User Tag List

Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 40 of 78

Thread: [Lijstjes] De beste games van deze generatie (2013-2020)

dbz freak coola's Avatar
    Mentioned
    515 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

[Lijstjes] De beste games van deze generatie (2013-2020)

Na acht jaar (2013 - 2020) komt er wederom een einde aan een generatie, om precies te zijn de achtste generatie consoles, en het lijkt mij wel leuk om een lijstje ( i know ik heb een lijstjes fetish) te maken met de top games van deze generatie.

Voor mij persoonlijk was deze generatie meer dan geslaagd. Ik kan aardig wat games op noemen die mij de afgelopen acht jaar meer dan vermaakt hebben, maar om het niet teveel Tl;dr te maken hou ik het bij een de tien beste games van deze generatie lijst.

Ik weet het er komen nog games naar de PS4 en Xone maar voor mij eindigt deze generatie in november en alle game die daarna komen zijn wat mij betreft 9th Gen games.

10. Middle-Earth : Shadow of War

Ik begin met een redelijk controversiële game, en ik weet het eigenlijk moet ik dit soort zaken zwaarder laten wegen maar ondanks deze game bomvol zat met lootboxes , microtransacties en een grind van hier tot mars heeft en totaal niet canon is aan wat meneer Tolkien heeft bedacht. Heb ik mij uren vermaakt met deze game wat mede komt door het nemisis systeem dat veel uitgebreider is dan in het eerste deel en door dat nemisis systeem heb ik veel persoonlijke verhalen kunnen maken met de verschillende uruk captains en warchiefs.

09. God of War

Dit is waarschijnlijk bij veel mensen een game die hoger zal staan dan bij mij, maar begrijp mij niet verkeerd ik vind het een heerlijke game maar er zijn imho betere games en het was daarbij ook geen perfecte ervaring. De keuze van Santa Monica Studio om de gameplay en het verhaal op de schop te laten gaan is wat mij betreft de beste keuze die ze ooit hebben gemaakt. Het verhaal dat Kratos die een nieuw leven wil leven ver weg van de Griekse goden en Griekenland en een zo'n goed (als mogelijk is) vader probeerd te zijn voor Atreus is echt heel erg goed in beeld gebracht, en door de vernieuwde gameplay en het feit dat de camera over de schouders van Kratos meekijkt voelt alles persoonlijker aan. Maar de game heeft toch ook wel zijn mankementen zo vind ik dat sommige puzzels te makkelijk op te lossen zijn en andere puzzels weer te moeilijk, ook vind ik dat sommige vijanden ongekend en onterecht moeilijk zijn. Ook mis ik persoonlijk de blood en gore (en toch ook wel de sex mini games) van de voorgaande delen

08. Red Dead Redemption 2

Ook deze game zal bij veel Mensen hoger staan ( al hoewel er zullen ook mensen zijn die hem juist lager hebben staan) dan mij. Ik vind het echt een heerlijke game en ik heb sinds de release alweer vijf keer uitgespeeld, en al die keren blijft het verhaal goed en door alle random Shit ( ik weet nog steeds niet waarom ik bij open wereld games altijd meest rare random Shit krijg dan bij andere mensen maar het zij zo) blijf ik plezier houden aan deze game. Maar ook deze game heeft zn flaws want als ik eerlijk moet en mag zijn mankeert er nog wel wat aan de gameplay van Red Dead Redemption 2. Realisme is kan leuk zijn en op sommige momenten doet RDR2 dat ook heel erg goed, maar op een gegeven moment begint het moeten voeren van je zelf en je paard toch wel te vervelen. Daarnaast is het cover systeem van RDR2 in vergelijking met dat van GTA 5 (en hell zelfs dat van Mafia 3) echt een aantal stappen achteruit gegaan, het schieten zelf is dan wel weer heerlijk ( zeker als je van 30 cm afstand iemands hoofd kapot schiet met een sawnoff boomstick), al vind ik wel dat Arthur te snel het loodje legt terwijl de npc's meer lood nodig hebben om neer te gegaan. En RDO, ik start het nog best vaak op omdat ik er plezier mee beleef maar met hoe rockstar er mee omgaat zorgt er wel voor dat mijn respect voor deze developer zwaar gezakt is ( staat in ieder geval niet meer in mijn top 3 beste devs)

07. Kingdom Hearts III

Deze game was voor veel mensen een teleurstelling, maar ik vond het juist een
    Epische ervaring en op sommige momenten een heftige emotionele rollercoaster en ik heb dan ook echt wel een paar tranen laten rollen. Qua gameplay is het allemaal net iets smoother dan dat van zijn voorgangers, al is het in grote lijnen nog steeds net zo clunky en ondanks het op sommige momenten frustrerend is, is het ook wel onderdeel van de charme van deze franchise. Ik ben echt dat de toekomst ons gaat brengen voor Kingdom Hearts.

06. Dragon Ball Z : Kakarot

Deze game is pas in het laatste levensjaar van de achtste generatie consoles uitgebracht, maar is bij mij goed binnengekomen ik heb er dan ook 27 jaar op moeten wachten. Ik zal niet zeggen dat het een perfecte game is en voor een mogelijke tweede deel zijn er genoeg verbeterings punten. Maar ik kan gewoon niet ontkennen dat ik mij als DBZ fan zijnde erg veel heb vermaakt met deze game, het is sowieso de meest complete Dragon Ball ervaring tot op heden. Enige wat als negatief zou kunnen zien is dat de gameplay lichtelijk repetitief is en Sommige fights te makkelijk of te moeilijk. Oh en het is een keer te hopen dat ze een Dragon Ball RPG durven te maken die begint bij Dragon Ball en eindigt bij het einde van Dragon Ball Super.

05. Death Stranding

Ik ben misschien wel een Hideo Kojima fanboy, maar als er één game maker is die de hemel in geprezen mag worden dan is het wel Hideo Kojima. Met zijn met metal gear serie heeft hij iets geweldigs neer gezet, maar met Death Stranding shined Kojima helemaal. Na het uit spelen is het verhaal mij helemaalduidelijk geworden ( al doold dat einde nu nog steeds rond in mijn hoofd) en heeft de game mij sprakeloos gelaten , heeft het mij laten lachen en heeft mij zelfs laten huilen omdat het op emotioneel vlak ook heel erg sterk is. En ja de gameplay is inderdaad pakketjes bezorgen, maar nee het is niet zo oppervlakkig als dat je denkt dat het is. De gameplay van Death Stranding is een van de diepgaanste van alle games die dit jaar zijn uitgekomen, het is niet simpel een pakketje van A naar B brengen nee elke missie is anders en dat komt door verschillende factoren.

Alleerst kan je niet zeggen oh ik neem dit pakketje mee en dit pakketje, nee je moet goed nadenken of dat je al die pakketjes wel mee kan nemen want je moet niet te zwaar en te hoog bepakt worden want dat komt je balans niet ten goede. Daarbij heb je toch ook ruimte nodig voor je wapens en gereedschap, neem je die niet mee dan ben je fucked. Nu kan je zeggen maar dan stop ik al die pakketjes en extra gereedschap toch op/in m'n voertuig? Ja dat kan je doen maar ook dan ben je acht van de tien meer fucked want er zijn heel vaak momenten dat je je voertuig en de lading die je niet op je rug kan dragen achter moet laten. En dan kom je bij het punt de pakketjes wegen bij elkaar 100 kilo, je kan 120 kilo maximaal dragen op je rug nu zit je dus met het dilemma dat je ook nog gereedschap wapens nodig hebt en je hebt ze toch echt beide nodig maar je moet één van de twee toch echt achter laten ergo je bent fucked. Nu komen we aan bij factor twee je weet nooit wat je onderweg kan tegengekomen, hoe goed je ook je ook je route gaat plannen BT's kunnen elk moment opduiken en je leven zuur maken. Daarnaast heb ik heel vaak gehad dat ik dacht dat ik m'n route goed doordacht had, maar als nog kwam ik voor obstakels zoals kliffen en rivieren etc. te staan. Nee nogmaals deze game afdoen als een Walking simulator waar je enkel pakketjes moet bezorgen is echt de onderschatting van het decennium.

04. Final Fantasy VII Remake Part one

Deze game, deze game heeft mij best wel hard weggeblazen, ik zie deel VII echt niet als de beste game uit de FF reeks ( dat blijft VIII, yeah yeah i know ik balanceer op het randje, op een Gevaarlijke manier want X, XII en IX staan voor mij zelfs boven VII) maar ze hebben bij Square Enix wel een groot risico gemaakt om deze iconische game te remaken. Maar het heeft wat mij betreft prefect uitgepakt. Ze hebben het verhaal op een goede manier aangepast en de keuze om de game in meerdere delen uit te brengen is een slimme zet want het uitdiepen van de Midgar sectie van de game is geweldig gedaan. De game is zelfs zo goed dat ik hem op nummer twee heb moeten zetten in de lijst van beste FF games ooit gemaakt.

03. Assassin's Creed Odyssey

Het komt voor sommige misschien als schok dat ik deze game op de derde plek zet in plaats van op de tweede of zelfs eerste plek, maar er zijn gewoon weg twee games die mij op emotioneel vlak harder hebben geraakt. Maar dat neemt niet weg dat ik dit nog steeds een geweldige game vind, heb er op het moment van schrijven 400 uur inzitten en ik blijf het een heerlijke ervaring vinden, tuurlijk er is ruimte voor verbetering maar qua kwaliteit/kwantiteit is deze game near perfect. De gameplay speelt heerlijk weg en het verhaal is erg interessant en wat mij ook erg aanstaat is dat de game de volledige lore van AC intact houd en ook geen één element retconned.

02. Ghost of tsushima

Net zoals Dragon Ball Z: Kakarot is deze game pas in het laatste levensjaar van de achtste generatie uitgekomen maar is voor mij wel ingeslagen als een bom. Er zijn wel meer games geweest die geprobeerd hebben om mij het gevoel te geven dat ik een echte samoerai ben , zoals way of the samurai en Sword of the samurai ( of een ninja, bijvoorbeeld Ninja: Shadow of Darkness) maar hebben net allemaal gefaald. Maar Ghost of Tsushima heeft mij dat gevoel echt daadwerkelijk gegeven. En dat einde waarbij je een keuze moet maken, ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met een keuze maken en toen ik de keuze maakte kon ik het uit eindelijk echt niet droog houden en heb ik de gehele credits gehuild maar dan ook echt gehuild.

01. Dragon Quest XI : Echoes of an Elusive Age

Jullie kennen mij nu al te goed en weten dat dit er aan zat te komen. Het kon niet anders dan dat deze game bij mij op nummer één zou staan, mijn liefde voor turn based J-rpgs is te groot maar zelfs zonder die roze bril kan ik niet ontkennen dat het gameplay wise erg solide is en het verhaal interessant is , sterk is en het een aardig wat goede plotwendingen heeft en zelfs op emotioneel vlak sterk is. Ik heb weliswaar niet zo hard gehuild als bij Ghost of Tsushima maar heb wel wat traantjes latten rollen en ik heb mij halverwege het verhaal wel echt een tijdje ellendig gevoeld. Ja dit is met alles bij elkaar opgeteld de beste game van deze generatie voor mij.

Bonus. Final Fantasy VIII Remastered

Sorry ik kan het gewoon niet laten, ik vind het oneerlijk om deze game op nummer één te zetten en daarom heb ik dat ook niet gedaan. Maar ik kan niet anders dan hem wel te vermelden. Het blijft na al die jaren nog steeds mijn best game of alltime, het verhaal is geweldig , de gameplay is ook geweldig het ATB systeem in combinatie met het draw systeem is voor mij almost Godlike. En dat nieuwe likje verf zorgt er voor dat dit voor komende jaren mijn GGoA ( Greatest Game of Alltime) blijft zijn.

Zo op naar de

Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan

Member martha1989's Avatar
    Mentioned
    337 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Leuk lijstje Coola!
    Last edited by martha1989; 18th September 2020 at 21:23.

Administrator Like-a-Bunny's Avatar
    Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: LaB NL PSN ID: LaB_NL Steam ID: LikeaBunny
    Prachtige OP @coola !

Ik ga er eens rustig over nadenken.
    Vragen? Stuur een mailtje naar info@liquidbunny.nl of spreek me aan op Steam.

Member Kikker's Avatar
    Mentioned
    274 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: K1kk3rGNL
    Quote Originally Posted by Like-a-Bunny View Post
    Prachtige OP @coola !

Ik sluit me aan bij LaB! Mooi startschot Coola!

Member n00b_0wnage's Avatar
    Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Yess ik wilde laatst ook zo'n post aanmaken maar ik was te lui.

Props en ik kom er op terug!

dbz freak coola's Avatar
    Mentioned
    515 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by martha1989 View Post
    Leuk lijstje Coola!
    Prachtige OP @coola !

Quote Originally Posted by Kikker View Post
    Ik sluit me aan bij LaB! Mooi startschot Coola!
    Quote Originally Posted by n00b_0wnage View Post
    Yess ik wilde laatst ook zo'n post aanmaken maar ik was te lui.

Props en ik kom er op terug!
    Thanks, ben benieuwd naar de lijstjes die gaan komen.
    Ashley 'Ash' J. Williams: "When Evil shows up, it blows up." Still workin' on the slogan

Member Kikker's Avatar
    Mentioned
    274 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ik ben even teruggedoken in de "Welke game heb je als laatst uitgespeeld?" thread en mijn savegames om de lijst samen te stellen.
    Het viel me op dat ik medio 2013-2014 ontzettend veel games heb gespeeld op de PS3, soms zelfs meerdere in een maand!
    Dat was achteraf gezien wel echt mijn peak-gaming moment.

Daarna zijn mijn gaming gewoontes wat veranderd en speel ik maar een handvol titels per jaar, dus vond het wel lastig om een echte top 10 te maken.

Honorable mentions
    Games die ik met veel plezier uitgespeeld heb, hele goede games in hun genre die ik iedereen kan aanraden.
    Ze zijn alleen net niet onvergetelijk genoeg om in de toplijst te staan.

- Dark Souls 2: Scholar of the First Sin
    - Resident Evil 2 Remake
    - Titanfall 2
    - INSIDE
    - Firewatch
    - Mario Oddysey
    - Zelda Breath of the Wild
    - God of War
    - Uncharted 4
    - The Last Guardian
    - Life is Strange

Beschouw het maar als gedeelde plaatsen 8 tm 10 en inspiratie voor jullie lijsten
    Mijn toplijst:

7. Persona 5 Royal

Nog mee bezig maar deze is wel echt bijzonder wat betreft Japan vibe en swagger!
    Het voelt als een classic die in deze lijst thuishoort, al is het maar door zijn unieke stijl.
    Dus hij mag voorzichtig onder aan de lijst staan...

6. Dark Souls 3

Mooie afsluiter van de Souls games.
    Het voelt als een greatest hits maar speelt een stuk sneller dan de voorgangers.
    De DLC bazen waren gruwelijk moeilijk maar de euforie toen ik het gehaald had is me bijgebleven.

5. The Last of Us 2

Meest recente game uit mijn lijst.
    Fantastisch gemaakte game met een verhaal dat ik oprecht interessant vond om te volgen en mij op het einde raakte (en dat gebeurt niet zo vaak bij games).
    Het zag er ook nog eens fantastisch uit!
    Van alle filmische Sony games mijn absolute favoriet, de enige die een plek in mijn toplijst verdient.

4. Sekiro

Een hele fijne nieuwe richting voor From games.
    Moest ontzettend wennen aan het vechtsysteem met de swordplay icm deflecten.
    Snapte er in eerste instantie geen bal van, maar toen ik het eenmaal door kreeg waande ik mezelf een ninja en heb ik er alsnog erg van genoten.
    Fijn hoe From meer de actiekant op is gegaan ten opzichte van de Souls games waarbij ik meer leunde op extreem voorzichtig spelen en achter mijn schild verstoppen.
    De tweede game waarbij ik een Platinum trophy heb gehaald - and proud of it

3. Rayman Legends

Gespeeld op de Wii-U toen de PS4 er al was, dus zit een beetje op het randje.
    Toch mag deze game niet vergeten worden want het is de allerbeste platform game van het afgelopen decennium!
    De flitsende graphics en vooral de heerlijke hindernisbanen met flow en ritmische gameplay waren echt genieten.

2. NieR Automata

Deze game was net als Persona 5 uit in de maand dat ik in Japan was dus in mijn hoofd zal het ook altijd verbonden zijn met deze trip.
    Als ik aan de game terugdenk blijft vooral de bijzondere vibe me bij; de manier waarop de android concepten in de menu's/gameplay verwerkt waren, de verschillende playthroughs en vooral de art direction.

1. Bloodborne

Mijn absolute favoriete game van deze generatie!
    De snelle en actievolle gameplay spreekt me net iets meer aan dan de Souls games.
    Daarnaast druipt de game van sfeer en heeft het echt een eigen smoel.
    Het was behoorlijk zwoegen maar ben trots dat ik de game 3x heb doorgespeeld en heb kunnen afsluiten met mijn eerste Platinum trophy (incl DLC die de game verrijkt).
    Een keiharde klassieker die in mijn all-time favorieten lijst terughoort.

Achteraf gezien hebben From games mijn gametijd van de afgelopen generatie gedomineerd.
    In elke game heb ik minstens 60-100 uur zitten en het waren intense ervaringen met veel uitdaging waar ik echt vol ben ingedoken.
    Dus eigenlijk wel logisch dat die games iets meer indruk maken dan mijn honorable mentions (verhalende games die soms in een weekend of een week doorgespeeld waren).
    Ben erg benieuwd naar jullie lijsten want ik heb nog zoveel gemist...
    Als de nieuwe PS5 generatie langzaam op gang komt zal ik vast nog teruggrijpen naar deze thread voor de gemiste toppers.
    Last edited by Kikker; 20th September 2020 at 15:53.

Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alright, ik heb er even over nagedacht. Let's go.

Voordat we beginnen wel even een remark: Ik heb geen Xbox One, geen Playstation 4 en speel eigenlijk vrijwel nooit op mijn PC, met uitzondering van wat Rogue-likes en wat co-op games.

Ik weet dat de post zei: next-gen games, maar de OP zei ook: 2013-2020 (waardoor het lijkt alsof mobiles games ook meetellen. En daar wil ik er toevallig ook 2 van in mijn lijst hebben. Als dat niet toegestaan is, ook voor de zekerheid mijn next gen opties erbij gezet

Having that said, let's begin:

10. Hearthstone (mobile game) / Overwatch (Next-gen game)
    In Hearthstone heb ik zoveel tijd zitten dat ik het eigenlijk niet over mijn hart kan verkrijgen om deze game niet in mijn lijst te hebben. Ik speel de game nu (off and on) voor 4 jaar. Legend bereikt (in zowel normal als wild) en alle solo adventures uitgespeeld. Een van de weinige games waarvoor ik daadwerkelijk mijn daily quests doe.

Overwatch ook erg van genoten. Ik weet niet of ik hier meer over moet vertellen. Vroeger veel league of Legends gespeeld, en met mijn standaard party daarna overgestapt op Overwatch. Met randoms was het een draak van een spel, maar met een premade team is dit echt genieten.

9. Pokemon GO (mobile game) / Celeste
    Tsja, Pokemon go... De game die hele naties bij elkaar bracht. Die ervoor zorgde dat iedereen buiten ging wandelen, die ervoor zorgde dat mensen om 5 uur 's nachts bij ons op de stoep stonden (we hadden een gym vlak naast ons huis) om raids te doen. En nog steeds speel ik deze game met community days. Shiny hunten blijft vermakelijk, ook al is de hype voorbij. Deze game liet zien dat 'gamen' op de mobiele telefoon daadwerkelijk een plek heeft in onze maatschappij.

Celeste, een 2D platformer die mij op alle fronten positief heeft weten te verrassen. De platforming begint redelijk eenvoudig, maar de difficulty weet precies de sweet-spot qua progressie en difficulty te raken. Het is nooit echt onmogelijk, maar wel altijd lastig. De story die de game vertelt (een jonge vrouw die een depressie probeert te overwinnen) is zo symbolisch en zo goed verweven in de hele game, dat ik het pas achteraf doorhad. Zo blij dat ik deze game gepre-ordered had en dat ik gelukkig eigenaar ben van een boxed exemplaar van deze game.

Goed, nu over naar de console / pc only games:

8.Player Unknown's Battlegrounds (beter bekend als PUBG)

Naar mijn weten de game die het 'battle royale' genre op de kaart heeft gezet. Zit het vol met bugs? Zeker. Waren de controls mega clunky en traag? Zeker. Was het grafisch best wel ruk? Absoluut. Maar wat heb ik hier van genoten met een party van 4 personen. Dat gevoel wat ik kreeg na mijn eerste win ga ik nooit meer vergeten. Vaak tot 3 of 4 uur in de nacht nog door zitten spelen omdat onze eerste win 'zo dichtbij was dat we nog niet op wilden geven'.

7. Hollow Knight

Eigenlijk de game waardoor ik begonnen met indies te waarderen. En wat een geniale game zeg. De gameplay is zo smooth, en de sfeer is zo briljant. Het lijkt op het eerste gezicht een simpele game, maar wacht maar tot je de controller zelf in je handen hebt. Het metroidvania idee is ook zo goed uitgewerkt: "oh met deze power-up kan ik bij een geheime area waar ik 8 uur geleden een raar plekje zag". Het valt allemaal op zijn plek. Voeg daar nog de de customization aan toe met de talismans die je kunt equippen, en het zorgt ervoor dat iedereen een unieke ervaring heeft aan deze game. Ik kan niet wachten op Silksong.

6. Mario Kart 8

Een beetje valsspelen omdat ik deze game eigenlijk op de Wii-U heb gespeeld, but deal with it. Een van de weinige games die mijn vriendin met mij mee wil spelen. Deze game gaat nog regelmatig aan met feestjes / indrinkavonden en het is eigenlijk de enige reden dat ik mijn Wii U nog heb. Vaker overwogen om de Deluxe edition te kopen op de Nintendo Switch, maar 60 euro neerleggen voor een exacte kopie gaat me net wat te ver als de oude versie het nogprima doet.

5. Enter the Gungeon

Toen ik deze game net gekocht had kon ik er niet in komen. 5 uur gespeeld, en ik had pas 1 keer de 4e floor gezien. Ik heb de game een aantal maanden links laten liggen, en het toen weer een keer willekeurig opgepakt. En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb, toen klikte het. Ondertussen denk ik dat ik wel 50-60 keer de game uitgespeeld heb. De enige game ooit waarmee ik gedouble-dipped heb (Nintendo Switch en PC). Als ik de uren van beide versies bij elkaar op tel kom ik ruim over de 100 uur uit. De gameplay is geweldig, en ik houd echt van de stijl. Het idee dat alles (maar dan ook echt alles) een gun is, is echt goed uitgewerkt. Bosses als: Ammoconda, dragun, cannonbalrog en de gatling gull zijn net zo fun om tegen te spelen als de naam implies. Niet puns om een pun te maken, maar it just works.

4. Super Mario Oddysey

Het pareltje van de 3D Mario games imo. Sommige moons waren zo eenvoudig dat ze net zo goed niet in de game hadden kunnen zitten, maar om de game 100% uit te spelen was echt wel wat skill nodig (The dark side of the Moon / The darker side of the Moon). Weer een game waar mijn vriendin graag in meedeed. Een 2e character hebben die niet dood kan gaan maar ook niks op kan pakken werkte verrassend goed, en voelde nooit te sterk.

3. The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Eigenlijk nooit een fan geweest van Zelda games, maar deze game klikte gewoon. De open world werkte zo goed, en het idee dat ik de final boss al vanaf het begin van de game tegen kon komen gaf toch wat extra spanning mee. De game had echt wel wat verbeterpunten; zo hadden sommige items van mij geen durability nodig gehad, maar ik heb ervan genoten. En genoeg van genoten om de game volledig uit te spelen.

2. The Wither 3: Wild Hunt

Het verhaal van deze game is zo goed uitgewerkt. Ik heb nooit de neiging gehad om een cutscene te skippen, en wilde alle sidequests gedaan hebben om van de volledige ervaring te kunnen genieten. Keuzes die je maakt hebben ook daadwerkelijk impact op het verhaal. Ik praatte met een vriend van mij over het einde, en we hadden beide hele andere eindes gezien. Ik twijfel altijd nog om de game nog een keer uit te spelen met andere keuzes, maar ik heb er al 120+ uur in zitten, en dat ga ik niet nog een keer doen.

1. Monster Hunter Generations Ultimate

Hoe kan het ook anders eigenlijk. Momenteel zo'n 400 uur in de game zitten en eigenlijk alles gedaan wat er te doen valt in deze game. Alle quests (zowel solo als online) gehaald, alle beste wapens gecraft, ik weet niet hoeveel uur ik nog heb zitten in de armor set generator, en ik denk dat ik deze game vrijwel nooit zat ga worden. Als ik me een avond verveel, zet ik deze game nog graag aan en dan vliegt de tijd voorbij.

Enige puntje van kritiek: de beslissing dat Deviant quests alleen tellen voor de persoon die de quest plaatst zal ik nooit begrijpen. Dat betekent eigenlijk dat momenteel iedereen al die quests wil doen. Zonde, want ik heb die monsters ondertussen wel 100+ keer per stuk verslagen en die ken ik ondertussen wel.

Hardcore gamer Baukereg's Avatar
    Mentioned
    249 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: 76561198014917105
    Hier is mijn top 1.

1. Hollow Knight

AAA games are like "we spent 6 months perfectly modelling the dilation of characters' pupils as they emerge into the sunlight anyway here's a cover shooter."

4900 colors beanthere's Avatar
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Is de Switch niet negende generatie? De Wii U was de opvolger van de Wii, wat een console was die gelijktijdig met de Xbox 360 en PS3 uitkwam: allen duidelijke 7e generatie consoles. Ergo: Wii U is achtste generatie en Switch negende generatie.

dbz freak coola's Avatar
    Mentioned
    515 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by beanthere View Post
    Is de Switch niet negende generatie? De Wii U was de opvolger van de Wii, wat een console was die gelijktijdig met de Xbox 360 en PS3 uitkwam: allen duidelijke 7e generatie consoles. Ergo: Wii U is achtste generatie en Switch negende generatie.

Dan moet er een Wikipedia pagina aangepast worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eighth..._game_consoles

Betekent ook dat qua units sold de switch nu al tot winnaar van 9de generatie gekroond kan worden.

Zou ook betekenen dat de 10de generatie ook al in 2021, 2022 of 2023 kan beginnen. Als Nintendo de opvolger van de switch maakt.
    Last edited by coola; 20th September 2020 at 21:43.

Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by Baukereg View Post
    Hier is mijn top 1.

1. Hollow Knight

Geïnspireerd toen je in mijn post Hollow Knight zag staan?

4900 colors beanthere's Avatar
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by coola View Post
    Dan moet er een Wikipedia pagina aangepast worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eighth..._game_consoles

Betekent ook dat qua units sold de switch nu al tot winnaar van 9de generatie gekroond kan worden.

Zou ook betekenen dat de 10de generatie ook al in 2021, 2022 of 2023 kan beginnen. Als Nintendo de opvolger van de switch maakt.
    Dit soort geintjes heeft Sega volgens mij meerdere keren uitgehaald. Ik ga het niet natellen, maar het zou met niet verbazen als die, ondanks dat ze niet meer in de hardwaremarkt zitten, ook al aan de achtste generatie zitten.

Ik ga nog wel even nadenken over een lijstje en welke Nintendo-console ik er dan in zal benoemen.

Mentioned
    249 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Geïnspireerd toen je in mijn post Hollow Knight zag staan?
    Geïnspireerd door mijn eigen fanboyism.

En ik ben te lui om een hele lijst te maken. De master race denkt niet in generaties.
    AAA games are like "we spent 6 months perfectly modelling the dilation of characters' pupils as they emerge into the sunlight anyway here's a cover shooter."

King in the North Tonne's Avatar
    Mentioned
    682 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: TheGreatTS PSN ID: Tonne_Boveld
    Dus het is van 2013 tot nu right?
    "As God as my witness I will put you through that fucking wall!"
    - Frank Murphy

Mentioned
    84 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Zo heb ik het wel geïnterpreteerd ja. 2013-2020.

Mentioned
    682 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Zo heb ik het wel geïnterpreteerd ja. 2013-2020.
    Thanks buddy
    - Frank Murphy

Mentioned
    682 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

The Messenger
    Ninja Gaiden Liefde

Divinity Original Sin 2
    Alles wat je wil van een RPG. In Swen we trust.

Shovel Knight
    De indie game waardoor ik van indie games ging houden.. Steel Thy Shovel

Fire Emblem Three Houses
    Wat mij betreft de reden om een switch te hebben. Liefde.

Horizon Zero Dawn
    Mijn favoriete first party game van Sony.

The Witcher 3: the Wild Hunt
    Al genoeg over gezegd. De Quest en het verloop van de Quest is second to none. Absoluut een moderne klassieker.

Persona 5: Royal
    Mijn eerste Platinum. En 1 van mijn favoriete games ooit.

NieR:Automata
    De beste game deze generatie.

Ik vergeet er vast een horde maar dit is mijn lijstje en hier moet je het maar meedoen.
    - Frank Murphy

Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

1. Monster Hunter World

Games speel je voor je plezier en Monster Hunter World is de belichaming van dat woord. 500, 600, 700 uur aan puur plezier. Met ontzettend veel dank aan mijn forumbuddies (en buddette) uiteraard (), waar ik avond na avond na avond na avond mee gevochten, gefarmed en vooral heel veel gelachen heb.

Je weet dat je aan een goede game bent begonnen als je overdag plannen aan het maken bent en Google afstruint naar nieuwe builds, upgradepaden en strategieën. Want dat waren we aan het doen, constant. Op naar de volgende behemoth. Steeds verder groeiend in gear, maar vooral zelf groeiend in inzicht en pure skill.

En dan zit dit deel uit de serie ook nog eens ongelooflijk goed in elkaar. De QOL-changes, maar ook de volledig nieuwe toevoegingen t.o.v. de voorgangers zijn zó sterk dat ik niet anders kan dan hem helemaal boven de lijst te zetten...zelfs ondanks Kirin.

2. Nier Automata

(Hoort u de muziek ook bij dit plaatje?)

Het mooiste dystopische sprookje dat ik ooit heb mogen spelen. Niet de makkelijkste game om te introduceren, zeker niet met een spelstructuur die van je eist dat je hem vier maal uitspeelt, want wanneer je het bij die ene playthrough houdt kom je tot de conclusie dat je een aardige game gespeeld hebt. Speel je verder, wat duidelijk de bedoeling is, dan word je mijns inziens beloond met een van de meest bijzondere ervaring in een game ooit. Diep, metafysisch en vooral emotioneel. Denk terug aan Het kasteel, de operascene, alle moeilijke keuzes die je moet maken, de consequenties van je keuzes.... En dan heb je nog de muziek.

Ongelooflijk dat ze het na NieR, waar ik destijds al helemaal weg van was, voor mekaar gekregen hebben om een nog betere game neer te zetten. Of zoals Metacritic zegt:

Is NieR automata the best game ever?
      Put simply, NieR: Automata is the greatest game ever made. It's not just that it is the deepest and most narratively potent game ever developed - and it is a truly deep narrative experience - but more than that, Yoko Taro has finally found perhaps the developer on the planet capable of doing his visionary work justice.
      bron

3. Dark Souls 3

Groot liefhebber zijnde van From Software vind ik dit tot op heden hun magnum opus. Alles komt hier samen. Gameplay, geluid, looks maar ook een ontzettend diepe lore.
      Onvergetelijk bossfights met in de aanloop gevarieerde en originele locaties die tot in de hoekjes volgestopt zijn met geheimen. En zoals gewoonlijk een game die eist dat je je verdiept in de manier van spelen en je tegenstander, omdat je anders gewoon geen kans hebt. Zeker niet tegen een aantal van de lastigste bosses uit de hele serie. Genieten en ik kan op dit gebied niet wachten wat Myazaki met Elden Ring neer gaat zetten.

4. Death Stranding

Ontzettend terughoudend begon ik aan deze game, want Kojima stond al een poosje niet meer per se garant voor de klassiekers die hij voorheen afleverde. Maar vanaf het eerste moment dat ik de game opstartte wist ik dat ik aan iets bijzonders begonnen was. Het is iets geworden dat zich moeilijk laat omschrijven, misschien wel een beetje zoals Journey destijds. Sereen, mooi, rustig, maar ook bruut en vooral diep. Een van de beste game-ervaringen die ik ooit gehad heb. Van begin tot end mooi.

5. God of War

Knap hoe een bestaande franchise zo'n ommezwaai weet te maken en zichzelf opnieuw weet uit te vinden. Sterke ontwikkeling van de personages waardoor je er een band mee krijgt en een verhaal en wereld die mij het gevoel gaven op een groot avontuur geweest te zijn. De gameplay, de puzzels en verschillende werelden deden met regelmatig terugdenken aan Legacy of Kain en dat is een groot compliment.

Maar goed, grootste pluspunt van deze game is natuurlijk de relatie tussen Kratos en Boy. Ge-wel-dig. En door het end kan ik niet wachten op het vervolg.

6. Days Gone

Mijn persoonlijke verrassing van het jaar. Open wereld moe zijnde tot op het bot, is het best bijzonder dat ik een game als deze tot een platinumtrofee weet te brengen. En met plezier.
      De kracht zit hem vooral in een coherente en vooral prachtig ogende wereld die je met een motor doorkruist. Dat levert meteen al een andere ervaring op dan ik gewend was. Het upgraden van je voertuig voelt als de ontwikkeling van het karakter zelf en de focus op het minimale gebruik van quicktravel draagt bij aan een avontuurgevoel dat ik misschien wel sinds Morrowind niet meer gevoeld heb.

En dan zijn er nog de geweldige en vooral memorabele karakters die het verhaal vormgeven, die ook nog eens stuk voor stuk ontzettend goed ingesproken zijn en vooral perfecte motion capturing hebben meegekregen. Dat zorgt ervoor dat het nergens gamey of nep aanvoelt. Geweldig.

7. Prey

Voor een titel met zo'n ontwikkelverleden is hier iets heel bijzonders uitgekomen. Donker, diep, origineel en met een klapper van een einde.
      Alleen de start van de game is erg traag en vooral lastig, waardoor sommigen hem al snel aan de kant gelegd hebben. Maar als het eenmaal op stoom komt, gaat het ook echt hard. Toffe puzzels, waarvoor echt leeswerk nodig is, dat je zelf moet gaan zoeken, originele wapens (gloo gun ) en een prachtige look.

8. Dishonored 2

Een game die bij velen onder de radar gebleven is en dat is jammer. Misschien wel de beste FPS stealthgame die ik tot op heden gespeeld heb. Doet soms denken aan Thief, maar dan zoveel soepeler en meer gepolijst. Verticaliteit levert legio aan verschillende benaderingswijzen en laat je je acties echt plannen. Daarnaast heeft de serie een aantal levels die oprecht tot de allerbeste gerekend mogen worden van in elk geval het FPS-genre. Het gemaskerd bal, de klokkenmakersmansion en het level waarbij je shift tussen verschillende tijden (zie gif). Ongelooflijk sterk.

Tel daarbij een Steampunkachtige stijl bij op die m.i. op zijn minst gelijk staat aan iets als Bioshock plus een verhaal dat stevig overeind blijft staan en je hebt een hele, hele, hele goede game.

9. Stick it to the Man

De game die niemand gespeeld lijkt te hebben. Oprecht ontzettend grappig en de stokoude point and click adventure in een nieuw en vooral moderner (platform)jasje gestoken. Heeft veel leentjebuurt gespeeld bij Psychonauts en eerlijk gezegd voegt het daar ook nog eens een hoop aan toe. Hardop gelachen en genoten tot het end.

10. Alien Isolation

Geen FPS die je op deze manier spanning laat ervaren en de sfeer van de film(s) doet doorleven. Met recht een game die deze titel mag dragen.
      Oh en speelbaar in VR, als je het aankunt.

11. Oxenfree

Een bovennatuurlijk spookverhaal dat op een ontzettend goede manier verteld wordt en waarbij vooral de dialogen tussen de karakters centraal staan. De hele manier waarop vond ik erg sterk en het verhaal ontwikkeld zich dusdanig goed dat ik hem bijna in één ruk uitspeelde.

12. Life is Strange

Niet (meer) mijn genre, maar dit was gewoon zo een uitstekende emotionele achtbaanrit en tegelijkertijd teen highschool coming of age verhaal. Prachtige ontknoping.
      Mooi ook welke rol tijd speelt in deze game.

13. Papers, Please

Ongelooflijk simpele gameplay, maar tegelijk zo effectief. Het sfeertje is precies goed neergezet waardoor je je al spelend een beetje naar gaat voelen..en angstig. Doe ik het wel goed? Wat zijn de consequenties? Heeft mijn gezin wel te eten? Wat doe ik een ander aan? Top.

14. Tetris Effect (in VR)

Hypnotiserend, geweldige muziek, prachtige effecten en verslavende gameplay.

15. P.T.

Het horrorgenre heruitgevonden. Deed met terugdenken aan de setting van Silent Hill The Room, wat ik ook geweldig vond. Eén ruimte, één appartement, opgesloten in een nachtmerrie die zichzelf blijft herhalen en steeds erger wordt. Genieten. Doodzonde dat het zich niet vertaald heeft in een volledige game....alhoewel....dan was het wellicht nooit zo bijzonder geworden als het nu is.
    Last edited by Like-a-Bunny; 26th September 2020 at 13:26.

Member Kikker's Avatar
    Mentioned
    274 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Hele vette lijst LaB!

Subtle as flying brick Black's Avatar
    Mentioned
    248 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Grappig..Nier trekt me echt totaal niet. Zal wel de japanse big boob artstyle zijn. Wellicht toch een kans geven?

Variation on a Dream LtPsycho's Avatar
    Mentioned
    341 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: LtPsycho Steam ID: Renquin
    Quote Originally Posted by Black View Post
    Grappig..Nier trekt me echt totaal niet. Zal wel de japanse big boob artstyle zijn. Wellicht toch een kans geven?
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    !

+1 Perception Valerious's Avatar
    Mentioned
    138 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Quote Originally Posted by LtPsycho View Post
    Ja
    *knip*!
    QFT.
    Last edited by Like-a-Bunny; 26th September 2020 at 20:43.
    "It is a strangely common habit for people to keep trying to play the games that they think they should enjoy instead of re-examing what it is that they enjoy about gaming." - u/Racketmensch

Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Het is echt heel, heel veel meer dan dat.
    Er valt trouwens weinig aan te stereotyperen, behalve dat de gameplay typisch is voor Platinum Games. En dat niet eens met de hacksequenties.

Mentioned
    682 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Ja.
    - Frank Murphy

Mentioned
    248 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Het is echt heel, heel veel meer dan dat.
    Er valt trouwens weinig aan te stereotyperen, behalve dat de gameplay typisch is voor Platinum Games. En dat niet eens met de hacksequenties.
    Oke oké jeetje rustig maar pfoe he. Man..

Voor 2 tientjes kan ik me er sowieso geen buil aan vallen

Milieu onbewust Ries's Avatar
    Mentioned
    372 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Leuk om te lezen! NieR heb ik ook op mijn wishlist gezet (ook al jaren overheen gekeken) en misschien moet ik Dishonored weer oppakken en op basis daarvan deel 2 ook proberen.

nóg een 'Bram' One_Eight_Se7en's Avatar
    Mentioned
    105 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Gamertag: BramKocken Steam ID: BramK
    Quote Originally Posted by Ries View Post
    Leuk om te lezen! NieR heb ik ook op mijn wishlist gezet (ook al jaren overheen gekeken) en misschien moet ik Dishonored weer oppakken en op basis daarvan deel 2 ook proberen.
    Zeker zeker zeker doen!

Unieke game! En zijn te spelen op stealthy of juist full-on combat! Zouden ook erg hoog eindigen in m’n lijstje.

Misschien maar eens aan beginnen, morgen op m’n werk

Mentioned
    248 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Mijn beurt:
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja

Dishonered was echt een van de betere ervaringen. Wat een geweldige sfeer, gameplay én story zeg. Hoog tijd voor een replay.

Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Like a Bunny
    Games speel je voor je plezier en Monster Hunter World is de belichaming van dat woord. 500, 600, 700 uur aan puur plezier. Met ontzettend veel dank aan mijn forumbuddies (en buddette) uiteraard (), waar ik avond na avond na avond na avond mee gevochten, gefarmed en vooral heel veel gelachen heb.
    Nou dan benoem ik jullie toch.
    Lijstjes @Arteroot , @Valerious , @PerfectExceeder , @martha1989 , @Michiel1986 , @Randroid , @marco91 , @Liquidje en wie vergeet ik nog?
    Last edited by Like-a-Bunny; 28th September 2020 at 14:15.

Monster Hunter Arteroot's Avatar
    Mentioned
    337 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Nou dan benoem ik jullie toch.
    Lijstjes @Arteroot , @Valerious , @PerfectExceeder , @martha1989 , Michiel1986, Randroid, marco91, Liquidje en wie vergeet ik nog?
    @Stikkel natuurlijk
    PS4 - PS Vita - 2DS - Switch - PC
    https://psnprofiles.com/Arteroot-NL

Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Arteroot View Post
    @Stikkel natuurlijk
    Niet vergeten, want zijn lijstje ken ik wel met één game.

Member Michiel1986's Avatar
    Mentioned
    156 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Het is vrij lastig heb niet echt een favoriet er zijn zoveel goeie games uitgekomen, als ik een lijstje zou maken ben ik wel een halve dag bezig xD

Mentioned
    337 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ik begreep het verkeerd Lab. Dacht dat je MH buddies bedoelde

Ik ben heel slecht met lijstjes. Vergeet de helft van de games altijd en ben over het algemeen veel te positief over games.

Zal hier eens over nadenken.

Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Quote Originally Posted by Arteroot View Post
    Ik begreep het verkeerd Lab. Dacht dat je MH buddies bedoelde
    Dat bedoel ik eigenlijk ook, maar we weten dat die meneer amper meer gegamet heeft.

Zal hier eens over nadenken.
    Voel je niet gepusht, maar ik zou wel wat meer lijstjes willen lezen. Machtig interessant.

Mentioned
    337 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Dat bedoel ik eigenlijk ook, maar we weten dat die meneer amper meer gegamet heeft.

Voel je niet gepusht, maar ik zou wel wat meer lijstjes willen lezen. Machtig interessant.
    Ja, true xD

Ik zal mijn lijsten een langs lopen. Psnprofiles.com geeft iig een goed overzicht van de ps4.

Vers Vlees 2011 Stikkel's Avatar
    Mentioned
    749 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

PSN ID: stikkelboks
    Heb ook even gekeken via de PS-trophy list van mij account maar denk dat ik kan concluderen dat mijn ps4 avontuur sinds release best tegen valt…

Amper games die ik tot het einde heb uitgespeeld, gelukkig zijn er recent enkele bijgekomen ook nog eens.

Ben gestart op de PS4 met The Witcher maar die heeft misschien 2 uur in de ps4 gezeten in totaal (en heb telkens in mijn hoofd, die moet ik toch nog eens gaan spelen), eerst moesten de remakes er aan geloven; Final fantasy type 0 HD (uitgespeeld) & de Uncharted triology remastered (alle 3 de delen geheel voltooid wel)

Hierna Infamous 2nd Son en Uncharted 4 nog uitgespeeld en daarna al snel een gat naar Dark Souls 3, ondanks dat ik er zeker wel lol aan heb beleefd denk ik niet dat ik NG+ heb voltooid, zelfde geld voor Bloodbourne.

Ergens tussendoor nog 3 games weten te voltooien, maar eigenlijk door dit forum (doorgeefgames en let’s play) anders waren deze waarschijnlijk nooit mijn ps4 in geweest; Titanfall, Until Dawn (denk wel 1 van mijn meeste unieke ps4 ervaring ) en Life is strange (ook dit een unieke ervaring).

Edit; Horizon, zero dawn moet er ook nog ergens tussen.

Hierna kwam Monster Hunter World en een ca. 2-jarige gamestop, waar ik het weer oppakte met Monster Hunter World Icebourne. Hierna wel weer met plezier aan het gamen geslagen en goddank eindelijk Nier Automata uit de cellofaan gepakt en genoten van het begin tot vele eindes. FFVII Remake ook geheel met veel plezier voltooid en aan Ni No Kuni 2 begonnen, maar met 30 uur op de teller toch maar even gestopt aangezien ik iets meer actie wil en sinds afgelopen weekend, God of War besteld en begonnen. RDR2 heb ik ook nog liggen en staat nog op het lijstje, maar PS5 is gepre-ordered en zodra die er is ga ik Demon’s Souls kapot spelen, dus vrees dat die het niet meer gaat redden.

Denk dat LaB gedeeltelijk gelijk heeft met mijn lijstje dus met maar 1 game en dat is nog niet eens Monster Hunter World. Tussen 2013 en 2016 ben ik eigenlijk alleen maar bezig geweest met Monster Hunter 4 (Ultimate) en Generations op de 3DS. Dat heeft toch richting de 1500uur opgeslokt. Ow en uiteraard Hearthstone, die zal ook wel ver over de honderden uren, richting de duizend zijn gegaan. Dit was eigenlijk mijn grootste game ervaring sinds 2013

Conclusie;

Mijn 1 t/m 5 afgelopen generatie;

* Monster hunter 4 Ultimate
    * Monster Hunter Generations
    * Hearthstone
    * Monster Hunter World
    * Nier Automata
    En ik kom er wel achter dat de ps4 me eigenlijk best weinig gebracht heeft al die jaren
    Last edited by Stikkel; 28th September 2020 at 16:43.

Senior Member s4lm's Avatar
    Mentioned
    60 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Steam ID: s4lm
    [/lurk]

Wat een toeval, zat er laatst zelf ook een lijstje van te maken! Leuk om allemaal te lezen ook
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik een aantal games uit 2007 wilde toevoegen aan deze lijst. Tijd gaat snel zeg.

Maargoed, mijn top10 zijn voornamelijk PC games, richting de indie kant (en racing games). Dat lijkt toch wel een beetje mijn smaak te zijn.
    Verder zijn de selectiecriteria:

1) Hoe vet vond ik de game toen ik hem speelde?
    2) Hoeveel tijd heb ik er in zitten?
    3) Ga ik 'm in de toekomst nog een keer spelen?

Nummerrrr 10:

2015 / Sunless Sea
    Net zoals alle andere games uit de 2010s is dit een Dark Souls-like game. Je veilige thuishaven (bonfire) is maar een klein deeltje van de kaart - de rest moet je zelf gaan ontdekken met geen flauw idee wat veilig en niet veilig is. Elk eiland is weer een verrassing met erg goed geschreven gebeurtenissen. Soms vind je een lucratieve handelsroute, soms gaat de helft van je crew dood. Lukt het om de hele kaart te ontdekken? Ontzettend veel in de beta gespeeld, ga er binnenkort maar weer eens voor zitten (of de sequel - sunless skies!)

Nummer 9!

2017 / They are Billions
    Opgegroeid met Warcraft 3, ik ben wel voor een RTS te porren. Maar snelle acties / hoge APM is nooit mijn forte geweest. Dus een singleplayer RTS die je kan pauzeren raakt niet geheel onverwacht mijn sweet spot. Helaas viel de campaign zwaar tegen (weet niet of dit ondertussen gefixed is), maar de sandbox mode is nog steeds erg leuk om af en toe op te pikken. Erg sfeervolle artstyle / soundscape ook.

8 is !

2019 / Baba is You
    Dit spel zorgde ervoor dat ik me de slimste persoon op aarde voelde, om die troon vervolgens weer onder me vandaan te schoppen. En dat alles in 5 minuten. Rinse and repeat. Er zijn weinig spellen waar het Eureka-moment zo doorslaggevend is, als Baba is You. Het ene moment lijkt een level onoplosbaar, maar 1 minuut later is het volledig logisch en omg-hoe-zag-ik-dat-niet-eerder. Geweldig spel. Alleen die laatste paar levels zijn echt onoplosbaar, ik zweer het.

Nummer 7

2014 / Hearthstone
    Er zit een nare nasmaak aan hoeveel geld ik in deze game gestopt heb. Aan de andere kant is het waarschijnlijk mijn meest-gespeelde game ooit, dus een plekje in de top10 verdient Hearthstone zeker wel. Vanaf de beta gespeeld t/m een jaartje terug. Het doel was altijd om met een zelf-bedacht deck legend te halen, en toen dat eenmaal gelukt was, was alle lol er meteen vanaf. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik er ooit weer naar terugga.

Nummer 6

2015 / Rocket League
    Weer zo'n urenvreter. Ik heb nooit echt fatsoenlijke aerials geleerd, en dan zit je op een gegeven moment wel aan je plafond (zeker als je er geen aerial vanaf kan doen). Nog steeds wel erg leuk om af en toe een potje te spelen, zelfs tegen randoms!.

Nummer 5

2017 /
    Echt een pareltje. Als je dit spel nog nooit gespeeld hebt: Zoek geen kaart op online! Net als Sunless Sea is dit een geweldig sfeervolle ontdekkingstocht. Leuk vechtsysteem, erg uitdagend en iedere speelsessie vind je weer iets nieuws dat je verder brengt. Ik kan niet wachten tot ik deze game voor 90% vergeten ben en 'm weer opnieuw kan opstarten

Nummooaoaaaarrrrr 4

2018 / Forza Horizon 4
    Ik was al fan van FH1,2 en 3 dus dit was een inkoppertje. Toch stelde de game teleur met slechte performance, veel crashes-to-desktop en een verschrikkelijke (en dan ook echt verschrikkelijke) multiplayer modus. Gelukkig is dit ondertussen voor een groot deel opgelost, maar in de categorie "release a broken game" is dit er wel een hoor.
    Helaas zijn er weinig alternatieven voor de open-world racing joy die Forza Horizon geeft. De voornaamste reden dat het op nummer 4 staat is voor mij de Track Editor: Een langverzochte feature waar je een eigen route kan maken om vervolgens online tegen anderen te racen. Deze feature werkte ook weer maar half, maar ik heb er toch veel plezier aan gehad. Nu duimen dat FH5 deze issues oplost (en dus niet pre-orderen, wantja...)

Nummer 3!

2017 / Nier Automata
    Ja.

Nummer twee!

2015 / Dirt Rally

Dit zal sommigen op het forum niet verbazen, maar Dirt Rally is zeg maar echt mijn ding. Toen het als open-access aangekondigd werd, was ik meteen al verkocht (ook al had het nog maar 3 tracks!). De extra content die volgde en de expansion pack die ze "Dirt Rally 2" genoemd hebben, zorgt voor voldoende afwisseling in tracks en auto's dat ik toch wekelijks nog wel een aantal rondjes rijd. En vervolgens IHE in m'n Twingo stap en de bocht extra scherp neem yeeehawww.

Nummer

2017 / Breath of the Wild

Hier is al zodanig veel over gezegd dat iedereen z'n eigen mening wel paraat heeft. Voor mij is het bijna 3 jaar sinds m'n laatste speelsessie, dus nog een paar jaartjes m'n hersencellen wegdrinken en ik kan eindelijk weer opnieuw beginnen aan deze parel van een game!

Honorable mentions:
    Xenoblade Chronicles 1 (2010, daarom niet in de lijst)
    Mafia (2002, maar mocht je onbekend zijn: Speel de remaster!)
    Bravely Default (2012, daarom niet in de lijst)
    Civilization 5&6 (Is niet echt een spel, meer een verslaving zoals roken)
    Into the Breach (Nummer 12 - geweldig tactisch spel)
    Getting Over It (Nummer 11 - kutspel, nooit aan beginnen)

[lurk]
    Last edited by s4lm; 28th September 2020 at 18:41.

Mentioned
    1398 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Gamer IDs

Prachtige lijst @s4lm !

BotW had er bij mij ook ingestaan, ware het niet dat een tweede playthrough op Switch (aanvankelijk WiiU gespeeld) me een stuk minder goed beviel.

Mentioned
    249 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gamer IDs

Zeker een mooie lijst @s4lm . Dirt Rally, Into The Breach, Baba Is You en Sunless Skies (in mijn geval) zouden zeker ook in mijn lijstje staan.

Voeg Crusader Kings 2, Darkest Dungeon, Factorio, Prison Architect, Subnautica, Tyranny, Return of the Obra Dinn, Don't Starve, Overcooked, Ori's Blinde Bos, Keep Talking and Nobody Explodes en de reeds genoemde Hollow Knight toe en mijn lijstje is sort of compleet.