User Tag List

Page 5 of 5 FirstFirst ... 3 4 5
Results 161 to 196 of 196

Thread: [Multi] Starfield

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    839 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    Quote Originally Posted by RPGer View Post
    Gewoon dat cutter gebruiken van het begin. Naar enemies toe rennen en in het gezicht zappen, werkt prima.
    Werkt wel een stuk cutter.

"As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    919 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Cut the crap @Tonne
    Ik zal niet zeggen dat het historisch accuraat is , maar ik zal ook niet zeggen dat het niet historisch accuraat is.

Historian Overlord Das Tentakel's Avatar
    Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ...and if the cutter doesn't cut it, use a cutlass

@Ries : Maar effe serieus: de cutter werkt prima op bepaalde vijanden maar later kan dat wat lastiger worden. Op een gegeven moment mee gestopt. Voor ammo: kijk wat je gebruikt, koop dat ruim in en loot your enemies / kijk goed rond voor ammoboxes. Wanneer je een vijand tegenkomt met een hoger level, goede bescherming en een vervelend afstandswapen, er op af rennen en geef hem/haar er van langs met je kosmische klewang, eh, UC space marine cutlass

Vermoedelijk werkt dat niet zo goed met Terrormorphs

Wat betreft surveying, ik ben sinds kort dat wat systematischer aan het doen via de Constellation survey missies. Wat ik gisteren gedaan heb:

Planetary survey; dit geeft aan waar je resources kunt vinden, voor een maan gaf de scan duidelijk aan waar ik aluminium en waar Helium-3 kon vinden.
    Flora en fauna: bezoek verschillende ecozones en let op het verschil tussen een 'landzone' en een 'kustzone' (zie ook @Rappa 's tip).

Over het algemeen vind je de aanwezige resources vrij snel; veel dieren vormen bovendien kuddes en dan kan je snel doorscannen (protip: niet schieten want dan gaan ze je zergen of, als je ze aan flarden schiet rennen ze hard weg). Vind je een bepaalde resource niet binnen enkele minuten, moet je waarschijnlijk naar een andere regio met een ander terreintype of ecozone.

Gisteren heb ik dus een planeet bezocht waar ik de dieren en resources vrij snel vond (uurtje besteed aan rondzwerven en een procedurele space dungeon uitwonen, maar dat was mijn keuze, scannen was snel gedaan). Er bleef wel een planetaire eigenschap over, die vond ik nadat ik twee andere ecozones had bezocht. Ecozone #2 had ik al snel door dat daar niks was, Ecozone #3 kwam ik al gauw rare dingen tegen die mij op het juiste pad brachten.

En: let op je skills, je scanning kun je kennelijk verbeteren met de surveying skill.
    Last edited by Das Tentakel; 7th September 2023 at 15:57.
    'Der Sumpf hat immer recht'

Milieu onbewust Ries's Avatar
    Mentioned
    418 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Moet wel zeggen dat Bethesda écht expres sommige zaken gewoon kut maakt, zodat ze nog wat ruimte over laten voor de modders, dat kan toch niet anders

UI (die locked is op 30fps), performance, gun mods, inventory management, 100.000 QoL veranderen die je na 2 uur testen al doorhebt, echt bijzonder.

Van sommige core gameplay zaken vind ik ook dat het een achteruitgang is ten opzichte van Fallout 4. Het hele outpost bouwen is maar een fractie van wat het in Fallout 4, en daarna zit er zoveel micro-management troep in met inventory, cargo links, opslag containers, en maar weinig daadwerkelijk outpost.

Ook is het soms frustrerend dat je kogels niet door een ladder kunnen of tussen een steiger door kunnen. In Fallout 4 was het nog zo dat je companion niet gezien kon worden door de AI, op die manier was sneaken nog leuk. Nu teleporteert je companion soms al een kamer vooruit en zit je gelijk in de actie

Al met al nog steeds super positief, ik verwacht mijn nieuwe favoriete game, en een enorme omvang (wtf het aantal factions), maar het blijft merkwaardig dat de community in 1 week spelen al zoveel shit naar boven haalt wat heel makkelijk te fixen is...
    This post is subjective but tries to take the multicultural global society of various beliefs, sexual orientations and gender identities into consideration.

Mentioned
    839 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Outpost bouwen doe ik geen moeite voor. Net als FO4 verschrikkelijk. Echt de meest nutteloze feature die ze hebben toegevoegd sinds die Skyrim DLC.
    Compagnons ook allemaal in het schip blijven en vooral mij met rust laten terwijl ik mensen shank.
    - Frank Murphy

Variation on a Dream LtPsycho's Avatar
    Mentioned
    479 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LtPsychoNL PSN ID: LtPsycho Steam ID: Renquin
    Gister geprobeerd m'n eerste outpost te maken, maar holy shit met het standaard inventory management is dat echt niet te doen...
    Tijd om "fuck you achievements" te gaan zeggen en lekker die console command aanzetten...

Mentioned
    839 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by LtPsycho View Post
    Gister geprobeerd m'n eerste outpost te maken, maar holy shit met het standaard inventory management is dat echt niet te doen...
    Tijd om "fuck you achievements" te gaan zeggen en lekker die console command aanzetten...
    Leven is veelste kort om een gewichtslimiet te hebben in een bethesda game
    - Frank Murphy

aka PjotrStroganov Cloud's Avatar
    Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Pjotrstroganov PSN ID: Pjotrstroganov Steam ID: Pjotrstroganov
    Gisteren ook even met de outpost bezig geweest. Holy mother of god wat voor een ui is dit? En het voelt ook aan alsof je een game in een game aan het doen bent.

Verder vermaak ik me nog prima!
    De volgende post hier onder plaatsen aub.

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    919 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Quote Originally Posted by Cloud View Post
    Gisteren ook even met de outpost bezig geweest. Holy mother of god wat voor een ui is dit? En het voelt ook aan alsof je een game in een game aan het doen bent.

Verder vermaak ik me nog prima!
    Dat gevoel heb ik steeds bij starfield, neem space combat.
    Overigens heb ik hem effe links gelegd. Eerst maar eens BG3 afmaken.
    Ik zal niet zeggen dat het historisch accuraat is , maar ik zal ook niet zeggen dat het niet historisch accuraat is.

ヽ(。_°)ノ Faure's Avatar
    Mentioned
    106 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Nu ik ontdekt heb dat er bepaalde namen voice-enabled zijn heb ik mijn char even hernoemd. Captain Finn Fuckface at the helmet!
    Ik vermaak me prima. Voelt als Startrek.
    With great power comes great electricity bill.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1389 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Ik heb relatief kort gespeeld, maar ik moet even wat verwachtingen bijstellen. Ik vind vooral het fast-travellen en de flow als je tussen 2 stations reist echt een beetje jammerlijk, en vooral ook immersie breken. Ga naar je ship die geland is ergens -> teleport in de cockpit -> teleport naar space -> fasttravel naar een andere planeet -> fasttravel naar de station -> teleport naar buiten. Het is het allemaal net niet voor mij.

Maar het is ook een verwachtings-ding hoor. Ik had (totaal onterecht) gehoopt op iets met een iets meer Elite Dangerous vibe, helemaal vergeten dat Bethesda niet zo'n focus heeft op je het gevoel te geven dat jij werkelijk "er bent". Hopelijk dit weekend wat meer tijd om te spelen.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Liquidje View Post
    Ik heb relatief kort gespeeld, maar ik moet even wat verwachtingen bijstellen. Ik vind vooral het fast-travellen en de flow als je tussen 2 stations reist echt een beetje jammerlijk, en vooral ook immersie breken. Ga naar je ship die geland is ergens -> teleport in de cockpit -> teleport naar space -> fasttravel naar een andere planeet -> fasttravel naar de station -> teleport naar buiten. Het is het allemaal net niet voor mij.

Maar het is ook een verwachtings-ding hoor. Ik had (totaal onterecht) gehoopt op iets met een iets meer Elite Dangerous vibe, helemaal vergeten dat Bethesda niet zo'n focus heeft op je het gevoel te geven dat jij werkelijk "er bent". Hopelijk dit weekend wat meer tijd om te spelen.
    Ik gebruik zelf fast travel zo beperkt mogelijk. Dus in het schip opstaan in de cockpit, lopen naar uitgang, naar buiten, rondlopen etc. Opstijgen/landen ook.

Op zich vind ik het ruimtereizen okay gedaan, in de zin dat reizen tussen zonnestelsels en binnen een zonnestelsel ook met zeer hoge snelheden niet (ook met sterke tijdcompressie) geloofwaardig kan worden 'gespeeld', uitgaande van het feit dat Starfield (deels) voor een quasi-realistische vibe gaat. Ik vermoed wel dat oorspronkelijk conceptueel meer was voorzien, namelijk 'fysiek' vliegen tussen planeten en hun manen (denk Saturnus met manen en ringen) en ook grotere 'space arenas' (b.v. asteroïdenvelden met hun eigen 'locatie' in het zonnestelsel). Dat had zeker geholpen met zeg maar de 'space travel vibes'.

Wat ik zelf irritant vind, is dat de UI het makkelijk maakt dat je per ongeluk gaat fast-travellen en de 'verbindende' video's (opstijgen/landen, van en naar een planeet/maan vliegen) mist. Je mist dan ook dat het ruimtereizen meer 'persistent' is dan je op het eerste gezicht zou denken, van dode alien critters in het vrachtruim die in de lucht uit het schip naar beneden vallen, correct weergegeven kleding van je character in de cockpit, van de planeet opgestegen piratenschepen die je, als je snel zelf opstijgt als hostile in orbit tegenkomt etc. Ik heb zelfs de indruk dat er een procentuele kans bestaat dat in orbit neergeschoten vijandelijke schepen een scheepswrak genereren op het planeetoppervlak.

Ik zit er nu 80+ uur in, 70+ met de main en de game blijft mij verrassen. Meestal positief, soms negatief.
    Al met al in mijn opinie nog steeds fucking great, maar absoluut niet voor iedereen. Zeker niet als je eigenlijk Factorim, No Man's Skyrim of Starfield Citizen: Somewhat risky wilt spelen.
    Bethesda had hier denk ik ook wel wat beter hun best kunnen doen qua expectation management bij het publiek.
    Last edited by Das Tentakel; 13th September 2023 at 11:12.

Mentioned
    418 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Mee eens dat het jammer is, maar ook zeker dat het 100% een verwachtings-ding is. Bethesda heeft nooit geadverteerd of de indruk gewekt dat we naadloos konden opstijgen, landen, vrij door de ruimte konden bewegen, heel de planeet konden aflopen, etc. Dat is ook wel direct ontkracht toen die geruchten er kwamen na de eerste gameplay info.

Veel planeten/sterrenstelsels hebben een aantal 'hand crafted' locaties die ook al op je kaart zijn aangegeven. De plekken waar je zelf besluit te landen zijn allemaal RNG gegenereerd. Sommige planeten staan bij mij helemaal vol met 'landing area' met bijbehorend RNG-gebied, ben benieuwd hoe dat effect heeft op je savegame als je straks op elke planeet 20 landings-zones hebt die de game allemaal moet onthouden (waar je de boterham hebt laten liggen, enz). Moet wel zeggen dat de RNG een beetje tegenvalt, op elke planeet vind je elke 300 meter een basis of fabriek vol met spacers of piraten. Elke basis ziet er wel anders uit, maar komt toch snel op hetzelfde neer. Voor zover dus de onbewoonbare, verlaten manen en planeten

Maar het doet wel enorm af aan de immersie. In Fallout/Skyrim heb ik vaak genoeg zonder fast travel gespeeld (zeker in Fallout 4, Survival Mode), maar in Starfield zitten daar toch nog heel wat laadschermen en teleportaties tussen waardoor het minder leuk is, vooral omdat je telkens naar het menu moet om op de planeet je landingsplaats te kiezen. Het had wel mooi geweest als je dat ook direct vanuit je cockpit kon doen.

Gisteren een questline uitgespeeld van 1 van de factions, Ryujin Industries, dat was wel weer vanouds Bethesda Was nog behoorlijk lang ook, en dan te bedenken dat er nog zoveel andere facties zijn. De verschillende steden voelen bijna aan als aparte game; Zo'n andere sfeer per locatie, en in elke stad barst het van de quests.
    Last edited by Ries; 13th September 2023 at 12:38.
    This post is subjective but tries to take the multicultural global society of various beliefs, sexual orientations and gender identities into consideration.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Ries View Post
    Mee eens dat het jammer is, maar ook zeker dat het 100% een verwachtings-ding is. Bethesda heeft nooit geadverteerd of de indruk gewekt dat we naadloos konden opstijgen, landen, vrij door de ruimte konden bewegen, heel de planeet konden aflopen, etc. Dat is ook wel direct ontkracht toen die geruchten er kwamen na de eerste gameplay info.

Veel planeten/sterrenstelsels hebben een aantal 'hand crafted' locaties die ook al op je kaart zijn aangegeven. De plekken waar je zelf besluit te landen zijn allemaal RNG gegenereerd. Sommige planeten staan bij mij helemaal vol met 'landing area' met bijbehorend RNG-gebied, ben benieuwd hoe dat effect heeft op je savegame als je straks op elke planeet 20 landings-zones hebt die de game allemaal moet onthouden (waar je de boterham hebt laten liggen, enz). Moet wel zeggen dat de RNG een beetje tegenvalt, op elke planeet vind je elke 300 meter een basis of fabriek vol met spacers of piraten. Elke basis ziet er wel anders uit, maar komt toch snel op hetzelfde neer. Voor zover dus de onbewoonbare, verlaten manen en planeten
    Ik heb veel meer gedaan in de procedureel gegenereerde regio’s dan ik zelf verstandig vond en zoals ik eerder aangaf, die regio’s zijn gewoon niet bedoeld om in rond te zwerven á la Skyrim. Een goede vergelijking is misschien met de procedureel gegenereerde ‘wildernis’ tussen de steden en dungeons van Daggerfall: het is er voor de sense of scale / immersie, resource-gathering en eventueel wat levelgrinding.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat procedurele generatie in een space game met enige schaal vrijwel onvermijdelijk is . Geen toeval dat Elite en No Man's Sky zwaar gebruik maken van procedurele generatie, maar ook het veel kleinere universumpje met 100 zonnestelsels en circa 1.000 planeten en manen van Starfield kan niet zonder.
    Alleen, wat een game zoals Starfield moet hebben is zeg maar een ‘minimaal overtuigend interactief en spelmechanisch geïntegreerd achtergrondbehang’ en in dat opzicht zijn ze er nog lang niet. Het systeem dat ze hebben opgezet kan bepaalde dingen die m.i. voor deze setting cruciaal zijn niet: Hoe groen en nat een planeet ook, het systeem kan geen beekjes, rivieren of watervallen genereren en faction capital world of niet, wegen zijn in geen velden of, eh, wegen te zien. Bruggen, viaducten, maglev treinen, kleinere nederzettingen etc. ook niet.
    Het kan ook geen individuele ‘space dungeons’ (mijnen, stations etc.) genereren á la Diablo of het oorspronkelijke Daggerfall. De space dungeons die er zijn, zijn tof maar veel te specifiek en worden 1:1 met dezelfde vijanden, dezelfde met naam genoemde dode NPC en dezelfde voiced en non-voiced logs herhaald. Als je voor de eerste keer het ontzielde lichaam van scientist Petronella Puk tegenkomt met voice logs die waarschuwen dat Donny Drumpf’s spaceburgers alien microben bevatten die je lichaam ombouwen tot kosmische killer clowns is dat tof. De derde keer not so much.

Ik ben ook meerdere keren ‘lege’ locaties tegengekomen die keihard ‘encounter met critters / vijanden/NPC om de hoek’ signaleren, maar nada zilch zip. Gewoon niet af; ik herinner me dit ook uit b.v. Age of Conan, waar je lege zones met tempelcomplexen en ruïnes tegenkwam waar duidelijk iets moest gebeuren, maar die verder leeg waren.
    Soms hoest het systeem iets op dat duidelijk niet op zijn plaats is: ‘open’ gebouwen met bedje / tafeltjedekje op een planeet zonder atmosfeer / giftige atmosfeer. Of gebouwen met luchtsluizen op planeten die optimaal bewoonbaar zijn.

Sommige van die zaken zullen opgelost worden door patches/mods/dlc, andere niet. Maar het is gewoon zo dat Bethesda steevast lijkt te ‘onder-investeren’ in de secundaire / nieuwe subsystemen. Wellicht onvermijdelijk bij dit soort uitgebreide en ingewikkelde games – op een gegeven moment worden tijd en beschikbare mankracht krap en moet je prioriteiten stellen en kun je niet zomaar een blik devs open trekken, maar het blijft jammer

Het kan natuurlijk anders, door systemen te schrappen; in de ME games werd de planetaire exploratie (en diverse roleplaying mechanics) uit I geschrapt of sterk gereduceerd. Velen vonden dat jammer, want hoewel dit de resterende spelmechanische ‘flow’ (combat en praten) ten goede kwam, was het ook een conceptuele verarming (vrijwel geen exploratie en ook minder roleplaying). I fucking hated that
    Dan heb ik toch veel liever Starfield, wratten en al
    Last edited by Das Tentakel; 13th September 2023 at 13:04.

Administrator Rappa's Avatar
    Mentioned
    1102 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: Rappa1985 PSN ID: Rappa1985 Steam ID: Rappa1985
    Quote Originally Posted by Liquidje View Post

In het begin vond ik dat ook jammer maar na een tijdje met al die fetch quests is het wel heel fijn dat je gewoon naar je questlijst kan gaan, daar kiest voor show on map en je direct daarheen vliegt. Scheelt weer constant terug te moeten gaan naar je schip, boarden, opstijgen, quest opzoeken etc. Scheelt zoveel tijd in animaties en laadtijden.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Eerste grote patch op de X, 2.61 GB. Now installing...

Patch notes hier (ietwat summier beschreven): Starfield updates and mod support september 13 2023.

PERFORMANCE AND STABILITY
    Xbox Series X|S Improved stability related to installations.
    Various stability and performance improvements to reduce crashes and improve framerate.

QUESTS
    All That Money Can Buy: Fixed an issue where player activity could result in a quest blocker.
    Into the Unknown: Fixed an issue that could prevent the quest from appearing after the game is completed.
    Shadows in Neon: Fixed an issue where player activity could result in a quest blocker.
    DLSS support, FOV slider, widescreen support, HDR kalibratie aangekondigd, nog geen concrete info wanneer.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Eurogamer review. Even geskimd maar poeh, wel een 'hitpiece' hoor. Tsja, had Bethesda maar van tevoren een review copy moeten sturen

Starfield review - a game about exploration, without exploration

De reacties onderaan zijn wel aardig

ヽ(。_°)ノ Faure's Avatar
    Mentioned
    106 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Nja, ik snap de kritiek wel. Maar ik hecht er veel minder waarde aan. Ik heb de marketing vooraf gemist, maar is Starfield als een exploration game neer gezet? Ik zag TES games altijd als een soort quest-driven game in een <insert type> wereld. Of dat nu Skyirm of Space is.
    Voor mij is de game een soort Star Trek. Je ervaart verhalen en dat doe je op locaties in space. Nooit heb ik van de game verwacht dat ik a la NMS of ED kan rondvliegen en het onbekende gaan ontdekken. Daar zijn die games immers voor. Ik vermoed dat de verwachting van type game erg meespeelt.
    En dat hij het niet één keer heeft over hoe je je eigen schip kan ontwerpen zegt mij dat hij een heel ander soort game speelt dan ik . Ik denk dat ik makkelijk een derde van mijn speeltijd in de ship designer heb doorgebracht .
    I've been playing Starfield every day for weeks and couldn't tell you the location - or to be honest, the even name - of a single system outside of Sol and Alpha Centauri, and only those two because I know we live in one right now, and the other's close enough for Sid Meier to make a Civ game about it.
    Like... "ik besteed er geen aandacht aan dus dat onderdeel is kut" .

All in all... 9 of 10? Nee. Maar een 8 zeker wel. Er is gewoon te veel te doen en is nergens echt slecht. Maar als je inderdaad een space explorer verwacht, of een exacte kopie van early TES games dan zit je hier niet op je plek.
    Last edited by Faure; 14th September 2023 at 12:52.
    With great power comes great electricity bill.

Mentioned
    418 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Iedereen wist dat het een Elder Scrolls / Fallout zou worden in een space-setting. Veel vergelijkingen met Elite en No Mans Sky mogen wat mij betreft niet zwaar wegen. Echt exploration is nooit gepromoot. Daarnaast is het nog steeds prima voor wat afleiding, en leuk dat het erin zit.
    Ik merk wel dat ik behoefte heb aan Elite Dangerous om wél lekker te gaan verkennen, compleet zonder verhaal maar gewoon op verkenning te gaan.

No Mans Sky was ik na een paar uurtjes wel zat toen ik voor het craften van item A een item B nodig had, waarbij ik item B kon krijgen door eerst item C te maken, waarvan item D weer een vereiste is nadat je item E en F hebt gevonden dankzij het maken van item G.

Choose Wisely The_wildcard's Avatar
    Mentioned
    156 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: PsyKu Steam ID: STEAM_0:0:5264387
    Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan

Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 5800X, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, RTX 3080 Ti Vision, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.

Mentioned
    418 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    100 uur verder, voor mij persoonlijk nog steeds een topgame als Bethesda liefhebber, maar ik snap het commentaar ook wel. Begin wel een beetje moe te worden van het constant heen en weer fast travellen. Waar je in Skyrim/Fallout nog willekeurig een kant op kunt lopen en zelfs in de 10e playthrough nog unieke locaties en quests tegenkomt, heb je dat hier totaal niet. Alles gaat op point & click fast travel.

De honderden planeten zijn totaal betekenisloos, op elke willekeurige plek waar je je ruimteschip neerzet heb je dezelfde random locaties 500 m ten oosten, 800 m ten westen, 1200 m ten noorden en 300 m ten zuiden. Na 3 planeten ken je de formule wel en is het gelijk klaar.

De game voelt op zijn tijd ook erg gedateerd. Ja, het doet aan Skyrim denken, maar helaas zowel de positieve aspecten als de negatieve. Héél veel foutjes uit Skyrim/Fallout 4 zijn 1:1 overgenomen in deze game, zelfs zulke basale dingen waar in Skyrim of Fallout 4 een mod voor is die 3 miljoen keer is gedownload, doen ze het gewoon in Starfield voor de 3e keer

Nog even een paar achievements halen en dan weer verder met Cyberpunk, nooit gedacht dat ik die game nog eens zou spelen

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    100 uur verder, voor mij persoonlijk nog steeds een topgame als Bethesda liefhebber, maar ik snap het commentaar ook wel. Begin wel een beetje moe te worden van het constant heen en weer fast travellen. Waar je in Skyrim/Fallout nog willekeurig een kant op kunt lopen en zelfs in de 10e playthrough nog unieke locaties en quests tegenkomt, heb je dat hier totaal niet. Alles gaat op point & click fast travel.

De honderden planeten zijn totaal betekenisloos, op elke willekeurige plek waar je je ruimteschip neerzet heb je dezelfde random locaties 500 m ten oosten, 800 m ten westen, 1200 m ten noorden en 300 m ten zuiden. Na 3 planeten ken je de formule wel en is het gelijk klaar.

De game voelt op zijn tijd ook erg gedateerd. Ja, het doet aan Skyrim denken, maar helaas zowel de positieve aspecten als de negatieve. Héél veel foutjes uit Skyrim/Fallout 4 zijn 1:1 overgenomen in deze game, zelfs zulke basale dingen waar in Skyrim of Fallout 4 een mod voor is die 3 miljoen keer is gedownload, doen ze het gewoon in Starfield voor de 3e keer
    De benodigde ontwikkelingstijd voor het oorspronkelijke concept hebben ze denk ik zwaar onderschat; de serieuze ontwikkelfase schijnt 2020-23 te zijn geweest (Todd Howard himself, volgens Jason Schreier werkten tot in 2019 maar weinig mensen aan de game's pre-productiefase). De recente Xbox leak indiceert dat Bethesda/Zenimax (de uitgever, niet de eigenlijke studio) dacht de game wel in 2021 te kunnen publiceren oftewel in twee jaartjes productiefase. Bellular News heeft een video aan de engine gewijd en wat ik daaruit, in combinatie met de korte ontwikkeltijd, destilleer is dat Bethesda heel snel content kan maken met hun tools maar dat meer tijd besteed had moeten worden aan de modernisering van de Creation engine.

Ik heb denk ik nu 120+ uur met de Main character opzitten. Ik heb, in tegenstelling tot mijn eigen advies, de procedurele generatie flink uitgeprobeerd, mede omdat ik nieuwsgierig was hoe het werkte en of je na verloop van tijd ook veranderingen merkt.

Op basis daarvan moet ik mijn advies tegen Skyrimmiaans rondlummelen in de procedureel gegenereerde regio's aanscherpen. Doe dat niet, doe de quests en verken de procedurele regio's alleen voor surveying missies of resource collection. Vermijd de grotere installaties, want die zijn eigenlijk ontwikkeld voor de quests, maar worden door de procedurele generator vrijwel zonder wijzigingen in layout of vijanden neergepleurd in het landschap.
    Waarom? Ik denk tijdgebrek; ik kan mij niet voorstellen dat iemand bij Bethesda dit een goed idee vond. Ik vermoed dat ze oorspronkelijk voor de quests ontwikkelde 'space dungeons' wel wilden hergebruiken, maar 'gegeneraliseerd' met gewijzigde layout en andere vijanden en heel specifiek ogende locaties zouden al helemaal niet worden gebruikt. De generatie zelf werkt ook niet goed, want het aantal verschillende 'space dungeons' is zeer groot. Ze worden echter niet gelijkmatig verdeeld gegenereerd. Na 120 uur kom ik nog steeds unieke locaties tegen, maar bepaalde 'space dungeons' worden echt vaak herhaald. Grotten zijn een mooi voorbeeld; een paar grotten worden voortdurend herhaald, maar af en toe kom je een volkomen anders vormgegeven exemplaar tegen. Overkwam mij vandaag: 'Ja, zucht, weer een grot, maar ik mis voor de survey nog 1 resource en wellicht zit die in de grot, dus vooruit maar.'
    Kom ik in die grot en is dat, na tientallen exemplaren, een volkomen ander soort grot, nooit gezien, mooi vormgegeven en ik, gelijktijdig aangenaam verrast maar ook pissig tegen de monitor schreeuwen 'fuck you Bethesda'.

Ander ding: veel grotten suggereren dat daar iets is gebeurt / gaat gebeuren, maar nada nix. Je kent het wel: goor en/of sinistere grot, zo meteen komen de creaturen uit de wanden om je anatomisch te gaan verbouwen. Gebeurt nooit wat.
    Een ander gevalletje 'iets niet afmaken' is waarschijnlijk fysiek interplanetair reizen geweest, want de belangrijkste voorwaarde, een daadwerkelijk in-game aanwezig zijn van de zonnestelsels met orbital mechanics, is gewoon gerealiseerd. Alanah Pearce heeft wat dingen uitgeprobeerd met spectaculair resultaat:

Afijn, ik kom later nog wel een keer op het procedurele systeem terug, maar Starfield geeft, buiten de 'core content' van quests, companions en gunplay, heel veel hints dat naast de UI veel elementen nog lang niet af waren op het moment dat de hele studio 'peddle to the meddle' moest geven zodat Xbox een grote release in 2023 kon publiceren.

Dat gezegd hebbende: die kern is wel heel tof en enorm uitgebreid. Na een paar jaar aan dlc & mods is deze game waar die eigenlijk had moeten zijn.
    Last edited by Das Tentakel; 25th September 2023 at 00:16.

Mentioned
    418 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Helemaal mee eens, ik had wel verwacht dat ze tientallen modules zouden maken en dit een combinatie van honderden verschillende 'unieke' basissen oplevert, maar helaas zijn ze allemaal hetzelfde. Ben inderdaad 3 keer een grot in geweest, 3 keer niets gevonden, gelijk klaar mee. Het doet ook wel af aan de 'immersion' dat je alleen maar het boostpacken bent door de wereld. Zelfs de grote steden vlieg ik liever 3 meter hoog boven de grond langs de massa dan dat je het lopend aflegt.

Ik snap ook wel dat door de engine veel laadschermen nodig zijn, maar de engine moet het makkelijk aankunnen om inderdaad op zijn minst een zonnestelsel beschikbaar te maken. Dat kon Freelancer in 2003 ook al, maar in Starfield helaas niet. Het had zo leuk geweest om rond de planeet te kunnen vliegen om vanuit je schip een landingspunt aan te klikken (dat je daarna een laadscherm krijgt, oké).

Wat ik ook vreemd vind is dat New Atlantis bijvoorbeeld is opgedeeld in verschillende districten met allemaal een eigen laadscherm. Maar als ik vanaf het hoogste gebouw van de stad naar beneden spring, kan ik prima landen in al deze volledige districten zonder één laadscherm, tot aan mijn schip aan toe.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Helemaal mee eens, ik had wel verwacht dat ze tientallen modules zouden maken en dit een combinatie van honderden verschillende 'unieke' basissen oplevert, maar helaas zijn ze allemaal hetzelfde.
    Ik heb de indruk dat elke planetaire 'tile' wordt opgebouwd met 'vaste' kleinere tiles. Dus installatie met directe omgeving en vaste bezetting aan vijanden of npc's is een kleine tile, heuvelrug met omgeving is een tile, krater met omgeving etc. Wellicht dat ook de combinatie van landschap, critters en hun spawn points 'vast' zijn, dus misschien een paar honderd separate 'kleine' tiles die op basis van het soort planeet worden gecombineerd in de individuele grote planetaire tiles. Ik kan mij voorstellen dat daardoor de grote planetaire tile snel kan worden gegenereerd, maar dat dit ten koste gaat van het individuele karakter van het gebied en de installaties, grotten etc. daarin. Met voldoende variatie aan verschillende kleine tiles, een soort 'sensible randomizer' voor vijanden / npc extra's en het vermijden van heel specifiek vormgegeven complexen had het denk ik wel kunnen werken, maar ja, tijd...

Sowieso heb ik de indruk dat procedurele generatie voor games worstelt met het aanbrengen van bijvoorbeeld een herkenbare, geloofwaardige structurele opzet. Gangenstelsels a la Diablo gaan nog, totdat je uitzoomt en realiseert dat de dungeon in kwestie qua layout totaal onzinnig is. Voor functioneel geachte gebouwen zoals een fort, fabriek, lab, woning etc. valt het gebrek aan structuur sneller op. Landschappen hebben problemen met het plaatsen van rivieren, beekjes, wegen, paden, bruggen, nederzettingen e.d. Als je naar de procedureel gegenereerde nederzettingen in No Man's Sky kijkt is dat een lukraak samenraapsel van gebouwen, wat ik als ik mij goed herinner ook in andere games wel eens heb gezien. Een herkenbaar 'real world' patroon (b.v. een centraal plein, een hoofdstraat en van daaruit uitwaaiende straten) zie je nooit.

Wat ik ook vreemd vind is dat New Atlantis bijvoorbeeld is opgedeeld in verschillende districten met allemaal een eigen laadscherm. Maar als ik vanaf het hoogste gebouw van de stad naar beneden spring, kan ik prima landen in al deze volledige districten zonder één laadscherm, tot aan mijn schip aan toe.
    New Atlantis' 'overwereld' is persistent; je kunt van het ene naar het andere einde lopen en vliegen. Ook kun je veel winkels etc. gewoon in, maar voor onduidelijke redenen hebben andere weer een gesloten deur plus laadscherm. Ik vermoed dat er wat technische problemen waren (mogelijk makkelijk oplosbaar met voldoende tijd voor de devs) waardoor laadschermen als oplossing zijn ingezet.
    Maar ik denk dat je verwijst naar de 'space metro' in de stad, die gebruikt inderdaad laadschermen, in plaats van een (ogenschijnlijk) 'seamless' reis van het ene naar het andere stadsdeel. Ook hier vermoed ik: was de intentie, maar issues en onvoldoende tijd om dat op te lossen.

Ik denk dat het voor ons als spelers lastig is om in deze game onderscheid te maken tussen 'fast travel as intended', d.w.z. via de 'kaart' (net zoals in b.v. Skyrim) en 'fast travel' die oorspronkelijk eigenlijk 'seamless' had moeten overkomen. Het laden / opstijgen van manen en planeten is mogelijk ook zoiets.

Ik kan me voorstellen dat het plan voor New Atlantis oorspronkelijk was:

Seamless lopen in de stad en winkels, gebouwen etc. ingaan.
    Gebruik van de lift in een torenflat: inladen camoufleren met animaties en kort in de lift staan met muzak / nieuwsbericht / npc chatter (denk Mass Effect I)
    Naar de Well (de 'onderstad'): dito, zie lift
    Gebruik van de metro: Zoals de lift, met zicht op de tunnel waar je door heen raast. Eigenlijk zit je in een instance, maar het is gecamoufleerd en lijkt seamless.

Maar ja, als je de game in een paar jaar in elkaar moet zetten en je engine onvoldoende gemoderniseerd...

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Een andere video m.b.t. de Creation (2) engine, vanuit perspectief van een modder. Zo te horen geen fanboy van de vanilla game, maar met de focus op de moddability en wat dat betekent voor Starfield op de lange termijn.

Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik denk dat de laadschermen veel van de companion based rariteiten voorkomen. Waar je companion ook is, deze is altijd op de juiste plek als een andere ruimte is geladen. Zeker omdat de companion vaak een integraal onderdeel is van de gesprekken met NPC’s.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Cloud View Post
    Ik denk dat de laadschermen veel van de companion based rariteiten voorkomen. Waar je companion ook is, deze is altijd op de juiste plek als een andere ruimte is geladen. Zeker omdat de companion vaak een integraal onderdeel is van de gesprekken met NPC’s.
    Yup, dat was ook de speculatie van Digital Foundry m.b.t. dit aspect. Soms wacht ik ook expres totdat de Companion weer bij mijn Main character is, maar soms weigeren ze de sluis of zo in te gaan. Het kan ook voorkomen dat ze ver achter jou nog in gevecht zijn met critters en zo.

Ted Price van Insomniac had kort geleden een interview met Todd Howard, op het Academy of Interactive Arts & Sciences Youtube kanaal, ben het nu aan het bekijken:

Choose Wisely The_wildcard's Avatar
    Mentioned
    156 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: PsyKu Steam ID: STEAM_0:0:5264387

wel 3 plus uur, maar kwam dit als suggestie tegen in een van de Starfield/Bethesda vids onlangs.

Wel een stukje van gezien maar kijke het in delen.
    Maar zit er nog niet een 15 min in dus geen idee of het allemaal echt boeiend is.
    Getting to know a girl who can fold like Origami paper...... Look a Swan

Ps4, Ps3, Ps Vita, GameCube, NZXT H500, Amd Ryzen 7 5800X, 16GB Ram, Asus X470 Prime Pro, RTX 3080 Ti Vision, Asus Xonar Essence STX II, Plantronics Rig 500 Pro.

Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Daarna deze maar even checken dan.

Mentioned
    194 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Turtlebus die ik heb gemaakt om mijn ship design level omhoog te krikken

Deimos schip dat door de vijand scheurt alsof ze papier zijn. Met 6 A level Vanguard Obliterators waarmee ik dat weapon slot heb gemaxt. 3 Fullminator 8000 suppressors voor het uitschakelen van subsystems. En 2 PBO-300 Auto Alpha Turrets voor vijanden buiten mijn gezichtsveld.

Mentioned
    839 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Hoi,

Dit is de beste 7/10 game van de laatste 10 jaar.

Digitale heroine.
    - Frank Murphy

+1 Perception Valerious's Avatar
    Mentioned
    147 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Tonne View Post
    Hoi,

Digitale heroine.
    Best heerlijk. Voor mijn gevoel wel meer een wintergame, dan een nazomergame. Maar ik ga 'm uitspelen!

Beetje scheepjes bouwen, settlements in elkaar boksen, perks vrijspelen. Bezigheidstherapie.
    "It is a strangely common habit for people to keep trying to play the games that they think they should enjoy instead of re-examining what it is that they enjoy about gaming." - u/Racketmensch

Variation on a Dream LtPsycho's Avatar
    Mentioned
    479 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LtPsychoNL PSN ID: LtPsycho Steam ID: Renquin
    Quote Originally Posted by Tonne View Post
    Hoi,

Digitale heroine.
    I cuncur

Mentioned
    839 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Valerious View Post
    Best heerlijk. Voor mijn gevoel wel meer een wintergame, dan een nazomergame. Maar ik ga 'm uitspelen!

Beetje scheepjes bouwen, settlements in elkaar boksen, perks vrijspelen. Bezigheidstherapie.
    Juist!
    ben nu zo'n 60 uur erin en heb amper nog een outpost gemaakt. Ben net klaar met een paar grotere sidequest zoals Ryujin en UC.
    gisteren een dag vrij gehad en gewoon bijna 6 uur achter elkaar gegamed, Wat voor mij echt niet meer voorkomt tegenwoordig
    - Frank Murphy

Mentioned
    418 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ja mee eens, persoonlijk voor mij de eerste 30 uur een 9/10, 30-60 uur een 8/10 en 60-90 uur een 7/10 en inmiddels gestopt. Merkte dat ik vooral begon te rushen en geen aandacht meer gaf aan de game: Ik zat alleen maar door menu's te klikken om te fast travellen en quests af te vinken (wat vaak neerkwam op een praatje maken).

Nu 85 uur erin zitten, maar nog niet alle factions gespeeld, de main story ook nog niet uit. Genoeg inhoud dus, maar eigenlijk teveel waardoor je voor het einde de game weg legt omdat je de grote flaws die de game heeft steeds duidelijker begint te zien.

Vooralsnog de game laten liggen en wachten tot de modding tools er zijn. De potentie voor mods is enorm, RNG wereld is echt kut, maar wel de ultieme speelplek voor mooie mods. Heel veel content schreeuwt ook om goede mods, waaronder het waardeloze outpost- en basebuildingsysteem.

p.s. Overigens Skyrim + Fallout 4 weer opnieuw geïnstalleerd, en lekker lui met een mod-collectie die je met 1 klik installeert en direct 500+ mods (stabiel) hebt draaien. Geweldig, hopelijk dat die omvang en aanbod van mods er later ook voor Starfield komt.

Mentioned
    191 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ja mee eens, persoonlijk voor mij de eerste 30 uur een 9/10, 30-60 uur een 8/10 en 60-90 uur een 7/10 en inmiddels gestopt. Merkte dat ik vooral begon te rushen en geen aandacht meer gaf aan de game: Ik zat alleen maar door menu's te klikken om te fast travellen en quests af te vinken (wat vaak neerkwam op een praatje maken).

Nu 85 uur erin zitten, maar nog niet alle factions gespeeld, de main story ook nog niet uit. Genoeg inhoud dus, maar eigenlijk teveel waardoor je voor het einde de game weg legt omdat je de grote flaws die de game heeft steeds duidelijker begint te zien.
    Eerlijk gezegd is dat heel normaal voor Bethesda games. In alle gevallen worden de zwakke punten geleidelijk (voor een groot deel) opgelost door patches/mods/dlc en dan is het fijn om ze regelmatig nog eens te bezoeken. Ik speel Starfield in ieder geval langer dan ik Skyrim of Morrowind of Oblivion de eerste keer deed. Zonnestelsels surveyen afgewisseld door quests is een beetje Zen. Je merkt dan ook dat de procgen nooit is afgemaakt, omdat ik regelmatig POIs en ook radiant AI questjes tegenkom die ik nooit eerder ben tegengekomen. En daarna ook niet. Starfields algoritmes en zo zijn op zijn zachtst gezegd vreemd.

Bruce Nesmith, de lead dev van Skyrim en aanvankelijk ook Starfield (hij stopte halverwege, wilde iets anders gaan doen) heeft hier ook wat over te zeggen (27:54 en later):

Tsja, keuzes. Ze hadden denk ik een jaar extra moeten krijgen om te voorkomen dat ze niet al die (vermoede) moeilijke keuzes moesten maken, zoals stoppen met het ontwikkelen van de procgen, de UI, de tutorials enz. enz.

Space is big. Really big. And it swallows ambitions