User Tag List

Results 1 to 21 of 21

Thread: De muziek in games: Storend of niet?

Member pessie83's Avatar
    Mentioned
    46 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

De muziek in games: Storend of niet?

Ik weet het niet zeker of ik deze topic al eens eerder heb gemaakt, maar het gaat over muziek in games. En daarmee bedoel ik puur de soundtrack van een game. Is het storend tijdens het gamen of geeft het wat extra sfeer aan de game genre of aan de game zelf?

Variation on a Dream LtPsycho's Avatar
    Mentioned
    467 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LtPsychoNL PSN ID: LtPsycho Steam ID: Renquin
    Hier is wat mij betreft geen ja of nee op te zeggen.
    Als ik op een console game, dan staat de ingame muziek eigenlijk altijd aan (tenzij ik het echt niet te harden vind/de stijl me niet ligt), maar als ik op de pc game, dan zet ik de muziek nagenoeg altijd uit, omdat ik dan wel iets via Spotify ofzo opzet.

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    827 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    Soundtracks maken of breken games.

Tony hawk Proskater 2 bijvoorbeeld. zonder die soundtrack is de game goed, maar die soundtrack maakt het legendarisch
    "As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy

Foxy gamer Baukereg's Avatar
    Mentioned
    313 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198014917105
    Hangt een beetje van de OST af. Bestaat die uit een paar liedjes die steeds op repeat staan en me na een tijdje gaan vervelen of irriteren, dan zet ik het uit en zet ik zelf wel iets op. Zo zet ik bij Factorio altijd een ambient playlist op de achtergrond aan. Maar er zijn ook games waarbij de muziek heel bepalend is voor de sfeer, zoals in Hollow Knight, dan is het heiligschennis om die uit te zetten.

Senior Member Zebby's Avatar
    Mentioned
    233 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Op mobiel zet ik het standaard uit, maar ik kan me zo snel niet herinneren dat ik ooit last heb gehad van een soundtrack in een pc game, terwijl ik wel al vaak heb gehad dat het de "wow" momenten des te epischer maakt. Ori and the Blind Forest, Ludwig in Bloodborne, Dark Souls cinder natuurlijk... En games als een Life is Strange hangen er ook erg aan. Doom 2016 en Doom Eternal.

Nu ik er over na denk, harde nee, al zit er wel een niveau verschil in de toepassing.

Choose Wisely The_wildcard's Avatar
    Mentioned
    144 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: PsyKu Steam ID: STEAM_0:0:5264387
    Meestal wel aan, gebruik het juist als een barriere voor luidruchtige andere geluiden van buiten de kamer af zeg maar( Buren, Verkeer e.d. )
    te blokkeren.

In principe is het uiteindelijk gewoon white noise voor me.
    Maar luister wel naar liedjes zoals Radio ala Tony Hawk/GTA dat negeer ik dan weer niet niet

Weet wel dat een maar maten van mij wel al die onzin uit zetten.
    Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan

Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 2700x, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, RTX 3080 Ti Vision, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1382 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Sowieso is geen soundtrack hebben in de meeste gevallen ook te stil (op die enkele game na die dat juist nodig heeft). Het gaat er gewoon om dat het past. Ik vind Snowrunners bijvoorbeeld echt prachtig, van die haast-ambiant achtige slide guitar riffjes af en toe. En je ziet ook dat moeite doen leent: de composer voor de Celeste soundtrack is nauw bij het dev team betrokken en je ziet gewoon dat de soundtrack zo verworven is met die game.

En zoals Tonne zegt, THPS2 had never zo huge geweest zonder de music licensing.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    827 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Liquidje View Post
    Sowieso is geen soundtrack hebben in de meeste gevallen ook te stil (op die enkele game na die dat juist nodig heeft). Het gaat er gewoon om dat het past. Ik vind Snowrunners bijvoorbeeld echt prachtig, van die haast-ambiant achtige slide guitar riffjes af en toe. En je ziet ook dat moeite doen leent: de composer voor de Celeste soundtrack is nauw bij het dev team betrokken en je ziet gewoon dat de soundtrack zo verworven is met die game.

En zoals Tonne zegt, THPS2 had never zo huge geweest zonder de music licensing.
    *Belly Boop*
    - Frank Murphy

No pictures please! Lord Serafin's Avatar
    Mentioned
    329 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik denk dat 60% van de muziektracks die ik dagelijks beluister uit videogames komt, dus hoe ik denk over een spel spelen met de soundtrack aan laat zich raden. Maar laat ik Pessie's vraag herformuleren: zijn er spellen waar je de muziek zo storend vindt dat je hem uit zet?

Ik heb een zus die die spellen als Zelda speelde met het geluid van de TV uit en Radio 538 aan, maar dat zou ik niet kunnen want de sfeer van het spel zelf gaat voor mij dan compleet overboord. Maar wat ik wel op den duur flauw ben zijn repetitieve spellen, die een soundtrackje hebben van 5 nummers, en die maar blijven herhalen. Ik denk aan Yu Gi-Oh waar je zoveel matches achter elkaar kunt spelen als je wilt, maar waar je op een gegeven moment gek wordt van de soundtrack die je telkens een van de 5 nummers voorschotelt. Het hoofdmenu en de deckbuilder hebben ieder een eigen track die maar door blijft gaan...iets wat je gezien de tijd die je er doorbrengt op den duur gaat merken. Yu Gi is een van de weinige spellen waar ik dikwijls het geluid gewoon compleet uit zet en met koptelefoon een podcast ga luisteren: bij een potje kaarten heb je geen geluid nodig.

Wat ik de laatst jaren wel vaak merk is dat ik me erg stoor aan bombastische muziek als ik in zo'n spel moet lezen, waardoor ik het moeilijk vinden me te concentreren. Het lezen van een tutorial tijdens een gevecht bijvoorbeeld, terwijl de beat je om de oren slaat. Dat is meestal een kwestie van het geluid gewoon even uitzetten, maar er is één spel waar het zo erg was dat ik het spel daarna niet meer serieus kon nemen: Final Fantasy: Dissidia NT op de PS4. Ik startte op en deed meteen de tutorial, en het spel trakteerde me tegelijkertijd op een selectie aan bekende FF-tracks die voor de Dissidia OST een overhaul hadden gekregen.

Eerder een overkill, want het was onaflatende herrie en deed gewoon pijn aan je oren. Alle muzieknummers zelfde formule: [original FF-track] + [Electric Guitar] + [Drumb & Base] = Dissidea music-track. Stel je het resultaat van Aerith's theme conform die formule eens voor... Ik heb de tutorial op een gegeven moment maar zonder geluid uitgespeeld omdat de Soundtrack de ervaring compleet domineerde, maar als je je spelers er op deze manier aan wilt (of MOET) herinneren dat ze een FF-titel spelen dan wed je op het verkeerde paard.

Dissidia daarna overigens nooit meer aangeraakt.
    "Unfortunately this is beyond your understanding..."
    -- Ulyaoth in Eternal Darkness

Mentioned
    467 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Oh ik heb trouwens 1 game die ik nooit afgemaakt heb, omdat de soundtrack niet uit kon en deze zooooo verschrikkelijk irritant is:
    Xenoblade Chronicles X op de WiiU.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1569 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Quote Originally Posted by LtPsycho View Post
    Oh ik heb trouwens 1 game die ik nooit afgemaakt heb, omdat de soundtrack niet uit kon en deze zooooo verschrikkelijk irritant is:
    Xenoblade Chronicles X op de WiiU.
    Tadaatadaaadaaadaaaaaa, BENGBENGBENGBENG!

Mentioned
    467 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post
    Tadaatadaaadaaadaaaaaa, BENGBENGBENGBENG!
    In die hoofdstad was het echt ooraids

Member pessie83's Avatar
    Mentioned
    46 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Muziek in games vind ik niet echt storend, maar het moet wel passen bij het thema van de game. Het zou bijvoorbeeld heel apart zijn als je bijvoorbeeld de game Blood - Fresh Supply speelt met discomuziek eronder, terwijl de game zich afspeelt in een horror-omgeving.

Mentioned
    329 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Rapmuziek in videogametrailers...?

[...] Irritant
    [...] Zeer irritant
    [...] Ronduit debiel

Mentioned
    1382 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Lord Serafin View Post

[...] Irritant
    [...] Zeer irritant
    [...] Ronduit debiel
    [...] Ik ben geen fan van rap

Zo moeilijk is het niet

Mentioned
    467 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

[...] Irritant
    [...] Zeer irritant
    [...] Ronduit debiel
    Ligt erg aan de game, best wat games gespeeld waarin goede old-school rap prima paste.

Zoals Liquid zegt, zeg gewoon dat je geen fan bent

Mentioned
    329 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ligt erg aan de game, best wat games gespeeld waarin goede old-school rap prima paste.

Zoals Liquid zegt, zeg gewoon dat je geen fan bent
    Wie zegt dat het exclusief over mij en mijn mening gaat? De enige keer in de afgelopen drie jaar dat ik iemand heb horen roepen 'Wat een heerlijke muziek heeft die trailer!' was de SW:Kenobi-trailer met Duel of the Fates op de achtergrond. Ik herinner me nog wel een aardige hoeveelheid posts van mensen die zich beklaagden over wie de muziek voor die trailers van tegenwoordig uitkiest, omdat het de lading totaal niet dekt. En volgens mij waren dat allemaal rap-songs...

Ik denk dus niet dat ik hier een vraag opwerp die geen draagvlak heeft op dit forum.

Mentioned
    1382 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Wie zegt dat het exclusief over mij en mijn mening gaat?
    Nou, als dit serieus een vraag was naar mensen hun mening dan had je misschien opties kunnen bieden waarin mensen konden aangeven van wel?

Om tegengeluid te bieden, ik hou ontzettend van rap en zie het graag in trailers, mits het past. D.w.z., nee, de Witcher 4 hoeft geen rap in zijn trailers, een skate/hood/gangster game. Cyberpunk had op gegeven moment trailers toch met hiphop? Ik weet dat @Tonne daar toen wel happy mee was, and so am I.

Maar als je een vraag serieus wilde stellen, vul het antwoord dan niet zo in

Mentioned
    467 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Wie zegt dat het exclusief over mij en mijn mening gaat? De enige keer in de afgelopen drie jaar dat ik iemand heb horen roepen 'Wat een heerlijke muziek heeft die trailer!' was de SW:Kenobi-trailer met Duel of the Fates op de achtergrond. Ik herinner me nog wel een aardige hoeveelheid posts van mensen die zich beklaagden over wie de muziek voor die trailers van tegenwoordig uitkiest, omdat het de lading totaal niet dekt. En volgens mij waren dat allemaal rap-songs...

Ik denk dus niet dat ik hier een vraag opwerp die geen draagvlak heeft op dit forum.
    Maar hier gaat het toch over muziek in games, niet films/series?
    Helemaal eens dat er qua trailer muziek wel het eea aangepast mag worden hoor, maar in gametrailers heb ik daar persoonlijk 0 problemen mee, bij films/series vaak wel wat meer.
    Hoeweel ook daarbij genoeg uitzonderingen zijn

Hoe dan ook, ik had je gedeeltelijk verkeerd geïnterpreteerd, mea culpa

Mentioned
    827 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Een slecht nummer is een slecht nummer.
    Dat nummer wat ze gebruikte voor Mortal Kombat 11 was verschrikkelijk.

Maar als je bij een Forza Horizon oid een Tribe Called Quest track eronder gooit ben ik blij ja.
    Run the Jewels hun No savepoint paste ook goed bij de feel van Cyberpunk

Een nummer moet passen bij de trailer die je laat zien. Daar heeft genre van muziek niets mij te maken imo.
    - Frank Murphy

Mentioned
    329 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Maar hier gaat het toch over muziek in games, niet films/series?
    Helemaal eens dat er qua trailer muziek wel het eea aangepast mag worden hoor, maar in gametrailers heb ik daar persoonlijk 0 problemen mee, bij films/series vaak wel wat meer.
    Hoeweel ook daarbij genoeg uitzonderingen zijn

Hoe dan ook, ik had je gedeeltelijk verkeerd geïnterpreteerd, mea culpa
    Ach, hou toch op. Pessie begon over muziek die past bij het materiaal, dus ik wierp een balletje op met de strekking 'Zoals Rap-muziek in die trailers?'. Dus niks aan de hand.

Ik weet vrij weinig van de rap-scène, en ik wil best geloven dat er goeie rap bestaat. Maar als ik de trailer van een WW2-shooter zie waarin een dik vrachtvliegtuig landt, of een fantasy-RPG waarin de personages in harnassen in slowmotion lopen, en in die context begint ineens een hippe brother met eind jaren '90 muziek te verkondigen 'Ik heb een grote lul [uhn!], ik ben een koning want ik heb een dikke gun [uhn!], ga tegen mij in en je zult smeken om genade [uhn!]' dan schud ik even goed met mijn hoofd. Ik kan er niks mee en ik zie het overal, dus rap komt op mij over als de joker die die trailers altijd kunnen inzetten als ze iedereen (en niemand) willen treffen via de muziek.

Nouja, en het gaat uiteindelijk om het eindproduct.

Quote Originally Posted by Tonne View Post
    Een nummer moet passen bij de trailer die je laat zien. Daar heeft genre van muziek niets mij te maken imo.
    Oh mee eens, hoor; natuurlijk past het bij sommige genres. Sommige niet, maar race-games (de sport, niet huidskleur ) hebben natuurlijk een moderne make-up, dus dan past moderne/populaire popmuziek daar ook bij.
    Last edited by Lord Serafin; 17th May 2022 at 12:22.