User Tag List

Results 1 to 14 of 14

Thread: [PC] Starcom: Nexus

Historian Overlord Das Tentakel's Avatar
    Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

[PC] Starcom: Nexus

Starcom was een SF speelgoed franchise gelanceerd in 1987, als gevolg van samenwerking tussen Coleco – ja, het Coleco van de befaamde Colecovision videogame console – en NASA. Er was zelfs een tekenfilmserie van, al hield die het slechts 1 seizoen uit. In de VS liep de speelgoedlijn niet echt geweldig, maar buiten de States liep deze (onder Mattel) nog tot diep in de jaren negentig door.

Dat de tekenfilmserie het slechts één seizoen volhield is niet verbazingwekkend. I mean, EMPEROR DARK? Wie bedenkt dat soort shit?

Loser!

Er is maar één space Emperor worthy of the name:
    Ming the Merciless, uiteraard in de vorm van Max von Sydow (over die ex-senator van Naboo 2 melkwegen verder praten we niet).

Hail Ming! Hail, Ruler of the Universe!

Okay, maar wat heeft dit allemaal te maken met Starcom: Nexus de game?

Eh, helemaal niks! Maar nu hebben jullie even kunnen ruiken aan de pop culture van de eighties, kiddies!

En nu over de game:

Starcom:Nexus kun je het beste omschrijven als een actie-RPG waarin je niet zozeer een personage speelt als wel een ruimteschip. Officieel ben je de gezagvoerder van dat schip, maar spelmechanisch gezien BEN je dat schip.
    Het scenario is als volgt: je begint als een klein interstellair koerierschip van Starcom (zeg maar de Starfleet van deze setting) dat vanaf een soort starbase vertrekt op een simpele transportmissie. Plotseling: een space rift! En je bent opeens in een galaxy far, away. Au fond dus het Star Trek: Voyager plot. Wat volgt is uitzoeken van het hoe en waarom, waarbij allerlei grotere en kleinere problemen, morele dilemma’s en mysteries op je pad liggen.
    Gelukkig is de Starbase ook door de rift meegezogen, dus kun je daar terecht voor research, ship upgrades, extra bemanningsleden (o.a. om verliezen goed te maken), missies etc.

Tijdens exploratie en bepaalde missies (onderzoeken alien ruïnes, kosmische fenomena etc.) vergaar je research points, die je kunt spenderen aan nieuwe technologiën. In feite is dit spelmechanisch te vergelijken met XP die je spendeert aan skills, feats etc. Je schip, dat modulair wordt opgebouwd, kun je uitbreiden of modificeren met allerlei modules, inclusief shield generators, missile launchers, drone launchers, armour etc. Die modules bouw je door het spenderen van een aantal eenheden van verschillende resources zoals platinum, titanium, adamantium etc. Deze resources verkrijg je tijdens je reizen door ze op planeten te vinden, via asteroid mining, door handel met aliens of door het verzamelen van de wrakstukken van alien schepen die je tot subatomair poeder hebt geblazen.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

I love the smell of plasma bolts in the morning!

De combat in de game is fast and furious, met een zeer hoge ‘Pew, pew, pew!’ factor. Het met je plasma bolts frituren van alien schepen never gets old. Heel erg diepgaand is het allemaal niet, maar het is snel, dynamisch en tactisch genoeg voor wat in essentie vooral een exploratie game is.
    Want exploratie, daar gaat het om: reizen naar onbekende zonnestelsels, planeten scannen om te kijken of er iets te vinden valt (in de vorm van een ‘anomaly’), lander er op af sturen en zien wat je vindt.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

Soms is het gewoon een vondst van een mineral deposit, maar heel vaak wordt je getracteerd op kleine sf verhalen, soms bestaande uit meerdere stappen. Veel daarvan zijn gelinkt aan het overkoepelende plot van de game, andere zijn op zichzelf staand. De bijbehorende teksten variëren van okay tot heel goed en dragen doorgaans bij aan de immersie. Op narratief vlak, dus inclusief het overkoepelende plot, is de game volop space opera en duidelijk geschreven door iemand die volop SF fan is; het is misschien geen Nebula of Hugo Award materiaal maar zit over het algemeen goed in elkaar. De dev speelt soms ook met de welbekende clichés, maar doet dat met een droog gevoel voor humor dat goed past bij de vrij serieuze en soms grimmige space opera setting.

Wat je dus je moet voorstellen, is het scanning minigame uit de Mass Effect games maar dan zonder de suck, gecombineerd met de tekstuele beschrijvingen en quests uit Stellaris. Over het algemeen vond ik het heel lekker ‘lopen’ en ervoer het over het algemeen als heel immersief.

Het upgraden van je schip loopt ook heel soepel, met dank aan een zeer overzichtelijke en gebruiksvriendelijke shipbuilder. Nadeel is wel dat je schip in-game er uit ziet als een soort Lego-construct. Superlelijk is het nooit, maar verwacht niet de prachtige schepen van andere spacegames, of die nu 2D of 3D zijn. Met wat moeite weet je wel het silhouet van een Klingon battlecruiser of een Romulaanse bird of prey na te maken, maar het blijft behelpen. Module wordt aan module gekoppeld in de shipbuilder en met uitzondering van de aandrijving (moet achterop) en de wapens (mogen niet volledig ‘ingebouwd’ worden) zijn er eigenlijk geen voorwaarden. Je kunt heel erg onbeholpen ogende, asymmetrische constructies maken and it’ll fly. Elegant is waarschijnlijk anders…
    De modulaire Lego-achtige opbouw van je schip (en dat van de andere rassen) staat ook een beetje haaks op de andere graphics. Planeten zien er prachtig en realistisch uit, roteren ook en datzelfde geldt voor de rest van de ‘fysieke’ omgeving van het spel. Het contrast is…niet prettig voor de ogen.
    Nogmaals: niet echt superlelijk, maar het past niet helemaal.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

It'll fly and blow things up, maar zal geen Miss space dreadnought verkiezing winnen...

So far, so good: immersieve verhalende sci-fi exploratie game meets actie-RPG met uitstekende shipbuilder, leuke combat en wat mindere graphics als het om de ruimteschepen zelf gaat.

Toch ook wat minpunten:

Ten eerste, hoewel de game vrij kort geleden uit Early Access kwam, zitten er nog wat grafische glitches en kleinere bugs in. De grafische glitches los je op door bijvoorbeeld even de map modus te activeren en te deactiveren. De bugs zijn meest in de vorm van symbolen bij planeten die niet langer kloppen, zoals een ‘unexplored’ symbooltje bij een planeet die je allang onderzocht hebt. Kwam niet vaak voor, maar wel lichtelijk irritant. Ik loste dit op door op de kaart een markering aan te brengen dat het een ‘false signal’ betrof.

Ten tweede, de basic layout van de melkweg is die van een spiraalmelkweg. Dat zorgt er voor dat je een vrij natuurlijk patroon kunt volgen qua exploratie. Echter: er zitten een paar gaten in de spiraalarmen. Het duurde even voordat ik door had dat dit echt gaten waren en niet een kwestie was van toevallig missen bij het rondvliegen met mijn schip. Dat was echt behoorlijk irritant.

Ten derde en ook aan de kaart gerelateerd: Starcom: Nexus werkt niet met een complete schematische weergave van een zonnestelsel, maar gewoon een regio in space met een ster en in de buurt wat planeten. Ben je nabij een ster en / of planeten worden die weergegeven door pijltjes met een bijbehorend symbool die de richting aangeven en een vraagteken als ze nog niet geëxploreerd zijn. Je hebt dus geen 'totaalview' van het zonnestelsel in kwestie. Dat niet alleen, maar als de afstand tot je schip groot genoeg is zie je geen pointers naar de wat meer afgelegen planeten in het zonnestelsel. Het komt dus voor dat je een zonnestelsel hebt geëxploreerd maar dat er nog planeten zijn waarvan je het bestaan niet eens af weet. Frustrerend en was met een meer overzichtelijk, conventioneel overzicht van de zonnestelsels á la Stellaris of Master of Orion voorkomen.

Ten vierde: puzzels en questlijnen in de game zijn niet moeilijk, maar zijn soms wel heel erg lineair en vereisen één specifieke oplossing. Als je iets gemist hebt of gewoon niet in de gaten hebt kan het zijn dat je een tijd ‘zoekende’ bent en uiteindelijk toch op het Internet gaat kijken voor een clue. Nogmaals: je hoeft geen genie te zijn om de oplossing te vinden, maar als je zeg maar 8 uur hebt zitten bingen en mentaal niet meer zo fris bent kun je ‘klem’ komen te zitten. Voor je het weet zit je dan uren real-time met je schip in de diepe interstellaire ruimte te zwalken in de hoop die ene ster te ontdekken.

Voor zover de minpunten. Er zijn ook een aantal zaken die in een game zoals Starcom zouden profiteren van een verdere uitbouw en verdieping, zoals meer verhaal en RPG elementen als het gaat om andere rassen en je bemanning.

In Starcom is je bemanning meer een soort healthbar dan iets anders: 15 man, 20 man, 50 man, oeps, vijf man verloren op een away mission! Naar de basis voor het aanvullen van het totaal!
    Je hebt niet het equivalent van een Spock, McCoy, Ryker, Data of Worf aan boord die je een opdracht kunt geven of met wie je interactie hebt. Na ja, een paar personen op de ruimtebasis, maar dat zijn eigenlijk ‘facades’ waarachter de research tree en het upgraden van je schip zitten. Hier is echt veel te winnen in de vorm van NPC’s met spelmechanische relevantie en persoonlijkheid met wie je als het ware een ‘party’ vormt.
    Dito rassen; elke alien trader of gezagvoerder is hetzelfde en de mate van interactie is beperkt. Een enkele keer een missie die je voor ze kunt uitvoeren, een beetje handelen, that’s it.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

Aliens: tof en sfeervol neergezet, maar beperkt qua interactie...

Uiteindelijk is Starcom: Nexus met al zijn beperkingen en verbeterpunten een mooi voorbeeld van een goede eenmans-indie: een goede game, maar wel een die zou profiteren van een wat groter team en budget en van een uitbreiding en verbetering van bepaalde features (mits zinvol, beware of feature creep!).

De dev, Kevin Lin, heeft zelf overigens een postmortem bericht gepubliceerd op de Gamasutra site. Hij gaat daarin dieper in waarom hij de game heeft gemaakt en door welke games hij geïnspireerd was om Starcom te ontwikkelen, alsmede de problemen waar hij tegen aan liep. De belangrijkste titel die als inspiratie wordt genoemd is Starflight (1986!). Starflight is overigens een game die ook als een van de inspiraties voor Mass Effect wordt genoemd. Sommigen zullen al herkend hebben dat de game wat weg heeft van Star Control (I en sequels) en dat is niet vreemd: Star Control wordt als de spirituele opvolger van Starflight beschouwd.

Ik raad Kevins postmortem zeker aan, met name voor de LAB’ers met indie ambities is het denk ik een hele interessante read. Hier vind je de postmortem: Starcom: Nexus Postmortem, an Indie Dev Journey

Tenslotte: Starcom: Nexus is de enige game die ik ooit gespeeld heb die mij het gevoel gaf een Starfleet captain te zijn. Doe je het moreel juiste zoals de Starcom voorschriften dat voorschrijven? (hallo Prime Directive!)
    Of ga je opportunistisch te werk en vernietig je dat unieke ecosysteem op planeet X omwille van de resources? Voor liefhebbers van space opera en RPG’s naar mijn mening een aanrader.

De game is momenteel te koop op Steam, helaas nog niet GOG of andere sites.

Voor een grondige recensie, zie hier:

Scientific Gamer: Thoughts: Starcom Nexus

en hier een review / gameplay impressie van de vroege game:

Last edited by Das Tentakel; 24th June 2020 at 19:07.
    'Freude ist nur ein Mangel an Information'

Variation on a Dream LtPsycho's Avatar
    Mentioned
    334 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: LtPsycho Steam ID: Renquin
    Meh, na die eerste paar zinnen was ik helemaal hype, toen ging het ineens niet meer over Starcom de tv serie

Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by LtPsycho View Post
    Meh, na die eerste paar zinnen was ik helemaal hype, toen ging het ineens niet meer over Starcom de tv serie
    Voor klachten e.d. gaarne melden bij Emperor Ming.

Attached Images Attached Images

Pankēkigēmu Masemium's Avatar
    Mentioned
    92 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: Masemium
    Quote Originally Posted by LtPsycho View Post
    Meh, na die eerste paar zinnen was ik helemaal hype, toen ging het ineens niet meer over Starcom de tv serie het speelgoed
    oui
    There is a point where we needed to stop and we have clearly passed it, but let's keep going and see what happens.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1384 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny

Ik was ook al bijna mijn dozen van zolder aan het halen:

Maar de game zoals je hem beschrijft doet me juist meer aan Starcontrol denken en die vond ik vroeger, en recent nog met Origins, erg tof. Wishlisted!
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post

Ik was ook al bijna mijn dozen van zolder aan het halen:

Maar de game zoals je hem beschrijft doet me juist meer aan Starcontrol denken en die vond ik vroeger, en recent nog met Origins, erg tof. Wishlisted!
    Ik ben zelf meer van de Captain Future generatie

Maar ik kan me denk ik Star Control de serie nog wel herinneren (was toen niks voor mij, was al te oud, maar voldoende SF fan om even naar te kijken), maar van het Star Control speelgoed kan ik mij echt niks meer voor de geest halen. Vond de video over het speelgoed daarom wel erg leuk om te zien

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1384 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Quote Originally Posted by Das Tentakel View Post
    Maar ik kan me denk ik Star Control de serie nog wel herinneren (was toen niks voor mij, was al te oud, maar voldoende SF fan om even naar te kijken), maar van het Star Control speelgoed kan ik mij echt niks meer voor de geest halen. Vond de video over het speelgoed daarom wel erg leuk om te zien
    Hebben we het over dezelfde Star Control? Speelgoed zegt me niets namelijk. Alleen dit:

Ik stapte in met deel 3. De eerste is uit '90. Toen was je er al té oud voor?

Maar goed, daar doet Starcom: Nexus me dus aan denken. Actievolle gevechten en vooral veel ontdekken.

Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post
    Hebben we het over dezelfde Star Control? Speelgoed zegt me niets namelijk. Alleen dit:

Ik stapte in met deel 3. De eerste is uit '90. Toen was je er al té oud voor?

Maar goed, daar doet Starcom: Nexus me dus aan denken. Actievolle gevechten en vooral veel ontdekken.
    Sorry, ik bedoelde Starcom de serie en het speelgoed. Iets te veel star, c's en o's, dus had even een brainfart of zo

De Starflight en Star Control games zijn overigens langs mij heen gegaan, ik ging pas op de PC gamen vanaf Windows 95, daarvoor PC's alleen voor werk en studie gebruikt. Om de een of andere reden heb ik Star Control op de Amiga gemist, wat mijn gaming computer was destijds.

Ze staan nu op mijn GOG wishlist.
    Last edited by Das Tentakel; 24th June 2020 at 20:20.

Primarily old. Illuv's Avatar
    Mentioned
    354 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: http://steamcommunity.com/id/illuvater
    Quote Originally Posted by Das Tentakel View Post
    Sorry, ik bedoelde Starcom de serie en het speelgoed. Iets te veel star, c's en o's, dus had even een brainfart of zo

De Starflight en Star Control games zijn overigens langs mij heen gegaan, ik ging pas op de PC gamen vanaf Windows 95, daarvoor PC's alleen voor werk en studie gebruikt. Om de een of andere reden heb ik Star Control op de Amiga gemist, wat mijn gaming computer was destijds.

Ze staan nu op mijn GOG wishlist.
    Amiga power! Zelf destijds ook van een Amiga 500 naar een 386dx gegaan, wat zeker aan het begin geen vooruitgang was. Stereogeluid en betere graphics op de Amiga, pas toen ik de stap kon maken naar SVGA en een fatsoenlijke CRT monitor werd het wat
    "His feet are light and nimble. He never sleeps. He says that he will never die. He dances in light and in shadow and he is a great favorite. He never sleeps, the judge. He is dancing, dancing. He says that he will never die."

Senior Member RPGer's Avatar
    Mentioned
    813 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: shappy1010 Steam ID: RPGer
    Quote Originally Posted by Illuv View Post
    Amiga power! Zelf destijds ook van een Amiga 500 naar een 386dx gegaan, wat zeker aan het begin geen vooruitgang was. Stereogeluid en betere graphics op de Amiga, pas toen ik de stap kon maken naar SVGA en een fatsoenlijke CRT monitor werd het wat
    Ik precies hetzelfde, ik weet nog dat ik echt spijt had! Maar ik moest overstappen omdat alle point & click adventures op de PC uitkwamen. Star Control ook kapot gespeeld.
    Ik kan niet wachten

Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Illuv View Post
    Ik had het 'geluk' dat ik te druk was met afstuderen (served me right een superduperdelicioushypercomplex vraagstuk te kiezen ) waardoor ik een gaming-capable PC (8 MB RAM! Matrox Millennium 2MB videokaart! Soundblaster! 14 inch kleurenmonitor! Plus een harde schijf met meerdere GB's!) pas in '95 of zo kon aanschaffen én er tijd voor had. Vervolgens Warcraft II en Civ II kapot gespeeld, maar de iets oudere DOS games laten liggen (ik had er wel wat, maar: teh new shiny! Dus eerder genoemde titels en Duke Nukem 3D).
    Last edited by Das Tentakel; 25th June 2020 at 10:19.

Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Overigens: Starcom is nu in de aanbieding in kader Steam Summer Sale. Geen enorme korting, 25% (het is recent uitgekomen en vrij succesvol naar indie maatstaven), maar toch, op dit moment €12,60, wat niet veel boven het '€10,- voor de wijfelaars' prijsniveau zit

Aanvulling:

Nou, Star Control Origins was in de Steam Summer sale, dus die ook maar gekocht.

De verwantschap is overduidelijk en SCO heeft ook duidelijk het grotere budget (10 miljoen naar verluid, versus enkele tienduizenden voor Starcom: Nexus). Goede voice acting, betere production values. Heb nu zo'n 5, 6 uurtjes op zitten in SCO, maar Starcom bevalt toch wat beter: combat leuker, sfeer meer serieuze space opera (zij het met wat droge humor).
    Alleen hebben de aliens in SCO wel meer smeu, dankzij animatie en voice acting. Ook meer interactie, wat in dat ene opzicht het universum een stuk 'levendiger' maakt.

De scanning/landing/harvesting resources minigame in SCO kan ik kort over zijn: heel even leuk, maar dan wordt het wel enorm repetitief. Starcom: Nexus met zijn grote variatie aan tekstueel beschreven anomalies en kleine avonturen bevalt wat mij betreft op termijn beter en is ook een mooi voorbeeld voor toekomstige soortgelijke budget spacegames. In Starcom was ik steeds nieuwsgierig naar wat ik zou vinden, in SCO wist ik het na de tiende planeet of maan wel.

De manier waarop de zonnestelsels visueel worden neergezet in SCO bevalt mij dan wel weer veeeeeeeeeeeeel beter dan in Starcom: Nexus. Ook het reizen binnen dat zonnestelsel en hoe de camera als het ware inzoomt als je een planeet nadert.

Klik voor full size.
    Klik voor full size.

Hell yeah, zo doe je een zonnestelsel. Please for Starcom II?
    Last edited by Das Tentakel; 27th June 2020 at 16:53.

Administrator Liquidje's Avatar
    Mentioned
    1227 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: LiquidT
    Pfff met dit soort games gaat de PC toch weer erg trekken hoor Ziet er tof uit, misschien maar eens half in de gaten houden, ook even kijken of het op mijn laptop draait (ik hou wel van couch gaming).

Maar als ik het zo hoor is Starcom wel de betere van de twee?

Mentioned
    164 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Liquidje View Post
    Pfff met dit soort games gaat de PC toch weer erg trekken hoor Ziet er tof uit, misschien maar eens half in de gaten houden, ook even kijken of het op mijn laptop draait (ik hou wel van couch gaming).

Maar als ik het zo hoor is Starcom wel de betere van de twee?
    Ik denk dat het zeker de meer geschikte titel is voor een laptop.

Ik ben ondertussen een stuk verder in Star Control: Origins en ik moet toegeven dat de voice acting en dialogen in die game wel erg goed zijn. Aanvankelijk vond ik het nogal 'lollig en drollig', maar dit is echt superieur schrijfwerk waardoor je iets krijgt wat een beetje tussen Douglas Adams, Red Dwarf en de vooral humoristisch bedoelde afleveringen van Farscape in zit. Ook best wel veel details. Hoewel de humoristische toon er voor zorgt dat je setting en lore nooit serieus neemt, zit het wel goed in elkaar, werkelijk bijna geen enkele SF thema of cliché wordt gespaard. First-rate parodie gewoon.

Het probleem bij SCO versus Starcom zit hem meer in de gameplay en de grootte van de gamewereld. SCO's 'open melkweg' is gigantisch, met honderden zonnestelsels en duizenden planeten. Planeten exploreren (voor resources, ruïnes, scheepswrakken, quest clues etc) kost tijd en is na planeet nr. 10 niet langer leuk en voelt dan super repetitief. Starcom heeft als het ware dat hele element van 'manuele' planetaire exploratie, wat een vast onderdeel is van de games in de Starflight / Star Control afstammingslijn, er uit gehaald en vervangen door een hele snelle, automatische scan en dan een tekstueel beschreven vondst of mini- text adventure. Daardoor mis je die eerste tien planeten wanneer het manueel exploreren nog leuk is, maar vermijd je de enorme hoeveelheid tedium die dit gameplay element op termijn veroorzaakt. Komt het tempo van exploratie in Starcom ook ten goede bij behoud van de 'beloning' in de vorm van lore/flavour/goodies.
    Last edited by Das Tentakel; 30th June 2020 at 18:20.