff. Zoveel shitty dingen.

De Sequels hebben ook hun eigen tekortkomingen, maar overall zijn ze qua niveau redelijk vergelijkbaar met de rest. Ik weet niet precies wat de inhoudelijke kritiek is op de Prequels en Sequels. Maar als de conclusie is "De Prequels en Sequels zijn matige actiefilms" dan durf ik te opperen dat dat exact in de lijn der verwachtingen ligt op basis van de OT.

Volgende week ga ik naar het laatste deel.
    Ik verwacht meer van hetzelfde.

Producer DjDark's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Tonne View Post
    EP 8 was heerlijk.
    Top serie.
    Het gaf mij weer het gevoel dat het jongetje van 13 van mij had toen hij The Phantom Menace in de bioscoop zag (en niet beter wist dan dat dat gewoon eigenlijk prut was), maar het gevoel is hetzelfde. Opgezogen worden in het verhaal, willen weten hoe het verder gaat.

Mentioned
    769 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Kudeta View Post
    Maar in alle eerlijkheid kan ik niet ontdekken wat er nou zo fantastisch aan Star Wars is. Mocht er iemand zijn die me kan vertellen wat ik over het hoofd heb gezien, waar ik op moet letten om er echt van te kunnen genieten; ik hoor het graag.
    Ik kan alleen vertellen dat ik als tiener blown away was toen ik SW zag op een duffe VHS tape op mijn zolder. Dit was iets wat nog nooit eerder was vertoond. Waar ik met name verliefd op werd waren de designs, de X-Wings, de Tie-Fighters, de geluiden die ze maakte, alles "klopte", en was niet brandschoon zoals in andere sci-fi destijds, de schepen waren vies en vuil, de rebels waren echt zwaar underpowered tegen de dreiging van de empire en dat zag je, dat voelde je. Ik had bouwpakketten van Star Wars, posters, figures etc.

Tuurlijk kijk je er genuanceerder naar als je ouder bent (naar wat niet in je jeugd...) maar zo negatief als je het beschrijft, zo word de OT heden ten dagen niet gezien. Empire staat in menig lijstje als beste vervolg ooit en zette de "standaard" voor het duistere vervolg met één van de sterkste plottwists uit de geschiedenis van de cinema. De SFX zijn baanbrekend geweest voor Hollywood en niet voor niets heeft het generaties in de ban gehouden. Darth Vader is misschien wel de meest bekende slechterik in cinema. George Lucas heeft destijds met een zeer beperkt budget zijn visie op het witte doek weten te zetten en daarvoor ben ik hem nog altijd zeer dankbaar.
    Ik kan niet wachten

Member Overmind's Avatar
    Mentioned
    618 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Weinstein is de meest bekende slechterik in cinema

Historian Overlord Das Tentakel's Avatar
    Mentioned
    142 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik kan alleen vertellen dat ik als tiener blown away was toen ik SW zag op een duffe VHS tape op mijn zolder. Dit was iets wat nog nooit eerder was vertoond. Waar ik met name verliefd op werd waren de designs, de X-Wings, de Tie-Fighters, de geluiden die ze maakte, alles "klopte", en was niet brandschoon zoals in andere sci-fi destijds, de schepen waren vies en vuil, de rebels waren echt zwaar underpowered tegen de dreiging van de empire en dat zag je, dat voelde je. Ik had bouwpakketten van Star Wars, posters, figures etc.

Tuurlijk kijk je er genuanceerder naar als je ouder bent (naar wat niet in je jeugd...) maar zo negatief als je het beschrijft, zo word de OT heden ten dagen niet gezien. Empire staat in menig lijstje als beste vervolg ooit en zette de "standaard" voor het duistere vervolg met één van de sterkste plottwists uit de geschiedenis van de cinema. De SFX zijn baanbrekend geweest voor Hollywood en niet voor niets heeft het generaties in de ban gehouden. Darth Vader is misschien wel de meest bekende slechterik in cinema. George Lucas heeft destijds met een zeer beperkt budget zijn visie op het witte doek weten te zetten en daarvoor ben ik hem nog altijd zeer dankbaar.
    Dit. Ik ben nog ouder dan @RPGer vrees ik, maar Star Wars was een onthulling voor mij destijds. Ik heb ze destijds met mijn neef bekeken en voor ons beiden blijft de trilogie staan als een huis (met Empire als kern). Net als ik is hij minder kapot van de latere films trouwens.

You had to be there, of gewoon een waardering hebben voor oude films en je een beetje kunnen inleven in de tijd van toen.
    'Freude ist nur ein Mangel an Information'

Xenia Onatopp
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ok, dit vond ik dan weer wel echt vermakelijk:

De muziek, het geluid van de lightsabers, de choreografie Maar voor de rest viel het toch wel een beetje tegen, al was de race met de Pod Racers ook wel geinig (en wat ik mij nog het beste kan herinneren van de enige en laatste keer dat ik de film gezien heb, zo'n 18 jaar geleden). Wat in ieder geval wel echt hielp is om er naar te kijken alsof het een kinderfilm is, het heeft bij vlagen wel wat leuke momenten maar die zijn jammer genoeg op 1 hand te tellen.

Vandaag maar eens verder met episode 2 en ik ben zeer benieuwd naar 3, wat kennelijk de beste van de prequels blijkt te zijn en die ik, volgens mij, ook nog nooit gezien heb.
    Last edited by Gaunter O'Dimm; 29th December 2019 at 18:00.

Mentioned
    176 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Zo negatief beschrijf ik het niet toch? Ik begrijp dat deel denk ik wel dat over hoe en waarom het in die periode beleefd is en snap ook vanuit die hoek dat het toen zo mooi was. Dat het een revolutie was neem ik voor waar aan, het feit dat iedereen bekend is met Darth Vader zegt al genoeg. Maar ik vraag me wel stilletjes af (zonder de nostalgie te willen verbreken of belachelijk te willen maken) in hoeverre de "jeugdigheid" van het moment van kijken de mate van ophemeling heeft beinvloed. Dat merk ik iig heel erg bij de remakes van tegenwoordig, die voelen ook allemaal veeeel slechter aan en dat terwijl ze eigenlijk echt niet van een andere klasse zijn dan het origineel.

Maar Star Wars in 2019?

Quote Originally Posted by Das Tentakel View Post
    Dit. Ik ben nog ouder dan @RPGer vrees ik, maar Star Wars was een onthulling voor mij destijds. Ik heb ze destijds met mijn neef bekeken en voor ons beiden blijft de trilogie staan als een huis (met Empire als kern). Net als ik is hij minder kapot van de latere films trouwens.

You had to be there, of gewoon een waardering hebben voor oude films en je een beetje kunnen inleven in de tijd van toen.
    In 2019 is dit mijn ervaring geweest. Ik kan me ook wel vinden in het argument dat het niet eerlijk is om met de standaarden van vandaag te oordelen maar weet tegelijkertijd ook niet hoe/of ik dat zou kunnen. Wellicht zou ik diezelfde waardering delen als ik toen al bij was, helaas kan ik slechts proberen de tijd van toen erbij te denken en dat is natuurlijk een waardeloos substituut voor de ekte ervaring.

Maar zijn de prequels en sequels nou echt een volle klasse slechter dan het origineel?

Mentioned
    121 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Nooit echt meegesleurd in Star Wars, maar het is zo aanwezig in de cultuur. Ik heb echt veel fragmenten meegekregen zonder de films te hebben gezien. Ik had alleen een kwart van A New Hope gezien om te proberen, maar vond het maar niks en in de bios The Phantom Menace gezien en vond dat ook maar niks.

Omdat ik volgende week door de nog nerderigere mensen(die em al 2+ keer hebben gezien) in mijn omgeving meegesleurd wordt naar The Rise of Skywalker heb ik maar de hele rits gekeken de afgelopen weken. Als deze mensen zo hard aan het soppen zijn over Star Wars, dan moet er toch iets magisch inzitten wat ik heb gemist?

Ik ben ongehinderd door nostalgie de franchise ingestapt. Ik heb helemaal niets meegekregen van hypes en schandalen tussendoor. Ik heb ook geen emotionele investering in deze hele franchise. Ik heb niet meegedaan aan de hype, maar hoopte stiekem dat ik als ik het een echte kans zou geven zou kunnen ontdekken waar de magie zit. Maar in alle eerlijkheid kan ik niet ontdekken wat er nou zo fantastisch aan Star Wars is. Mocht er iemand zijn die me kan vertellen wat ik over het hoofd heb gezien, waar ik op moet letten om er echt van te kunnen genieten; ik hoor het graag.

Ik begrijp dat de OT in de zeitgeist bestaat als meesterwerk. Dat ontken ik niet. Het heeft zeker een plaats en zeker waarde als product van haar tijd. Maar "zo goed" zijn die films kwalitatief niet. Alles is maar meh. Zelfs de worldbuilding valt onwijs tegen, rekening houdende met hoeveel beter het ingevuld had kunnen zijn.

De Prequels zijn ook maar so-so. Zoveel slechter vond ik ze niet, alhoewel de CG in ik denk de tweede serieus C-tier garbage is. Qua karakterontwikkeling zelfs veel beter dan OT en dan nog maar net met de hakken over de sloot een voldoende. Verhaal-wise en plot-wise, pfff. Zoveel shitty dingen.

De Sequels hebben ook hun eigen tekortkomingen, maar overall zijn ze qua niveau redelijk vergelijkbaar met de rest. Ik weet niet precies wat de inhoudelijke kritiek is op de Prequels en Sequels. Maar als de conclusie is "De Prequels en Sequels zijn matige actiefilms" dan durf ik te opperen dat dat exact in de lijn der verwachtingen ligt op basis van de OT.

Volgende week ga ik naar het laatste deel.
    Ik verwacht meer van hetzelfde.
    Je zegt dat je al heel veel fragmenten hebt meegekregen zonder dat je de film gezien hebt, om vervolgens "ongehinderd" van enig vooroordeel de films te hebben bekeken.

Dat is dus eigenlijk gewoon niet zo, de belangrijkste plot twists wist je waarschijnlijk al. En ik heb geen idee hoe oud je bent, maar als je tot je huidige leeftijd nooit een Star Wars film af hebt kunnen kijken, of hebt gezien, kan kan ik je vertellen dat je interesse niet binnen Star Wars ligt. Het kan zeker nog klikken op latere leeftijd, maar dan zul je hoe dan ook niet met dezelfde ogen kijken naar de OT.

Ik weet nog hoe ik op de bank zat als ongeveer 10 jarige (VHS band, zo oud ben ik niet) en dat ik compleet ongehinderd het verhaal in ging. Ik had nog nooit zoiets gezien, de Effecten, Lightsabers en Darth Vader etc. En dat je dan in de 2e film bijna van de bank afvalt wanneer je hoort "No, I am your Father". Of dat het in ene klikt bij "There's another".

Die ervaring ga je niet meer hebben, daarvoor zijn er al teveel "Luke, I am your father" referenties of grappen over Leia en Luke's incest.

Als 10 jarige doet dat heel veel, zoveel dat ik een aantal jaar later nog steeds vol van Star Wars was en ik met mijn vader naar de Prequel Trilogie ben geweest. Alle films werden keurig in de bioscoop bekeken en van genoten, de CGI destijds was niks mis mee en viel mij niet op. Aangevuld door The Clone Wars werd de prequel trilogie alleen maar beter. En doordat er in al die karakters zoveel opgebouwde persoonlijke emotie zit (Star Wars is ondertussen dus 3/4 van mijn leven een ding) is iedere referentie binnen de Sequel trilogie alleen maar genieten. Dat er daardoor nog een aantal nieuwe karakters en lore bijkomt is alleen maar meegenomen. Hoe vet was het openingsshot van TFA waarbij Kylo Ren in ene een blaster shot mid fire force-freezed? Dat had ik ook nooit kunnen verwachten, of zijn light saber. Ik geniet er gewoon weer van als een 10 jarig kereltje, en daar is niks soppig/nerderig of verkeerds aan. En het is jammer dat je dat soort negatieve woorden gebruikt om mensen die Star Wars fan zijn aan te duiden.

Prima dat je het zelf niet begrijpt en dat is goed, maar laat de mensen met een andere mening gewoon hun eigen ding doen.

Ik vind zelf dat hier (in het algemeen) overmate negatief gereageerd wordt Star Wars, en bemoei me er daardoor weinig mee. Maar vrijwel al mijn SW gerelateerde vrienden waren meer dan tevreden over TRoS. Misschien omdat ik juist de immer positieve kant bekijk en daardoor ook kanalen/podcasts die ik volg erop heb afgestemd (Jedi Council, Forcecenter, Star Wars Explained, Star Wars Theory, Full of Sith). Betekend niet dat ik met bepaalde keuzes binnen de films het even eens ben, of dat alles perfect is. Maar er is genoeg perfect voor mij om hetgeen wat dat niet is weg te strepen. In mijn dagelijkse leven luister ik vrijwel iedere dag naar iets over Star Wars, ik praat erover met vrienden, of ik krijg een nieuwe collectable binnen. Daar zit veel emotie in, en het meeste negatieve wat ik hoor negeer ik gewoon, maar me er teveel in mengen doe ik liever ook niet. Een fandom is niet iets om een welles/nietes verhaal over te houden, discussiëren kan prima, maar daar heb ik gewoon geen tijd/zin in als ik merk dat het voor mij toch niks toevoegt of verbeterd, iemand anders overtuigen om iets goed te vinden is hetzelfde als tegen iemand die geen vis lust zeggen, "ja maar het is wel lekker want ik vind het lekker."

En nogmaals het scheelt echt of je als 10 jarige (of jonger zelfs gok ik) er mee opgegroeid bent. Als je nu A New Hope kijkt en je ziet het light saber gevecht tussen Obi en Vader (en vergelijkt met huidige actiefilms) is het traag en sloom en suf, maar in de gedachten van een 10 jarige Roy was het dit:

En hoe vet is het dan als je een aantal jaar later in RotS Obi vs Anakin ziet

Mentioned
    121 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Maar zijn de prequels en sequels nou echt een volle klasse slechter dan het origineel?
    Mijn top 3:
    Empire Strikes Back
    Revenge of the Sith
    The Force Awakens

In zijn geheel staat de OT in die lijst hoger maar het is daarna moeilijk kiezen tussen meer Luke/Han/Leia of Anakin/Obi/Padme. Bij het kijken naar de prequels zit daar voor mij nu teveel liefde in vanuit The Clone Wars om daar een correct oordeel over te geven. Als films zijn de Sequels misschien beter, maar er zit zoveel Lore in de Prequels.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1301 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny

Vrijwel exact wat je hierboven beschrijft geldt ook voor mij. Fijn, scheelt me een hoop schrijf- en denkwerk.

En dat gevoel kon ik heerlijk kwijt in alle speelgoedjes (Starcom was in mijn fantasie gewoon Starwars bijvoorbeeld) en vooral games. In een X-Wing stappen na de les in een shuttle, de eerste keer met een Y-Wing in formatie vliegen, een B-Wing besturen of het summum: de shieldbollen van een Stardestroyer knallen! Dat gevoel is ook Star Wars voor mij.

Mandalorian vandaag afgekeken trouwens. Leuk, vooral omdat het een beetje terugbrengt van dat gevoel van vroeger. Maar er is ook wel een heeeele hoop op aan te merken. Het end zelf vond ik zwak. Het oh zo belangrijke detail aan het eind moest ik opzoeken, wat me de realisatie opleverde dat ik al wist wat ik zag maar dacht dat er meer achter moest zitten. Moff zelf vond ik ook niet zo sterk als antagonist. Geen fan van de acteur ook.
    Last edited by Like-a-Bunny; 29th December 2019 at 21:33.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    176 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Je zegt dat je al heel veel fragmenten hebt meegekregen zonder dat je de film gezien hebt, om vervolgens "ongehinderd" van enig vooroordeel de films te hebben bekeken.

Dat is dus eigenlijk gewoon niet zo, de belangrijkste plot twists wist je waarschijnlijk al.
    Nou nee, dat zeg ik helemaal niet.

Ik zeg dat ik ongehinderd ben door nostalgie. Dat is totaal wat anders .

En ik heb geen idee hoe oud je bent, maar als je tot je huidige leeftijd nooit een Star Wars film af hebt kunnen kijken, of hebt gezien, kan kan ik je vertellen dat je interesse niet binnen Star Wars ligt. Het kan zeker nog klikken op latere leeftijd, maar dan zul je hoe dan ook niet met dezelfde ogen kijken naar de OT.
    Ben gewoon een mid-dertiger(of is het eind? fuck), in ieder geval niet van dezelfde lichting als de dinosaurussen hierboven . En een gigantische sci-fi liefhebber maar vind fantasy dan weer niks. Star Wars voelt meer als space-fantasy. En inderdaad nooit die klik met Star Wars gehad en na het zien van 8+1 films nog steeds niet. Misschien met The Mandalorian weer wel! Zo niet, dan niet. Dat is niet erg, als het niet klikt dan klikt het niet. Maar als ik iets heb gemist, dan zou ik het een beetje zonde vinden. Het is toch wel echt een monument en het is een beetje jammer dat ik dat heb gemist.

En ik erken ook dat ik die 'jeugd'-ervaring niet heb. Maar als blijkbaar een groot deel van de waardering afhankelijk is van die ervaring, dan is er toch geen probleem om dat te erkennen? Er is niets mis met dingen die bestaan in haar eigen tijd. Dat kan je toch best accepteren, zonder dat het jouw plezier in Star Wars meteen hoeft te vergallen?

Ik weet nog hoe ik op de bank zat als ongeveer 10 jarige (VHS band, zo oud ben ik niet) en dat ik compleet ongehinderd het verhaal in ging. Ik had nog nooit zoiets gezien, de Effecten, Lightsabers en Darth Vader etc. En dat je dan in de 2e film bijna van de bank afvalt wanneer je hoort "No, I am your Father". Of dat het in ene klikt bij "There's another".

Die ervaring ga je niet meer hebben, daarvoor zijn er al teveel "Luke, I am your father" referenties of grappen over Leia en Luke's incest.

Als 10 jarige doet dat heel veel, zoveel dat ik een aantal jaar later nog steeds vol van Star Wars was en ik met mijn vader naar de Prequel Trilogie ben geweest. Alle films werden keurig in de bioscoop bekeken en van genoten, de CGI destijds was niks mis mee en viel mij niet op. Aangevuld door The Clone Wars werd de prequel trilogie alleen maar beter. En doordat er in al die karakters zoveel opgebouwde persoonlijke emotie zit (Star Wars is ondertussen dus 3/4 van mijn leven een ding) is iedere referentie binnen de Sequel trilogie alleen maar genieten. Dat er daardoor nog een aantal nieuwe karakters en lore bijkomt is alleen maar meegenomen. Hoe vet was het openingsshot van TFA waarbij Kylo Ren in ene een blaster shot mid fire force-freezed? Dat had ik ook nooit kunnen verwachten, of zijn light saber. Ik geniet er gewoon weer van als een 10 jarig kereltje, en daar is niks soppig/nerderig of verkeerds aan.

En het is jammer dat je dat soort negatieve woorden gebruikt om mensen die Star Wars fan zijn aan te duiden.

Prima dat je het zelf niet begrijpt en dat is goed, maar laat de mensen met een andere mening gewoon hun eigen ding doen.
    En hier ben je me dan kwijt. Volgens mij verwar je mij met iemand anders. Welke negatieve woorden spreek ik over Star Wars fans? Of bedoel je soppen? Of nerderig? Niets mis met een beetje soppen en ik ben zelf ook een gigantische nerd dus dat is allemaal prima wat mij betreft .

Ieder zijn ding, maar dan heb ik met mijn 'andere' mening dan ook gewoon bestaansrecht lijkt me. Ik vind het persoonlijk prima om de films maar matig te vinden en ook prima als mensen er van kunnen genieten. Maar de geluiden in mijn omgeving claimen telkens dat de prequels/sequels ten opzichte van OT, zo slecht zijn. En alsof ze van een totaal andere klasse zijn. Ik heb het altijd maar voor waar aangenomen, maar nu ik ze zelf allemaal heb gezien snap ik niet echt waar dat vandaan komt. Elke film/trilogie heeft positieve en negatieve elementen.

Maar als ik zo de reacties hier terugzie dan heb ik denk ik onderschat hoeveel Star Wars fans alles hebben beleefd, terwijl ik ze slechts heb bekeken. Ik dacht dat mijn matties wat aan de extremere kant zaten, maar ik heb de fanbase en waarschijnlijk ook het tijdbestek gewoon keihard onderschat. Dat is me nu wel duidelijk in ieder geval.

Ik vind zelf dat hier (in het algemeen) overmate negatief gereageerd wordt Star Wars, en bemoei me er daardoor weinig mee. Maar vrijwel al mijn SW gerelateerde vrienden waren meer dan tevreden over TRoS. Misschien omdat ik juist de immer positieve kant bekijk en daardoor ook kanalen/podcasts die ik volg erop heb afgestemd (Jedi Council, Forcecenter, Star Wars Explained, Star Wars Theory, Full of Sith). Betekend niet dat ik met bepaalde keuzes binnen de films het even eens ben, of dat alles perfect is. Maar er is genoeg perfect voor mij om hetgeen wat dat niet is weg te strepen. In mijn dagelijkse leven luister ik vrijwel iedere dag naar iets over Star Wars, ik praat erover met vrienden, of ik krijg een nieuwe collectable binnen. Daar zit veel emotie in, en het meeste negatieve wat ik hoor negeer ik gewoon, maar me er teveel in mengen doe ik liever ook niet. Een fandom is niet iets om een welles/nietes verhaal over te houden, discussiëren kan prima, maar daar heb ik gewoon geen tijd/zin in als ik merk dat het voor mij toch niks toevoegt of verbeterd, iemand anders overtuigen om iets goed te vinden is hetzelfde als tegen iemand die geen vis lust zeggen, "ja maar het is wel lekker want ik vind het lekker."

En nogmaals het scheelt echt of je als 10 jarige (of jonger zelfs gok ik) er mee opgegroeid bent. Als je nu A New Hope kijkt en je ziet het light saber gevecht tussen Obi en Vader (en vergelijkt met huidige actiefilms) is het traag en sloom en suf, maar in de gedachten van een 10 jarige Roy was het dit:

En hoe vet is het dan als je een aantal jaar later in RotS Obi vs Anakin ziet

Mijn top 3:
    Empire Strikes Back
    Revenge of the Sith
    The Force Awakens

In zijn geheel staat de OT in die lijst hoger maar het is daarna moeilijk kiezen tussen meer Luke/Han/Leia of Anakin/Obi/Padme. Bij het kijken naar de prequels zit daar voor mij nu teveel liefde in vanuit The Clone Wars om daar een correct oordeel over te geven. Als films zijn de Sequels misschien beter, maar er zit zoveel Lore in de Prequels.
    Juist, en precies daarom snap ik ook de kritiek op de Prequels/Sequels tegenover Original niet helemaal.

Maar als je als fan een heel wereldbeeld hebt opgebouwd over een periode van letterlijk driekwart van je hele leven, dan kan ik me voorstellen dat er wat dingen rauw op je dak vallen. Dan is het ook logisch om alles door een bril te zien.
    Last edited by Kudeta; 29th December 2019 at 20:42.

Administrator Rappa's Avatar
    Mentioned
    923 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Rappa1985 PSN ID: Rappa1985 Steam ID: Rappa1985
    Ik moest even aan de pacing wennen maar voor de rest heb ik mij prima vermaakt met TROS. Wel jammer dat deze film TLJ meer zag als een probleem dan een toevoeging, vond TLJ denk ik de beste van de laatste drie namelijk.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Indie kneus Baukereg's Avatar
    Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198014917105
    Gisteren naar de bios gegaan zonder enige verwachting. De film is een constante stroom van dubieuze plottwisten en fan service. Rose die ineens iets anders te doen heeft, Luke die ineens alles anders ziet, het lot van Kylo Ren (a.k.a. "captain Dork Face"). En toch heb ik me er prima mee vermaakt. Niet te veel over nadenken, dat doe ik immers ook niet wanneer ik een zakje M&M's in de bios koopt voor bloody 5 euro. Ignorance is bliss, and so is Starwars.

Als ik de reeks sinds Disney zou moeten raten:
    1) Rogue One
    2) Solo
    3) Rise of Skywalker

Vanavond de beamer weer aanslingeren voor de laatste Mandalorian-aflevering.

SNAFU? Masemium's Avatar
    Mentioned
    89 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Baukereg View Post
    een zakje M&M's in de bios koopt voor bloody 5 euro.
    Haha, bijna net zo erg toen ik daar een keer zo'n plastic zakje voor de lol helemaal vulde met drop: €10. Dan durf ik ook geen "Oh, laat maar zitten dan." te zeggen ook :')

Achja ik heb er 2 dagen van genoten ... of was het diezelfde dag nog op, weet niet meer
    Your mileage may vary.

Mentioned
    769 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Baukereg View Post
    Gisteren naar de bios gegaan zonder enige verwachting. De film is een constante stroom van dubieuze plottwisten en fan service. Rose die ineens iets anders te doen heeft, Luke die ineens alles anders ziet, het lot van Kylo Ren (a.k.a. "captain Dork Face"). En toch heb ik me er prima mee vermaakt. Niet te veel over nadenken, dat doe ik immers ook niet wanneer ik een zakje M&M's in de bios koopt voor bloody 5 euro. Ignorance is bliss, and so is Starwars.

Als ik de reeks sinds Disney zou moeten raten:
    1) Rogue One
    2) Solo
    3) Rise of Skywalker

Vanavond de beamer weer aanslingeren voor de laatste Mandalorian-aflevering.
    Misschien toch nog eens een kans geven, ik voelde helemaal niks bij die film, maar ik voelde ook weer niet de walging van Rise, volgens mij zaten er wel een paar toffe scènes in.

Enjoy de laatste Mandalorian, voor mij een enorm positieve verassing, en een klein beetje een pleister op de wond voor Rise.
    Ik kan niet wachten

Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

@RPGer Solo is ook niet bijzonder, maar dat is Starwars nu eenmaal sinds Disney. Ik merk dat de groter opgezette space opera's mee minder boeien en liever een low level avonturenfilm zie. Daarom dig ik Solo en de Mandalorian.

Wat heb je? ScreamGT's Avatar
    Mentioned
    98 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: ScreamGTNL PSN ID: ChrissInkyCross
    Vorig weekend The Mandalorian gebinged! Moet zeggen dat het allemaal lekker wegkeek, afleveringen waren niet te lang of te kort... prima!
    One tequila, two tequila, three tequila, floor. - George Carlin

Xenia Onatopp
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hmm, nu ik alle prequels gezien heb (zowel 2 als 3 had ik kennelijk nog nooit gezien) en dat in combinatie met The Mandalorian begin ik de franchise (ook lore wise) toch wel een beetje te voelen Er is zeer veel op aan te merken maar ik moet toch bekennen dat ik mij er wel mee vermaakt heb. Niet per se door enkel die films maar eigenlijk het hele IP, de franchise, het universum... Natuurlijk kende ik al de grote lijnen van het verhaal, vooral door de grotere, culturele impact van de franchise, maar het was toch wel leuk om er wat meer over te ontdekken.

En ik moet ook bekennen dat ik de prequels (vooral 3) eigenlijk leuker vond dan de recente films. Er zit een bepaalde fun factor in die ik bij de nieuwe trilogie een beetje mis. Dat gevecht met Darth Maul is nog steeds beter dan ieder gevecht uit de nieuwe films.

Dus laat die serie met Obi-Wan maar komen. En een nieuwe saga waar men zich niet meer aan de oude films (en die ingeslagen lijn qua verhaal) hoeft te houden zou de franchise ook wel goed doen mits ze dan ook afstappen van alle quota, zich niet laten leiden door corporate en JJ lekker iets anders gaat doen.

En ik zit er aan te denken om binnenkort eens wat boekskes aan te schaffen, die bijv. wat meer ingaan op de lore, voorgeschiedenis, de verschillende Sith Lords en etc. Is dat ook een mijnenveld zoals de films of kan ik daar niet echt de mist mee ingaan?

Mentioned
    121 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

En ik zit er aan te denken om binnenkort eens wat boekskes aan te schaffen, die bijv. wat meer ingaan op de lore, voorgeschiedenis, de verschillende Sith Lords en etc. Is dat ook een mijnenveld zoals de films of kan ik daar niet echt de mist mee ingaan?
    Ik zou sowieso de del rey cannon lijn volgen. Anders is er echt veeeel te veel.

Starten met Lords of the Sith, leest lekker snel weg en geeft de interne strijd/verhouding tussen Vader en Palpatine mooi weer

ps, klaar met de prequels, dus nu over naar Rogue One, of heb je die al gezien?

No pictures please!
    Mentioned
    266 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Vroeg me oprecht af of je hem al gezien had, ging eigenlijk uit van niet, vandaar mijn opmerking: reserveer maar vast twee pagina's voor de (terechte) LS rant. En lesbische zoen en negroïde imperial officer heb ik je ook nog niet over gehoord!
    Misschien verbaast je dit, RPGer, maar ik ben op een punt aanbeland dat ik er hoofdschuddend mijn schouders bij ophaal (zolang ik de film niet hoef te zien): het is blijkbaar sinds Solo ook canon dat Lando robots neukte, en dat was een scène waar ik gewoonweg ongemakkelijk van werd. Waarom is (los van etniciteit en sexe) 'geaardheid' en 'seksualiteit' zo'n issue voor deze mensen? Is de omvang van de 'heroïek' van Luke Skywalker/Kenobi/Anakin/Padme/ Jar Jar Binks afhankelijk of ze op hetzelfde geslacht vallen of niet, en wat hun voorkeursstandje in de slaapkamer is? En waarom geloven deze mensen nog in die voor-oorlogs theorieën die inmiddels ontkracht zijn dat een publiek iets ziet en er zogenaamd automatisch kennis van neemt en/of positiever tegenover gaat staan? Want de mensen die dit toejuichen, vonden ook dat ik Joker niet zou moeten zien omdat mijn maatschappelijk-sociale groep het volgens hen direct na een bioscoopbezoek na zou gaan doen.

Liever gaan ze zich meer richten op de elementen van een goed verhaal. Zo niet, hun keuze; maar ga niet lopen piepen dat ik een hater ben als ik niet naar die films kom kijken en mijn bioscooptoelage uitgeef aan een leuke film die goed in elkaar steekt.

Over TLJ blijf ik het enorm sterk oneens met je. De film werd niet voor niks goed ontvangen door critici. Well acted, well directed en het wist me volledig te verassen. Ik zat te kraaien van plezier toen Snoke doodging, die had ik niet zien aankomen! En dat voor een hardcore 40+ SW fan, chapeau. Ook Luke en zijn arc, helemaal prima, doe maar eens wat anders dan wat iedereen verwacht. En nee ik had Han ook niet voor de familyman genomen, lijkt me vooral een afwezige vader type. Bij een tweede kijkbeurt vielen me de plotholes in de space chase wel op, dat was niet zo best, maar overall is het mijn favo SW film na de OT.
    Agree to disagree dan maar? Ik heb de dagen na bovenstaande opmerking in alle eerlijkheid gezocht naar inhaakpunten op waarom je de film betitelt als 'well directed and acted', maar ik zie het niet. Desalniettemin ben ik blij met je reactie: dat je plezier hebt gehad van de onverwachtheid na 7 films lightsaberduels en de Jedi als centraal middelpunt, dan kan ik me enige vorstelling maken waarom jij (en anderen) TLJ omschrijven als een positieve ervaring. Maar aangezien die plottwists (voor mij) het verhaal een onlogische kant opduwden die resulteerde in een smeulende hoop chaos van 'subverted expectations' zie ik het toch als de film die de Rey trilogie de nek heeft omgedraaid. Mede omdat de afgekapte verhaallijnen Abrahams' werk op Episode IX onmogelijk hebben gemaakt, en blijkbaar valt dat aan die film te zien.

Rogue 1 vond ik wat dat betreft een geslaagder wegbreken van de traditionele SW films (al vond ik die ook matigjes).

Waar ik het wel over eens ben is mismanagement, dat Kathleen Kennedy mens staat me ook niet aan. Men had OF een nostalgie trilogie moeten doen met JJ, OF een compleet nieuw iets met sterke plottwists a la Ryan Johnson (sterke voorkeur tweede) door dat te mixen hebben ze een kolossale vergissing begaan. Maar JJ heeft het voor mij volledig verkloot in het derde deel, hij had er echt nog prima wat van kunnen maken, maar hij heeft op alle fronten gefaald. "Bad Fanfiction" zo noemde Angry Joe het, dat vond ik een goeie.
    Tja, wat verwacht je als je een psychopaat het middenstuk laat regisseren die zijn opvolger dwingt om het slotverhaal van een trilogie weer vanaf 0 te moeten beginnen? Ik denk dat Johnson gewoon een gewaagde zet heeft gedaan om zijn eigen trilogie te krijgen: laten zien dat hij het volledig anders durft te doen, maar wel ten koste van de huidige trilogie, onder een nieuw regime dat zich nog aan de fans moest bewijzen. Boontje komt wat dat betreft om zijn loontje, maar dat dit falen het doodvonnis van Kennedy als Lucasarts Exec Producer staat voor mij wel vast.

Fakkel gaat waarschijnlijk over naar Filoni of Favreau (van the Mandalorian), en hoewel ik die serie ook magertjes vind, het belooft in ieder geval meer voor de toekomst van Star Wars dan regime Kennedy.

Quote Originally Posted by DjDark View Post
    Moest die vreemde opmerking door Lando nou echt aan het einde gemaakt worden? WTF, dan gaan we op zoek naar jouw verleden. Hier zit echt VEEL TE VEEL Disney invloed in en politiek correct gezever.
    Ben ik toch wel benieuwd: wat zei hij dan?

Quote Originally Posted by Paralize View Post
    Jammer van het (bijna) einde. Had het mooier gevonden als Rey dood zou blijven en juist ben dan de uiteindelijke balans zou zijn, alleen zou men dan klagen over de gelijkschakeling met Darth Vader, maar gewoon voor 't verhaal had ik 't leuker gevonden als Rey dood zou zijn. Nu noemt ze zich skywalker? Dafuq?
    Probleem waar een hoop mensen zich over beklagen: er zijn geen 'stakes' in Disney Star Wars.

Hetzelfde punt werd als aangekaard bij TLJ met Fynn: als hij zichzelf opofferde om dat kannon op te blazen had hij een prachtige story arc gehad en had het personage nog enig gewicht gehad. Natuurlijk gebeurde dat niet omdat Rose (onder EXTREEM onlogische omstandigheden) hem wegbeukte voor een kussiekus en een spreuk die alle Star Wars wine-moms nu op hun Facebook-page hebben staan. Zelfde met Rey: ze kunnen hun dapper vrouwelijk icoon toch niet het onderspit laten delven na al dat harde w...ik bedoel, niets doen en alles krijgen?

Ze heeft the Falcon, de sterkste Force Powers, is álle Jedi in een, heeft twee lightsabres, Luke's bachelor pad, zijn fameuze zonsondergang uit Episode IV, en nu ook zijn naam en nalatenschap. En Palpatine? Die lacht zich rot: uiteindelijk heeft zijn lijn de triomf over de Skywalker-lijn.

Dat ze nota bene Rey, het meest overpowerde en tegelijkertijd meest INHOUDSLOZE Star Wars personage dit allemaal krijgt toegewezen uit de erfenis van het verhaal dat George Lucas de afgelopen 40 jaar heeft opgebouwd, is een belediging op zich!

En ik moet ook bekennen dat ik de prequels (vooral 3) eigenlijk leuker vond dan de recente films. Er zit een bepaalde fun factor in die ik bij de nieuwe trilogie een beetje mis. Dat gevecht met Darth Maul is nog steeds beter dan ieder gevecht uit de nieuwe films.
    Goed gezegd, en leuk dat je van de films genoten hebt. Na Empire Strikes Back vind ik Revenge of the Sith waarschijnlijk de leukste en beste paard van stal. Ik hoor dat het boek gebaseerd op de film zelfs beter is (doordat je meer inzicht krijgt in de gedachten en interne strijd van Anakin), dus als ik mijn huidige boek ('Darth Plagues') uit heb ga ik die maar 's lezen,.

Ik heb gisteravond trouwens weer een aantal afleveringen uit the Clone Wars Season 3 gezien, jongens. Die planeet waar die Ultimate Force user met zijn Lightside dochter en Darkside zoon woont is nou een uitmuntend voorbeeld van hoe je de 'lore' van een serie kunt verrijken in samenhang met de bestaande lore. De zoon van die Darkside zoon was volgens overlevering overigens aanvankelijk de beoogde badguy in episode IX, maar dat idee is geschrapt omdat dat personage niet genoeg draagvlak zou hebben onder de doelgroep.

Jammer...
    Last edited by Lord Serafin; 31st December 2019 at 23:25.
    "If you have so little will, then you are of no use to me, Klatooinian."
    -- Darth Plagues the Wise

Producer DjDark's Avatar
    Mentioned
    58 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Hij zei Dan gaan we nu op zoek naar jouw verleden en hij lachte daar heel sneaky bij .

Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gisteravond de Mandalorian uitgekeken. Mijn vriendengroep is erg verdeeld, maar ik word er blij van! Door het lagere budget (tov de films) heeft het veel meer het sfeertje van de originele trilogie. Sommige dingen die gebeuren zijn wel wat random, en de muziek mist de epicness van de films. Laat het volgende seizoen maar komen!